دسته بندی ها
مقالات

کتاب های آموزشی برای کودکان پیش دبستانی

دوران پیش دبستانی مرحله‌ای فوق‌العاده حساس و مهم در زندگی کودکان است که نهایت تأثیر را بر توسعه‌ی شخصیتی، اجتماعی و تحصیلی آن‌ها دارد. در این مسیر مهم، کتاب‌های آموزشی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. کتاب‌های پیش دبستانی با محتوای غنی، تصاویر و فعالیت‌های جذاب به کودکان کمک می‌کنند تا نه تنها علاقه‌مندی‌هایشان را کشف کنند بلکه با همراهی این کتاب‌ها، دنیای جدیدی را تجربه کنند.

در این مقاله، به بررسی کتاب‌های آموزشی برای کودکان پیش دبستانی می‌پردازیم که با توجه به محتوا و سبک آموزشی خود، به عنوان همراهان مهم و اثرگذار در سفر یادگیری کودکان شناخته می‌شوند. هدف این مقاله، ارائه نگاهی جامع به بهترین کتاب‌های آموزشی برای کودکان پیش دبستانی است تا والدین و مربیان بتوانند با انتخاب کتاب‌های مناسب، کودکان را در مسیر یادگیری هدایت کنند.

۱٫الفباورزی با کاکاکلاغه

الفباورزی با کاکاکلاغه

آموزش الفبا، پایه‌ی آموزش زبان خواندن و نوشتن است. در جامعه‌ی ما این اندیشه جا افتاده است که آموزش الفبا ویژه‌ سال نخست دبستان است. در حالی که آواشناسی و واک‌شناسی و در پی آن نویسه‌شناسی و در گامی بالاتر نشانه‌شناسی آمیختی پیش‌نیازهای خواندن و نوشتن درست و سنجیده است. این گام‌ها نیاز به سال‌ها فراگیری پیوسته از سوی کودکان پیش دبستان دارد.

این بسته برای کودکان ۵ تا ۷ سال مناسب است.

۲٫آموزش به روش مونته‌سوری:جهان را کشف کنیم

آموزش به روش مونته‌سوری:جهان را کشف کنیم

با استفاده از بسته آموزشی “جهان را کشف کنیم”، کودکان به روش مونته‌سوری با حیوانات، قاره‌ها، مناظر، کوه‌ها، هنر، مردم و شهرها آشنا می‌شوند‌. این کارت‌ها نقش مهمی در تحریک حس کنجکاوی کودکان ایفا می‌کنند، اشتیاق آن‌ها را به کشف دنیای اطراف تقویت می‌کنند و باعث گسترش دایره واژگان آن‌ها می‌شوند. علاوه بر این، این کارت‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های خواندن و نوشتن خود را بهبود بخشند.

۳٫شمارورزی لولوپی + ۰ (ریاضی آموز ادبی)

شمارورزی لولوپی + ۰ (ریاضی آموز ادبی)

این مجموعه آموزشی به صورت خلاقانه و در چارچوب آموزش کودک‌محور تدوین شده است و بر طبق یک الگوی نوآورانه، سعی در ارائه آموزش ریاضی برای کودکان ایرانی و سایر کودکانی که با زبان فارسی آشنایی دارند، دارد. این مجموعه آموزشی دارای فلسفه ویژه‌ای است که با فلسفه‌ی آموزش و پرورش هماهنگ نیست و به عنوان یک الگوی تازه و نوین در آموزش مطرح می‌شود.

بسته شمارورزی لولوپی + ۰ (ریاضی آموز ادبی) شامل کتاب خواندن، کتاب کارورزی و کتاب راه‌نما و کنش‌ورزی به همراه کیسه‌ی نماکارت‌ها و لوح آموزش مفاهیم پیش عددی است.

۴٫کتاب مقوایی بزن روی درخت جادویی

کتاب مقوایی بزن روی درخت جادویی

در کتاب «بزن روی درخت جادویی» کودک در کنار والدین یا مربی هم کتاب می‌خواند و هم در تعاملی بازی‌گونه در خلق اتفاقات داستان مشارکت می‌کند. او با جوانه زدن شاخه‌های درخت و میوه دادن آن‌ها، ریختن برگ‌های پاییزی و بارش برف زمستانی آشنا می‌شود. به درخت ضربه می‌زند و برگ‌ها می‌رویند. دست‌هایش را به هم می‌زند و برف می‌بارد. هوهو می‌کند و باد برگ‌ها را از درخت جدا می‌کند. به بیانی، کودک در این کتاب هم دریافت‌کننده است و هم کنشگر.

۵٫پپا نمی‌داند چه‌کاره شود!

پپا نمی‌داند چه‌کاره شود!

کتاب‌های تصویری دنیای پپا برای کودکان ۳ تا ۵ ساله مناسب است و جزو پرطرفدارترین کتاب‌های کودکان است.

در این کتاب، پپا و دوست‌هایش می‌خواهند تصمیم بگیرند در آینده چه شغلی را انتخاب کنند. امیلی می‌خواهد معلم شود و سوزی دوست دارد پزشک شود. اما پپا هنوز نمی‌داند به چه شغلی علاقه دارد…

۶٫کرگدن دیگر بی‌ادبی نمی‌کند

کرگدن دیگر بی‌ادبی نمی‌کند

کرگدن بی ادب بود. اصلا حواسش به دیگران نبود؛ به دیگران تنه می‌زد معذرت‌خواهی نمی‌کرد. با دهان پر حرف می‌زد خلاصه، همه از دستش ناراحت بودند، تا اینکه یک روز شیر همه را به خانه‌شان دعوت کرد ولی کرگدن را دعوت نکرد…

داستان «‌کرگدن دیگر بی‌ادبی نمی‌کند» از مجموعه‌ی «رفتارهای خوب» به اهمیت رفتار خوب و مؤدبانه و باملاحظه بودن در کودکان می‌پردازد.

۷٫آنجا که شادی آغاز می‌شود

آنجا که شادی آغاز می‌شود

شناخت احساس‌ها یکی از مهمترین مهارت‌هایی است که کودکان باید از همان سال‌های نخست زندگی به آن دست یابند و کتاب تصویری «آن جا که شادی آغاز می‌ شود»، مانند کتاب «وقتی اندوه به دیدارم می‌آید» کودکان را به زیبایی با احساس‌هایی همچون اندوه و شادی آشنا می‌کند.

این کتاب به کودکان کمک می‌کند که شادی را درک کنند. با کودکان این واقعیت را در میان می‌گذارد که «همیشه نمی‌شود شاد بود»، اما به آن‌ها اطمینان می‌دهد که «آن زمان که احساس می‌کنی نمی‌توانی آن را بیابی، راهی پیدا می‌کنی تا به آن برسی».

۸٫آنانسی و کیسه دانایی – مجموعه دو زبانه انگلیسی فارسی

آنانسی و کیسه دانایی – مجموعه دو زبانه انگلیسی فارسی

این کتاب داستانی را روایت می‌کند که در آن، آنانسی، پادشاه عنکبوت‌ها، یک کیسه دانایی را از الهه‌ای دریافت می‌کند و به جای تقسیم آن در جهان، تصمیم می‌گیرد آن را برای خود نگه‌ دارد تا برترین موجود در جهان باشد. آنانسی تصمیم می‌گیرد کیسه را روی درخت بلندی در جنگل پنهان ‌کند. اما طی واقعه‌ای، کیسه از پشت او افتاده و تمامی دانایی داخل آن در جهان پخش می‌شود. این افسانه‌ی تصویری زیبا به کودکان ارزش خردمندی، تفکر و بخشیدن را آموزش می‌دهد.

«آنانسی و کیسه دانایی» یکی از کتاب‌های مجموعه‌ی دوزبانه‌ی انگلیسی، فارسی است که افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه را برای کودکان بازنویسی و تصویرگری کرده است. از این مجموعه می‌توان برای تقویت مهارت خواندن زبان انگلیسی در سطح‌های اول و دوم هم استفاده کرد.

۹٫چه روزی قلکم را بشکنم؟

چه روزی قلکم را بشکنم؟

در این داستان، آرتور پسری جوان است و تصمیم می‌گیرد به جای خرج کردن پول‌هایش، آن‌ها را در قلکش پس‌انداز کند تا در آینده بتواند هدیه‌های خوبی برای دیگران بخرد یا دوستانش را به خوردن بستنی و سینما دعوت کند. آرتور برای جمع‌آوری پول، فعالیت‌های زیادی می‌کند از جمله کوتاه کردن چمن‌ها، جارو کردن برگ‌ها و مراقبت از حیوانات. یک روز آرتور تصمیم می‌گیرد قلکش را بشکند تا برای تولد خواهرش یک خانه عروسکی بخرد…

«چه روزی قلکم را بشکنم؟» یکی از کتاب‌های مجموعه‌ی «آموزش سواد مالی» برای کودکان است که در قالب داستان، دانش، مهارت و استانداردهای رفتارهای مالی را آموزش می‌دهد.

۱۰٫تنهایی هیچ‌ جا نمی‌رم

تنهایی هیچ‌ جا نمی‌رم

در کتاب “تنهایی هیچ‌ جا نمی‌رم”، یکی از بچه‌ها یواشکی، در جمع به فسقلی می‌گوید که دکمه‌های لباسش را باز کند و پیرهنش را بالا بزند تا خال‌های روی تنش را با هم بشمارند. حتی  می‌گوید که توی حموم تنها باشند و با یکدیگر بازی کنند. اما فسقلی، که متوجه شده این کارها درست نیست، به حرف او گوش نمی‌دهد. در ادامه، یک فرد غریبه نیز به فسقلی می‌گوید: «گرمه هوا بذار تا من/ لباساتو دربیارم» ، این‌بار هم به حرف غریبه گوش نمی‌دهد. از کجا فسقلی می‌داند که این کار درست نیست؟ چطور می‌توان کاری کرد تا سایر بچه‌ها هم مانند او یاد بگیرند که هیچکس حق ندارد بدون اجازه به بدن‌شان دست بزند؟

این کتاب درباره‌ی آموزش غیرمستقیم مراقبت‌های جنسی به دختربچه‌ها و پسربچه‌هاست؛ زیرا هر دو گروه باید یاد بگیرند که کودک دیگر، حتی اگر هم‌سن‌وسال آن‌ها باشد، اجازه ندارد به بدن‌شان دست بزند یا از آن‌ها بخواهد لباس‌شان را درآورند و برهنه شوند.

۱۱٫لیبی عاشق علم است

لیبی عاشق علم است

کتاب «لیبی عاشق علم است» داستانی تصویری و علمی درباره‌ی تلاش و جذابیت‌های آزمایشات شیمی است.

در کتاب “لیبی عاشق علم است”، با دختر کوچکی به نام لیبی آشنا می‌شویم که شیفته‌ی مخلوط کردن و اندازه‌گیری مواد مختلف است. او از ترکیب مواد برای پختن پنکیک‌های رنگارنگ گرفته تا اجرای آزمایش‌های جذاب در آزمایشگاه شیمی، لذت می‌برد. زمانی که مربی آزمایشگاه اعلام می‌کند که در مدرسه جشنواره‌ی پاییزی برگزار می‌شود و بچه‌ها می‌توانند یک غرفه‌ی علمی داشته باشند، لیبی و دوستانش به سرعت داوطلب می‌شوند.

این کتاب شگفت‌انگیز ادامه داستان را به تصویر می‌کشد که لیبی و دوستانش به تلاش برای داشتن یک غرفه جذاب و جالب می‌پردازند تا بتوانند جایزه‌ی ویژه را به دست آورند. اما به نظر می‌آید که غرفه‌ی نقاشی دارای بازدیدکننده بیشتری است…

۱۲٫کتاب فعالیت جور کردن

کتاب فعالیت جور کردن

کتاب فعالیت “جور کردن ۱” از مجموعه “کتاب‌ کار کومن” منتشر شده است. این سری کتاب‌ها به کودکان کمک می‌کند تا با استفاده از فعالیت‌هایی همچون رنگ کردن، تا کردن، چسباندن، بریدن و جور کردن، توانایی در انجام حرکات ظریف و افزایش تمرکز خود را بهبود بخشند. در هر صفحه از کتاب “جور کردن ۱”، کودک باید اشکال هم‌شکل را پیدا کرده و دو به دو دور آن‌ها را خط بکشد. این تمرین به کودکان این فرصت را می‌دهد که با حیوانات، گل‌ها و حشرات مختلف آشنا شوند.

سخن پایانی

کتاب‌های آموزشی برای کودکان پیش دبستانی مانند یک دوست خوب هستند. این کتاب‌ها با تصاویر رنگارنگ و داستان‌های جالب، محیطی را فراهم می‌کنند تا کودکان بتوانند با لذت و اشتیاق به دنیای آموزش و یادگیری وارد شوند. بنابراین، اگر دوست دارید دختر یا پسر کوچولویتان از خواندن لذت ببرد و همزمان هوش و خلاقیتش نیز بالا برود، با انتخاب کتاب‌های مناسب، به او کمک ‌کنید.

پرسش و پاسخ
چه نوع کتاب هایی برای کودک پیش دبستانی بخوانیم؟
برای کودکان پیش دبستانی، کتاب‌ با محتوا و طراحی جذاب تأثیر بسزایی در توسعه‌ی ذهنی، زبانی و اجتماعی آن‌ها دارد. کتاب‌های تصویری، آموزشی، داستانی و تعاملی از این قبیل کتاب‌ها هستند.
چرا کودکان پیش دبستانی باید با الفباورزی آموزش ببینند؟
سن درست و اصولی آموزش زبان به کودکان از ۲ تا ۶ سالگی است. کودکان در دوره پیش دبستان باید با آواهای الفبای زبان فارسی آشنا شوند، و گرنه زمانی که وارد دبستان می‌شوند برای اصلاح و یادگیری آواها دیر است.
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
اولین نفری باشید که در این پست دیدگاه می نویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات کتاب هدهد
  • توجه بفرمایید: کتاب هدهد یک فروشگاه آنلاین است. لطفا حضوری مراجعه نکنید.
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۷.۳۰ تا ۱۵.۳۰
  • تلفن مشاوره در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه: ۸۸۵۵۳۵۲۸
  • نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، کوی ۲۳ شایان، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۱: ۰۹۳۶۵۹۴۲۳۲۳
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۲: ۰۹۳۶۵۹۴۲۲۴۵
ورود / ثبت‌ نام سبد خرید علاقمندی ها گروه سنی تماس