داستان‌های ایران باستان

840,000 ریال

هرمزد، آفریننده‌ی نیکی و پاکی، در جهانی از روشنایی می‌زیست و در دانایی و خوبی و خردمندی از همه برتر بود. اهریمن به‌عکس، کم‌دانش و فرومایه و بدکار بود و در قعر جهانی از تاریکی می‌زیست. جهان روشنایی و جهان تاریکی از یک‌سو بی‌کران، اما از سوی دیگر محدود بودند.

1 عدد در انبار

1 عدد در انبار

توضیحات

داستان‌هایی که در این کتاب گرد آمده داستان‌های کهن‌سال ایران باستان است که از روزگار قدیم به یادگار مانده‌اند. اصل این داستان‌ها به زبان‌هایی است که امروز دیگر رایج نیستند و مدت‌هاست مردم ایران را ترک گفته‌اند؛ از جمله زبان‌های باستانی ایران مانند اوستایی، فارسی باستان، سُغدی و پارتی. قسمتی از این داستان‌ها از اوستا، کتاب مقدس زرتشتیان و کهن‌ترین کتاب ایران، ترجمه شده است. شاید بیشتر ما، با شخصیت‌های تاریخی این داستان‌ها، از طریق شاهنامه آشنا شده باشیم. اما نکته‌ی مهم اینجاست که روند داستان‌های اوستا همیشه با شاهنامه یکی نیستند و گاه شخصیتی واحد در دو کتاب ماجرایی متفاوت را از سر می‌گذراند. به همین دلیل، برگردانِ داستان‌ها از اوستا، این کتاب کهن، ضرورت داشت. برخی داستان‌ها نیز از آثار زبان پهلوی موجود در عصر ساسانی گردآوردی شده‌اند. کتیبه‌های شاهان هخامنشی، آثار سُغدی و قطعات پارتی و آثار مورخان اسلامی و تاریخ هردوت از دیگر منابع مورد استفاده برای نگارش «داستان‌های ایران باستان» بوده‌اند.

داستان‌های کتاب «داستان‌های ایران باستان» بسیار متنوع‌اند و شامل عناصر طبیعی، اسطوره‌ای و تاریخی‌اند. همه‌ی داستان‌های انتخاب‌شده در میان اهل ادب شهرتی خاص دارند. این کتاب می‌تواند برای مخاطبان جوان گوشه‌ای از ناشناخته‌های فرهنگ و آداب و رسوم ایران پیش از اسلام را روشن سازد.

پروفسور احسان یارشاطر، نویسنده‌ی کتاب «داستان‌های ایران باستان»، بنیان‌گذار دانشنامه‌ی ایرانیکا و مرکز مطالعات ایران‌شناسی دانشگاه کلمبیای آمریکاست. وی را می‌توان یکی از پرافتخارترین چهره‌های علمی ایران در داخل و خارج از کشور در نیم قرن اخیر دانست. یارشاطر بیش از ۷۰ سال به رونق زبان و ادبیات کهن پارسی‌گویان کمک کرد و همکارانش، وی را زبان‌شناسی متعهد و سخت‌کوش می‌دانستند که عملکردش در معرفی تاریخ مستند ایران مثال‌زدنی بود.

«داستان‌های ایران باستان» جلد دوم از مجموعه‌ی کتاب‌های نوجوان است که انتشارات علمی و فرهنگی روانه‌ی بازار کرده است.

توضیحات تکمیلی
وزن 186 گرم
ابعاد 21.5 × 14 × 0.7 سانتیمتر
نویسنده
تعداد صفحه

137 صفحه

ناشر | تولیدکننده

سال نشر

جنس کاغذ

نوع جلد

جلد نرم

شابک

9789644451904

گروه سنی
نقد و بررسی‌ها
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
اولین نفری باشید که در این پست دیدگاه می نویسید.

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “داستان‌های ایران باستان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *