دسته بندی ها
همراه عزیز، سفارش های ثبت شده پس از تاریخ 26 اسفند از روز 14 فروردین ارسال خواهند شد.
مقالات

۱۰ تا از بهترین کتاب ها برای کودک ۲ ساله

با خواندن این نوع کتاب‌ برای کودک ۲ ساله سرگرمی، خنده و یادگیری را در کنار هم تجربه کنید.

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که کودک ۲ ساله‌تان مدام کلمه یا صوتی را تکرار کند اما شما متوجه منظورش نشوید؟ برقراری ارتباط با کودک نوپا شاید خسته‌کننده باشد؛ به‌ویژه اگر دایره واژگان کودک محدود باشد و نامفهوم سخن بگوید.

خواندن کتاب برای کودک ۲ ساله، به او کمک می‌کند با پیرامونش آشنا شود و واژه‌های جدید بیاموزد.

در این مقاله تعدادی از بهترین کتاب‌های مناسب کودک ۲ ساله را بررسی و معرفی می‌کنیم تا شما و فرزندتان از آن‌ها لذت ببرید.

در نظر داشته باشید انتخاب کتاب‌ برای کودکان، معمولا در یک بازه سنی انجام می‌شود. برای مشاهده همه‌ی کتاب‌های این رده سنی می‌توانید به صفحه بازه سنی ۱ تا ۳ سال مراجعه کنید.

چگونه خواندن کتاب برای کودک ۲ ساله به او کمک می‌کند

مسیر یادگیری هر کودک منحصربه‌فرد است. برخی از کودکان خواندن را بسیار سریع یاد می‌گیرند در حالی که تعدادی دیگر به کمک بیش‌تری نیاز دارند.

اگر کتابدوستی کودکان دیگر توجه شما را جلب کرده است، به جای غبطه خوردن، بر تقویت پیوند فرزندتان با کتاب متمرکز شوید.

کتابخوانی برای کودکان نوپا بسیار سودمند است؛ زیرا سبب رشد زبانی و سواد آن‌ها می‌شود. طبق تحقیقات خواندن کتاب، مهارت‌های اجتماعی و رفتاری کودکان را بهبود می‌بخشد و در  پرورش و حفظ سلامت روان کودکان، موثر است.

افزون بر همه موارد اشاره‌شده، با کتاب خواندن برای کودک، لحظاتی شاد را در کنار هم سپری می‌کنید و رابطه‌تان را تقویت می‌کنید.

بهترین کتاب‌ها برای کودک ۲ ساله در سال ۱۴۰۲

در این بخش ۱۰ جلد از بهترین کتاب‌ها برای کودک ۲ ساله را معرفی می‌کنیم و توضیح مختصری هم درباره هر کتاب ارائه می‌دهیم:

۱٫ مجموعه کتاب‌های مقوایی احساسات من

Untitled 600 × 300 ۱۰ تا از بهترین کتاب ها برای کودک ۲ ساله

مجموعه کتاب‌های مقوایی «احساسات من» شامل ۴ کتاب زیبا و گیرا برای کمک به شناخت و بیان احساس‌های بزرگ کودکان کوچک است. کتاب‌های این مجموعه با نام‌های «خیلی دوستت دارم»، «خیلی خوشحالم»، «خیلی ناراحتم»، «خیلی عصبانیم»، کودکان را با احساسات مختلف آشنا می‌کند.

۲٫ کارت مقوایی دانش‌نامه نوزاد و نوپا

کتاب برای کودک 2 ساله

«دانش‌نامه نوزاد و نوپا» با استفاده از تصاویر، نوزادان و نوپایان را مفاهیم پایه‌ای چون احساسات مختلف انسان مانند خوش‌حالی یا خشم، اعضای بدن، رنگ‌ها، جانوران و اعداد آشنا می‌کند.

کودکان صفر تا دو ساله می‌توانند به کمک تصویرها، کنش‌های مختلف را شناسایی کنند و نام آن‌ها را بیاموزند. در «دانش نامه نوزاد و نوپا» این کنش‌ها در قالب حالت‌های مختلف چهره برای این گروه سنی به تصویر کشیده شده‌اند.

از دیگر مفاهیمی که کودکان در هنگام نوزادی و نوپایی به خوبی می‌توانند بشناسند، اندام‌های بزرگ و کوچک بدن است که در این مرحله با تهیه‌ی کتاب‌های تصویری دربرگیرنده‌ی این مفاهیم، کودکان در شناسایی آن‌ها یاری می‌شوند.

۳٫ کتاب کشویی چه جوری بخوریم؟

کتاب چه جوری بخوریم

کتاب کشویی چه جوری بخوریم؟ کتابی تعاملی است که زبانه‌هایی متحرک برای تغییر تصویر دارد که برای بچه‌ها بسیار جذاب است. کودک با کمک این کتاب درست غذا خوردن را در قالب یک سرگرمی، بهتر فرا می‌گیرد.

جلد دیگر این کتاب با نام «چه جوری بپوشیم؟» هم با همین روش تعاملی، لباس پوشیدن را به کودک آموزش می‌دهد.

۴٫ مجموعه کتاب نی‌نی

کتاب برای کودک 2 ساله

مجموعه نی‌نی در چهارجلد به منظور رشد مهارت‌های سواد‌ شکوفایی نوزاد و نوپا منتشر شده‌اند.

کودک در این مجموعه با همراهی یک نی‌نی به عنوان شخصیت اصلی با نام واژه‌های خوراکی‌ها و میوه‌ها، اشیای پیرامون خود، اعضای بدن، رنگ‌ها و هم‌چنین افعال یا کنش‌های در پیوند با فعالیت‌های روزانه کودک آشنا می‌شود.

رشد شناختی و گسترش دایره واژگان کودک از جمله‌ی مهارت‌های سواد شکوفایی هستند که کودک در هم‌کنشی با بزرگسال به ویژه از راه کتاب و کتابخوانی کسب می‌کند.

۵٫ کتاب مقوایی این بابای منه!

بهترین کتاب برای کودک دو ساله

تو به‌راحتی می‌توانی بابایت را از میان هزاران بابای دیگر بشناسی. اما آیا می‌دانی بابای بچه‌قورباغه چه شکلی است؟ بابای خارپشت چطور؟

نوزادهای برخی از جانوران درست مثل باباهایشان هستند، اما هستند نوزادهایی که به طور کامل با پدرهایشان تفاوت دارند. در کتاب «این بابای منه!» نخست چهار گزینه برای بابای هر نوزاد آورده شده است. با ورق زدن کتاب می‌توانید ببینید پاسخ درست چیست و آن‌ها دارند چه کار می‌کنند.

این کتاب مفهومی با تصاویری گیرا و هنرمندانه از طریق بازی کودکان را با انواع جانوران و نوزادانشان آشنا می‌کند و هم‌زمان رابطه‌ی محبت‌آمیز میان والدین و فرزندان را به تصویر می‌کشد.

معرفی صوتی کتاب «این بابای منه» را بشنوید:

۶٫ کتاب مقوایی حیوانات لمسی مزرعه

کتاب مقوایی برای کودک دو ساله

این کتاب کودک ۲ ساله را با صداها و آوای حیوانات آشنا می‌کند. این کتاب مقوایی هم طراحی زیبا و شادی دارد و هم جایی برای لمس بدن جانداران در کتاب قرار داده است. کودک روی دایرهٔ نرم و نخی میان بدن جاندار دست می‌زند و خودش یا والدین، صدای جاندارن را برای‌اش می‌گوید.

۷٫ کتاب من هم‌بازی؟ (داستان‌های فیلی و فیگی)

کتاب داستان برای کودک 2 ساله

«من هم بازی؟» یکی از کتاب‌های مجموعه فیلی و فیگی است. این‌بار فیلی یک توپ زرد کوچک هم‌راه خودش دارد و همین‌طور که مشغول بالا و پایین کردن آن در دستش است، فکری به سرش می‌زند. بله، فکر یک بازی!

در آغاز داستان فیلی به فیگی پیشنهاد می‌دهد تا با هم «دستش‌دِه» بازی کنند. فیگی از این پیشنهاد ذوق‌زده می‌شود. به این ترتیب آن‌ها بدون معطلی نقش‌ها را تقسیم می‌کنند تا آماده‌ی بازی شوند.

اما گویا بازی قرار نیست به این زودی‌ شروع شود. اگر می‌خواهید بازی «دستش‌ده» آن‌ها را ببینید. باید مثل خودشان صبور باشید و تا صفحه آخر داستان صبر کنید.

این وسط در بعضی صفحه‌ها هم لازم می‌شود پناه بگیرید تا یکی از توپ‌های زرد فیلی توی چشمتان نخورد! چون او یک عالمه از این توپ‌های زرد دارد که به زودی داخل کتاب پرتاب می‌شوند. اما برای بازی «دستش‌دِه» فقط یک توپ لازم است. توپی که در انتهای داستان سبز می‌شود!

۸٫ مجموعه کتاب های اما

بهترین کتاب برای کودک 2 ساله

این مجموعه شامل چهار کتاب درباره کارهای گوناگون خرس کوچولویی است به نام اِما که در قالبی داستانی و زبانی موزون روایت می‌شود.

کتاب «یک روز با اِما» درباره کنش‌ها و شیرین کاری‌های یک روز اِما از صبح تا شب است. نوزاد و نوپای شما از دیدن تصویرکنش های همسان خود و زبان موزون وشعر گونه آن لذت می‌برد و واژه‌های بسیار می‌آموزد.

در کتاب «اِما می‌خندد!» نوزاد و نوپا با کارهایی که اِما را خوشحال کرده است، آشنا می‌شود. کودک با حس شادی آشنا می‌شود واز خوشحالی اِما شاد می‌شود.

در کتاب «اِما گریه می‌کند!» نوزاد و نوپا با حس غمگین و ناراحت شدن آشنا می‌شود وبا هم‌ذات‌پنداری با شخصیت اصلی به آنچه برای اِما رخ می‌دهد، واکنش نشان می‌دهد.

در کتاب «اِما می‌خورد!» اِما غذاهای گوناگونی می‌خورد و کودک مخاطب با نام این غذاها و تصویر آن‌ها آشنا می‌شود. رشد زبانی و رشد شناختی از هدف‌های این کتاب است.

۹٫ کتاب پارچه‌ای دُم‌های جنگلی

کتاب برای کودک 2 ساله

چه دوستان بامزه‌ای. همه توی این کتاب جنگل جمع شده‌اند. جانوران جنگلی را از روی دُم‌هایشان بشناسید. کدام‌شان دُم پشمالو دارند؟ کدام‌شان دُم‌های خال‌خالی؟ این دُم سبز از کیست؟

این کتاب هم سبب رشد حس لامسه کودک می‌شود و هم به مهارت‌های شناختی او یاری می‌رساند.

این کتاب پارچه‌ای با دُم‌هایی که از بافت‌های گوناگون درست شده‌اند و هیچ گوشه تیز و برنده‌ای هم ندارند، برای کودکان خردسال مناسب است. کتاب «دُم های جنگلی» کودکان را با تعدادی از حیوانات جنگل آشنا می‌کند.

۱۰٫ کتاب لگن من

کتاب لگن من برای کودک 2 ساله

این کتاب روایتی ساده و خنده‌دار از جانورانی‌ست که نمی‌دانند لگن چیست و هر کدام بر آن نامی می‌گذارند.

شاید کوچولوی نوپای شما هم نداند لگن چیست و به چه درد می‌خورد. بهتر است با خواندن این کتاب او هم در این گمانه‌زنی شرکت کند و در پایان بخواهد مانند خرگوش صحرایی یک لگن داشته باشد. یک لگن قرمز یا هر رنگ دیگر.

معرفی صوتی کتاب «لگن من» را بشنوید:

 

کتاب‌های بیشتر برای کودک ۲ ساله

چه نوع کتابی برای کودک ۲ ساله انتخاب کنیم؟

هنگام خرید کتاب برای کودک ۲ ساله باید نکاتی را در نظر داشته باشید:

  • کتاب‌هایی با تصاویر ساده و رنگارنگ برای خردسالان جذابیت بیش‌تری دارند.
  • شنیدن واژه‌های هم‌قافیه و تکرارشونده برای کودک دو ساله دلنشین است. پس از چند دور تکرار، کودک به‌راحتی این واژه‌ها را به‌خاطر می‌سپارد. کتاب‌هایی مانند ترانه- متل‌ها یا هیچانه‌ها انتخاب بسیار مناسبی هستند. این کتاب‌ها افزون بر ضرب‌آهنگ و قافیه، ساده و کوتاه‌اند و کودک پس از چندبار شنیدن، در خواندن می‌تواند با شما همراهی کند.

کتاب‌هایی با جملات کوتاه و ساده انتخاب کنید. دامنه هوشیاری و توجه کودک ۲ ساله، محدود است. کتاب‌هایی با موضوعات انتزاعی جذابیتی برای کودک دو ساله ندارد و کودک دو ساله را با خود همراه نمی‌کند.

کلام پایانی

کتابخوانی برای کودک ۲ ساله، به مرور زمان او را به داستان و شعر علاقه‌مند می‌کند. ثمره این پیوند و علاقه را در سنین بالاتر مشاهده خواهید کرد. کودکانی که از سنین پایین با کتاب و کتاب خواندن آشنا می‌شوند، با گذر سن، دلبستگی آن‌ها به کتاب بیش‌تر می‌شود و شوق دانستن در آن‌ها افزایش می‌یابد. پس کتاب خواندن برای کودک‌تان را از همین امروز شروع کنید.

فراموش نکنید هنگام خواندن یا پس از آن، با کودک درباره کتاب گفت‌وگو کنید. هم‌چنین می‌توانید پرسش‌هایی ساده طرح کنید تا کودک کتاب را بهتر درک کند.

امیدواریم از بررسی ما درباره بهترین کتاب‌ها برای کودک ۲ ساله لذت برده باشید. کتاب مورد علاقه شما کدام است؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برای دیدن بهترین کتاب‌های مناسب برای سنین مختلف به صفحات زیر مراجعه کنید:

پرسش و پاسخ
چقدر برای کودک 2 ساله‌ام باید کتاب بخوانم؟
حداقل یک‌بار در روز برای کودک 2 ساله کتاب بخوانید. زمان‌های مشخصی را به کتابخوانی اختصاص دهید.
کودک 2 ساله چند کتاب باید داشته باشد؟
روزانه برای کودکان مهدکودکی و سنین پایین‌تر توصیه می‌شود 5 کتاب خوانده شود. کودکی که 5 کتاب در روز برایش خوانده شده است تقریبا 1 ملیون کلمه بیشتر از کودکی که تا 5 سالگی هیچ کتابی برایش خوانده نشده شنیده است.
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
اولین نفری باشید که در این پست دیدگاه می نویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات کتاب هدهد
  • توجه بفرمایید: کتاب هدهد یک فروشگاه آنلاین است. لطفا حضوری مراجعه نکنید.
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۷.۳۰ تا ۱۵.۳۰
  • تلفن مشاوره در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه: ۸۸۵۵۳۵۲۸
  • نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، کوی ۲۳ شایان، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۱: ۰۹۳۶۵۹۴۲۳۲۳
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۲: ۰۹۳۶۵۹۴۲۲۴۵
ورود / ثبت‌ نام سبد خرید علاقمندی ها گروه سنی تماس