دسته بندی ها
مقالات

۱۰ تا از بهترین کتاب‌ها برای کودک ۳ ساله

در این مقاله ما ده تا از بهترین‌های کتاب‌ برای کودک ۳ ساله را به انتخاب کارشناسان معرفی کرده‌ایم، شما می‌توانید برای مشاهده همه‌ی کتاب‌های این رده سنی به صفحه خرید کتاب کودک ۳ تا ۵ سال مراجعه کنید.

خواندن کتاب‌ برای کودک ۳ ساله قوه تخیل او ر‌ا پرورش می‌دهد!

آیا می‌دانستید خواندن کتاب برای کودک ۳ ساله باعث افزایش سواد می‌شود و او را برای رفتن به مدرسه آماده می‌کند؟ مهارت‌های اجتماعی و قدرت فکری کودکانی که به طور مرتب از ابتدای کودکی برای آن‌ها کتاب خوانده شده، به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

خواندن با کودک را از سنین پایین شروع کنید. اگر کودک عادت کند با خواندن داستان به‌ خواب برود، در بزرگسالی هم نمی‌تواند بدون کتاب سر کند. کودک با واژگان تازه‌‌ آشنا می‌شود و می‌تواند به‌راحتی تصاویر را تشخیص دهد.

انتخاب کتاب برای کودکان براساس بازه سنی صورت می‌گیرد تا مهارت‌های سوادآموزی کودک را بهبود بخشند و همچنین کودک از خواندن آن لذت ببرد. کتاب‌هایی که مناسب سنین بالاتر هستند ممکن است کودک را از خواندن دلسرد کنند و برعکس کتاب‌های آسان تاثیر مثبتی در پیشرفت مهارت واژگانی و زبانی کودک نداشته باشند.

کتاب های مناسب برای کودک ۳ ساله در دسته بندی گروه سنی «الف» قرار می گیرند.

حتماً بخوانید: کامل‌ترین راهنمای کتابخوانی با کودک ۲ تا ۵ ساله

بهترین کتاب‌ها برای کودک ۳ ساله در سال ۱۴۰۲

در این قسمت بهترین کتاب‌ برای کودک ۳ ساله را معرفی ‌کرده و مختصری هم درباره هر کتاب توضیح می‌دهیم. این کتاب‌ها جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های این گروه سنی هستند.

۱٫ کتاب تو می‌دانی پیشی کجاست؟

کتاب برای کودک 3 ساله

این کتابِ تصویریِ مقوایی از گونه توصیفی ساده است که کودکان خردسال را به یاری یک پیشی دوست‌داشتنی با قیدهای مکان هم‌چون: بالا، پایین، کنار، جلو… آشنا می‌کند. آشنایی کودکان با این مفاهیم بخش مهمی از مفاهیم پایه است که کودکان از نخستین سال‌های زندگی باید کسب کنند.

روایت کتاب در متن و تصویر، گونه‌ای بازی پنهان و پیدا یا قایم‌باشک است که کودک را به دیدن و گوش فرادادن و تکرار واژه‌ها تشویق می‌کند. سهیم شدن این کتاب با کودک و گفت‌وگویی که میان بزرگسال و کودک جریان می‌یابد، مهارت‌های شناختی و دایره واژگان کودک را که ازجمله مهارت‌های سواد شکوفایی به شمار می‌آیند بهبود می‌بخشد. آشنایی با جانواران گوناگون، رنگ‌ها و اشیا لایه‌های دیگری از آموزه‌های نهفته در این کتاب است که می‌توان با کودکان سهیم شد.

۲٫ کتاب از یک تا ده

بهترین کتاب برای سه ساله ها

کتاب مفهومی «از یک تا ده» با رنگ‌های زنده و درخشان و تصاویری از جانوران دوست‌داشتنی به کودک کمک می‌کند تا شمارش اعداد را بیاموزد. این کتاب عددآموز مقوایی افزون بر این‌که فرصت یادگیری لذت‌بخش اعداد و شمارش را برای کودکان ۳ ساله فراهم می‌کند، آن‌ها را با جانوران و اعضای مختلف بدن آن‌ها نیز آشنا می‌کند.

رنگ‌های غنی، تضاد رنگی اعداد و شکل‌ها با پس‌زمینه‌ی تصویر، و جانورانی چون خرس، خرگوش، تمساح، کفش‌دوزک، میمون، ماهی، هشت‌پا و … که همگی شخصیت‌هایی مهربان و دعوت‌کننده دارند مواجهه‌ی نشاط‌انگیزی با مفهوم شمارش و شکل نوشتن عددها برای کودک می‌آفریند.

نویسنده و تصویرگر در ضمیمه‌ی کتاب‌، گفت‌وگوها، فعالیت‌ها و بازی‌های متنوعی را برای تقویت درک کودکان از شمارش طراحی و ارائه کرده است که شما را در سهیم شدن این کتاب با کودکان یاری می‌دهد. در این فعالیت‌ها نقاشی، رنگ‌آمیزی و پرورش خلاقیت جایگاه ویژه‌ای دارد.

معرفی صوتی کتاب «از ۱ تا ۱۰» را بشنوید:


۳٫ کتاب باید بروم دست‌شویی

کتاب برای کودک 3 ساله

سگ کوچولو باید برود دست‌شویی؛ خیلی تند و فوری. اما خواهر کوچک‌ترش روی لگن او نشسته است! چون که موش روی لگن خواهرش نشسته…

این کتاب یک کتاب بامزه برای آموزش دست‌شویی‌ رفتن است که در آن سگ کوچولو به‌طور اتفاقی مجبور می‌شود از دست‌شویی بزرگ‌ترها استفاده کند.

۴٫ مجموعه کتاب‌های المر

کتاب مناسب برای کودک 3 ساله

المر یک فیل رنگارنگ است که همیشه موجب شادی دیگران می‌شود. یک شب که خوابش نمی‌برد فکر می‌کند که چرا با بقیه فرق دارد، شاید رنگارنگ بودن او سبب خنده‌ی دیگران است. او از جنگل بیرون می‌رود و خود را خاکستری می‌کند و برمی‌گردد. اما…

داستان «المر فیل رنگارنگ» فردیت و خودپذیری را ستایش می کند. المر به کودکان کمک می‌کند که خود را همان گونه که هستند بپذیرند و دوست داشته باشند. کودکان با خواندن این داستان به ارزش تفاوت‌ها پی می‌برند و به تفاوت‌ها احترام می‌گذارند.

این کتاب برای کودک ۳ ساله، انتخاب بسیار مناسبی است.

۵٫ کتاب رفتم به باغی

بهترین کتاب برای کودک سه ساله

این کتاب، بازآفرینی متلی قدیمی است و برای کودکان امروز مناسب‌سازی شده است.

برخی از بهترین متل‌های ایرانی با همه‌ی زیبایی‌ها در وزن و آهنگ، اندرونه‌ی آن دیگر مناسب کودکان ما نیست. برای زنده نگه داشتن آهنگ این متل‌ها باید نوآوری می‌شد که به سهم خود چنین کردیم. آن آهنگ زیبا و ریتم زیبا را به اندرونه‌ای نو درآوردیم و برآیند آن متل «رفتم به باغی» شد که برای کودکان خردسال شما است.

این ترانه-متل‌های ایرانی به سبب آهنگ و ریتم زیبا اگر به درستی بازآفرینی شوند، می‌توانند هم بهترین زبان آموزها برای کودکان باشند و هم زیبایی‌های زندگی را به آن‌ها یادآور شوند.

۶٫ کتاب لالا کن خرگوشی

کتاب لالا کن خرگوشی

کتاب «لالا کن خرگوشی»، یک کتاب تعاملی و خلاقانه است. کودک با سهیم شدن در این کتاب، به خرگوشی بامزه و دوست‌داشتنی کمک می کند تا برای خواب آماده شود. این کتاب، به صورت مستقیم از کودک کمک می‌خواهد که سبب تقویت مهارت دست‌ورزی و همکاری او می‌شود.

هرکاری آدابی دارد، خوابیدن هم همینطور. بچه‌ها باید به خرگوشی کمک کنند تا برای خوابیدن آماده شود، اولین قدم هم مسواک زدن است. بعد هم باید لباس خوابش را بپوشد. مراقبت و نگهداری از خرگوشی می‌تواند برای کودکان بسیار لذت‌بخش باشد.

دو جلد دیگر از این مجموعه نیز با نام‌های «گریه نکن خرگوشی» و «برو حمام خرگوشی» به چاپ رسیده‌اند.

۷٫ مجموعه کتاب‌های مقوایی خرگوش کوچولو

کتاب های خوب برای کودک 3 ساله

این مجموعه شامل کتاب‌های «صبح بخیر خرگوش کوچولو»، «شب بخیر خرگوش کوچولو» و «خواهری برای خرگوش کوچولو» است.

تصاویر مجموعه کتاب‌ های مقوایی خرگوش کوچولو با رنگ‌های شاد و درخشان و ریزه‌کاری‌های بسیار خردسالان را برای ساعت‌ها مجذوب و سرگرم می‌کند. افزون بر این که داستان دیگری هم در تصاویر در جریان است که کشف آن برای کودکان لذت‌بخش خواهد بود.

معرفی صوتی کتاب «خرگوش کوچولو» را بشنوید:

۸٫ کتاب با قورباغه بشمار

کتاب برای کودک 3 ساله

در این کتاب مقوایی فوق‌العاده و رنگارنگ، کودکان همراه با قورباغه و دوستانش با اعداد و شمارش آشنا می‌شوند. این کتاب تعاملی و برای کودکان نوپا و خردسال مناسب و جذاب است.

در آغاز کتاب، قورباغه و دوستانش به اختصار معرفی می‌شوند تا کودکانی که برای نخستین بار است با این شخصیت‌های دوست‌داشتنی آشنا می‌شوند بهتر بتوانند با کتاب ارتباط بگیرند.

در صفحه‌های بعدی قورباغه به گردش در طبیعت می‌رود، نقاشی می‌کشد، به مهمانی و… می‌رود، و شبدرها، زنبورها، پرنده‌ها، گل‌ها و چیزهای دیگر را می‌شمارد. در هر صفحه کودک تشویق می‌شود که همراه با او شمردن را تمرین کند.

این کتاب کودکان خردسال را با اعداد و شیوه‌ی نگارش آن‌ها نیز آشنا می‌کند. در پایان کتاب هم بار دیگر اعداد یک تا ۱۰ همراه با تصاویر چیزهایی که در کتاب شمارش می‌شوند آمده است که می‌تواند تمرین و مرور جالب و لذت‌بخشی برای کودک شما باشد.

معرفی صوتی کتاب «با قورباغه بشمار» را بشنوید:

۹٫ کتاب چه و چه و چه یک بچه!

بهترین کتاب برای کودک

این کتاب روایتی آهنگین از شناخت شمارورزی پایه برای کودکان خردسال از دو سالگی تا چهار پنج سالگی است. همیشه و همواره در آمیختن ادبیات با ریاضی یا با زبان شناخت‌پذیر برای کودکان دشوار بوده است. شمارورزی زبان نمادین ویژه خود را دارد که کار آن اندازه‌گیری چندی‌ها یا کمیت‌ها است. ادبیات اما زبان عاطفی و گاهی نمادینی است که سروکارش با کمیت‌ها نیست و از درون انسان و آرزوها و تخیلش سخن می‌گوید.

نویسنده داستان «چه و چه و چه یک بچه» که تجربه کار آموزش شمارورزی با ادبیات را در بخش آموزش خلاق کودک محور با بسته‌های ریاضی آموز لولوپی پیش می‌برد اکنون با تکیه بر آن تجربه، روایتی آهنگین از شناخت شمارورزی پایه برای کودکان خردسال از دو سالگی تا چهار پنج سالگی فراهم کرده است. داستان « چه و چه و چه یک بچه! » روایت خرگوش‌خاله است که در دشت و باد زندگی می‌کند. دشتی که در آن روباه‌های دشمن هم زندگی می‌کنند.

۱۰٫ کتاب پیشی بازیگوش

کتاب مقوایی برای کودک 3 ساله

این کتاب درباره یک پیشی خیلی بازیگوش است. با هر چیزی که دستش بیاید بازی می‌کند. آن روز شانس به پیشی رو آورده بود. اول یک توپک قرمز سر راهش قرار گرفت، هنوز زمان زیادی نگذشته بود که توپک دوم و سوم و چهارم  و پنجم. توپک‌هایی با رنگ‌های گوناگون .

پیشی به دنبال توپک‌ها رسید به جایی که فهمید این توپک‌ها برای بازی نبوده است.

«پیشی بازی گوش» کتاب تصویری مقوایی از گونه توصیفی ساده است که کودکان خردسال پیشی بازیگوش را همراهی می‌کنند و هم زمان با شمارگان و رنگ‌‌ها آشنا می‌‌شوند. بزرگسالان با سهیم شدن این کتاب کودک را به بازگویی رنگ‌ها و شماره‌ها تشویق می‌کنند.

کتاب‌های بیشتر برای کودک ۳ ساله

کودک سه‌ساله چه درکی از کتاب دارد؟

کودک ‌سه‌ساله هنوز آنقدر بزرگ نشده است که بتواند کتابی را باز کند و بخواند اما بیش‌تر کودکان در سه سالگی می‌توانند:

  • پیامی که از تصویر دریافت می‌کنند را درک کنند.
  • ‌شکل‌های آشنا را شناسایی کنند.
  • در خواندن شعرهای آهنگین همراهی کنند.
  • کلمات پرتکرار را از شکل آن‌ها تشخیص دهند.
  • از گوش دادن به کتاب‌های داستان لذت ببرند.
  • داستان‌های موردعلاقه خود را بازگو کنند.
  • سعی می‌کنند به شیوه خودشان بخوانند و بنویسند.

در این سنین کودکان داستان‌های طولانی‌تر را درک می‌کنند. تا می‌توانید برای کودک‌تان کتاب بخوانید. مطمئن باشید ارزشش را دارد.

انتخاب کتاب مناسب برای کودک ۳ ساله

هنگام خرید کتاب برای کودک ۳ ساله باید نکاتی را در نظر داشته باشید:

  • فرزند شما به چه موضوع‌هایی علاقه‌مند است؟ اگر احساس کردید که در میان موضوع‌های گوناگون، فرزندتان به موضوعات خاصی علاقه بیشتری نشان می‌دهد کتاب‌هایی مرتبط با همان موضوع‌ را برای او بخرید.
  • کتاب‌های تصویری: این کتاب‌ها همیشه محبوب هستند و به کودک کمک می‌کنند تا تصاویر را شناسایی کرده و به اشخاص یا اشیا پیرامونش ربط دهد.
  • کتاب‌های فانتزی یا داستان‌های خیالی: این کتاب‌ها باعث تقویت خلاقیت و قوه تخیل کودک می‌شوند.
  • ترانه‌های کودکانه: شعرهای خنده‌دار، ساده و گاه بدون قافیه، کودک را تشویق به خواندن و مشارکت در کتابخوانی می‌کنند.
  • متل‌ها و هیچانه‌ها: هیچانه‌ها، گونه‌ای از شعر کودکانه با گزاره‌های کوتاه، ریتمیک و آهنگین اما فاقد روایت و معنا هستند. متل نیز چنین‌ است با این تفاوت که برخلاف هیچانه، متل روایت‌مند است.

کلام پایانی

کتاب‌ برای کودک ۳ ساله باید خنده‌دار، گیرا و کارآمد در آموزش‌های متناسب با سن کودک (پوشیدن لباس، رفتن به دستشویی و…) باشد. اجازه دهید فرزندتان در کتابفروشی، میان کتاب‌های کودک چرخی بزند و درنهایت اگر کتابی را پسندید، برایش تهیه کنید. اگر انتخاب کتاب برای کودک ۳ ساله‌ برایتان دشوار بود می‌توانید به فروشگاه آنلاین کتاب کودک هدهد سر بزنید.

کودکان با شنیدن هر سطر از کتاب قصه، در حلقه موقعیت‌های تازه‌ای قرار می‌گیرند. این مواجهه فکری، تجربه منحصربه‌فردی است که به کودکان می‌آموزد چگونه در برابر موقعیت‌های متفاوت، چاره‌اندیشی کنند و تصمیم‌های مناسب بگیرند.

برای دیدن بهترین کتاب‌های مناسب برای سنین مختلف به صفحات زیر مراجعه کنید:

پرسش و پاسخ
چقدر برای کودک ۳ ساله‌ام کتاب بخوانم؟
کتابخوانی برای نوپایان را حداقل یکبار در روز انجام دهید. اگر وقت شما کم است، پنج دقیقه هم برای این کار کفایت می‌کند اما اگر زمان بیشتری در اختیار داشتید حتما بین پانزده تا سی دقیقه در روز برای کودک کتاب بخوانید.
چگونه می‌توانم برای کودک 3 ساله‌ام در خانه کتاب بخوانم؟
شعرهای کودکانه بخوانید. هر کتاب را چندین بار با صداهای مختلف برایش بخوانید. یا سعی کنید کتاب را مثل یک شعر برایش بخوانید.
چرا باید برام کودک 3 ساله‌ام کتاب بخوانم؟
کتابخوانی قوه تخیل کودک را تحریک می‌کند و باعث می‌شود کودک با دنیای اطراف بیشتر آشنا شود. همچنین خواندن کتاب برای کودک 3 ساله مهارت‌های اجتماعی و عاطفی او را بهبود می‌بخشد.
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
اولین نفری باشید که در این پست دیدگاه می نویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات کتاب هدهد
  • توجه بفرمایید: کتاب هدهد یک فروشگاه آنلاین است. لطفا حضوری مراجعه نکنید.
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۷.۳۰ تا ۱۵.۳۰
  • تلفن مشاوره در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه: ۸۸۵۵۳۵۲۸
  • نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، کوی ۲۳ شایان، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۱: ۰۹۳۶۵۹۴۲۳۲۳
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۲: ۰۹۳۶۵۹۴۲۲۴۵
ورود / ثبت‌ نام سبد خرید علاقمندی ها گروه سنی تماس