دسته بندی ها
مقالات

۱۲ تا از بهترین کتاب ها برای کودک ۹ ساله + پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌های مناسب برای ۹ سال

آیا کودک‌تان به کتاب خواندن علاقه دارد اما نمی‌دانید چه کتابی برای او تهیه کنید؟ انتخاب کتاب برای کودک ۹ ساله می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد.

همان اندازه که انتخاب اسباب‌بازی‌های مناسب سن کودک مهم است، انتخاب کتاب‌هایی درخور سن او نیز اهمیت دارند.

در این مقاله، شماری از بهترین کتاب‌ها را برای کودک ۹ ساله بررسی و معرفی می‌کنیم تا انتخاب کتاب برای شما‌ آسان‌تر شود.

در نظر داشته باشید انتخاب کتاب‌ برای کودکان، معمولا در یک بازه سنی انجام می‌شود. برای مشاهده همه‌ی کتاب‌های این رده سنی می‌توانید به صفحه بازه سنی ۷ تا ۹ سال مراجعه کنید.

چرا کودک ۹ ساله باید کتاب‌های بسیاری بخواند؟

کتاب خواندن مهارت‌های زبانی، درک مطلب، مهارت‌های تفکر انتقادی و ارتباطات کودک ۹ ساله را پرورش می‌دهد. کتاب تخیل و آگاهی کودک را برمی‌انگیزد. حتی بعضی از کتاب‌های آموزشی، می‌توانند مهارت‌های حرکتی کودک را تقویت کنند.

همچنین کتابخوانی به‌طور قابل توجهی، عملکرد تحصیلی فرزند شما را بهبود می‌بخشد و بیش از هر عامل دیگری بر یادگیری او تاثیر دارد.

بهترین کتاب‌ها برای کودک ۹ ساله در سال ۱۴۰۲

کودک در این بازه سنی می‌تواند کتاب متناسب با سن‌اش را به روانی بخواند.

شاید پیدا کردن بهترین کتاب برای کودک ۹ ساله، دشوار باشد اما کارشناسان کتاب هدهد، فهرستی ده‌جلدی از بهترین کتاب‌های ویژه کودک ۹ ساله را برای شما آماده کرده‌اند تا راحت‌تر انتخاب کنید.

۱٫ کتاب دنی، قهرمان جهان

کتاب دنی قهرمان جهان

کتاب «دنی، قهرمان جهان» نوشته‌ی رولد دال، یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین نویسندگان کتاب‌های کودکان و نوجوانان است.

این کتاب، داستانی پر از هیجان و رمز و راز و ماجراجویی، درباره‌ی پسری به نام دنی است که با پدرش در یک کاروان زندگی می‌کنند. دنی و پدرش زندگی متفاوت اما آرام خود در کاروان را ادامه می‌دهند تا این‌که شبی دنی پی به رازی هیجان‌انگیز می‌برد! رازی که زندگی هردو را دگرگون می‌کند. در کتاب «دنی، قهرمان جهان» با دنی در عجیب‌ترین ماجراجویی زندگی‌اش همراه می‌شویم و از لحظه لحظه‌ی این ماجراجویی غرق لذت می‌شویم. برای اینکه لذت این همراهی و هیجان را از بین نبرم، مجبورم به موضوع اشاره‌ای نکنم! خودتان بخوانید!

۲٫ کتاب دشمن

کتاب خوب برای کودک نه ساله

این کتاب داستان بی‌نظیری از جنگ را در قالب داستانی ساده برای کودکان روایت می‌کند.

دشمن داستان دو سرباز در جنگ است که مقابل هم قرار گرفته‌اند و داستان از زبان یکی از آن‌ها روایت می‌شود. او از شرایط خود که داخل گودال است می‌گوید، کمی آن طرف‌تر هم سرباز دشمن داخل گودالی دیگر و هر کدام منتظرند که دیگری تیری شلیک کند تا پاسخش را بدهند.

سرباز راوی سرباز مقابل را دشمن می‌پندارد غافل از اینکه او نیز برای سرباز مقابل حکم دشمن را دارد، او سرباز دشمن را هیولایی می‌نامد که بی‌رحم است و همه را می‌کشد حتا زنان، کودکان و حیوانات.

اما متوجه خودش نیست که دقیقاً همین کارهار را از او خواستند در مقابل دشمن انجام دهد و این را زمانی متوجه می‌شود که یواشکی به گودال سرباز دشمن می‌رود و دفترچه راهنمای جنگی او را می‌بیند که مشابه دفترچه خودش است و درونش همان توصیه‌ها برای مقابله با دشمن نوشته شده است. او متوجه می‌شود دشمن هم مانند خودش خانواده دارد و به فکر فرو می‌رود پس اگر او دشمن است من چیستم؟ من هم دشمن او هستم.

۳. کتاب پسری که با پیراناها شنا کرد

پسری که با پیراناها شنا کرد

«پسری که با پیرانا شنا کرد» یکی از بهترین انتخاب‌های کتاب برای کودک ۹ ساله است، این کتاب برنده‌ی جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن نیز بوده است.

این کتاب داستان سفر قهرمانی پسری به نام استنلی است که از تلخی‌های زندگی خسته شده و در جستجوی زندگی تازه‌ای است. استنلی از زندگی با عمو ارنی و خاله آنی راضی است، تا روزی که عمو ارنی ورشکست می‌شود و تصمیم می‌گیرد در خانه خط تولید کنسروسازی راه بیندازد. فکرش را بکنید در روز تولدتان، عموی‌تان ماهی‌های شما را یواشکی بردارد و با آن‌ها کنسرو ماهی تن طلایی درست کند! چه احساسی پیدا می‌کنید؟ استن هم به همین دلیل تصمیم می‌گیرد خانه را ترک کند و به سیرکی در همان نزدیکی بپیوندد. آن‌چه استن در ادامه با آن روبه‌رو می‌شود، ماجرایی جذاب و پر از هیجان است.

دیوید آلموند یکی از محبوب‌نرین نویسنده‌های کتاب کودک و نوجوان است که تا امروز جوایز زیادی را از آن خود کرده‌است.

۴٫ کتاب پرنده قرمز

از بهترین کتاب ها برای کودک 9 ساله

این کتاب از بهترین کتاب‌ها برای کودک ۹ ساله است. کتاب «پرنده قرمز» داستان دو کودک یتیم است که پس از دست دادن پدر و مادرشان، به مزرعه‌ای فرستاده می‌شوند. مزرعه‌دار ظالم در ازای خوراکی اندک، آن‌ها را به کارهای سخت وامی‌دارد. متیو و آنا امیدوار هستند که با رسیدن زمستان و رفتن به مدرسه روزگار بهتری داشته باشند اما در مدرسه نیز پس از چند روز متیو به خاطر ورجه ورجه کردن چوب می‌خورد و کودکان به خاطر غذای فقیرانه تحقیرشان می‌کنند.

روزی در اوج ناامیدی و اندوه پرنده‌ای قرمز را می‌بینند. پرنده‌ی قرمز آن‌ها را به سرزمینی می‌برد که برخلاف دنیای آن‌ها پر از شادی و رنگ و روشنایی است و مادری مهربان که از آن‌ها مراقبت می‌کند و آن‌ها می‌توانند همه‌ی روز را بازی کنند.

۵٫ کتاب پیکو، جادوگر کوچک

از بهترین کتاب برای کودک نه ساله

زمان‌های بسیار قدیم، در سرزمینی دور، جادوگری به نام پیکو زندگی می‌کرد. او آن‌قدر کوچک بود که زیر یک دانه‌ی شن کنار گرد و خاک‌های پشت یک ساقه‌ی علف زندگی می‌کرد.

جادوگر کوچک ، دل‌اش می‌خواست بداند که آیا او واقعا جادوگری درست و حسابی است؟ برای پی بردن به این پرسش، او پرواز کرد و در فکر سگی فرو رفت و به سگ که شب و روز به زنجیر بسته شده بود گفت که زنجیرش را پاره کند و فهمید که قدرت جادویی‌اش عمل می‌کند. سپس پرواز کرد و از راه دماغ در مغز یک خرس فرو رفت، خرس مجبور بود هر روز در میدان شہر برقصد و پیکو او را برانگیخت که در برابر صاحب بدجنس‌اش بایستد.

کتاب «پیکو، جادوگر کوچک» پایانی خوش دارد؛ پایانی که نویدبخش یک زندگی بدون ظلم و ستم است و امید به تغییر و بهبود را در خواننده زنده نگاه می‌دارد. این کتاب برای بلندخوانی مناسب است.

۶٫ مجموعه کتاب‎‌های زنان و مردانی که ایران را ساختند

زنان و مردانی که ایران را ساختند

مجموعه کتاب‌های «زنان و مردانی که ایران را ساختند»، داستان انسان‌هایی است که دست از رویاپردازی و تلاش نکشیدند و به نام‌های جاویدان در تاریخ این سرزمین تبدیل شدند. بچه‌هایی درست مثل ما، که رویا پرداختند، باور کردند و ساختند.

این کتاب‌های تصویری به شکل داستان‌گونه و با تصاویر زیبا و دلنشین، زندگی این افراد را از کودکی روایت می‌کند.

این مجوعه شامل ۶ کتاب است:

بابای سفید، غلامعلی بسکی: پزشک و هوادار محیط زیست که زندگی شهری را رها کرد، خود را وقف طبیعت، ساخت مدرسه و بیمارستان کرد.

گل‌هایی که خشک نشدند، همایون صنعتی‌زاده: پایه‌گذار انتشارات فرانکلین، و چندین موسسه فرهنگی و اقتصادی دیگر، نویسنده و مترجم.

قضیه‌ی مریم، مریم میرزاخانی: ریاضی‌دان و استاد دانشگاه استنفورد، اولین زن، و اولین ایرانی برنده‌ی مدال فیلدز.

روزنامه آخرین خبر، علی‌اکبر دهخدا: ادیب، لغت‌شناس، سیاست‌مدار و شاعر سرشناس ایرانی که مولف لغت‌نامه‌ی دهخدا بوده است.

آذر در زهره، آذر اندامی: سازنده‌ی واکسن وبا و از پژوهشگران انستیتو پاستور ایران. او پزشک و باکتری‌شناس ایرانی بود که حفره‌ای بر روی سیاره‌ی ناهید، به پاس خدمات او به نام اندامی نام‌گذاری شده است.

یک اسب ته گاراژ، اصغر قندچی: کارآفرین ایرانی و پدر صنعت کامیون‌سازی در ایران. او که از شاگردی شروع کرده بود، روزی صاحب کارخانه‌ی ایران کاوه شد.

۷ ٫مجموعه کتاب ماجراهای کوکو و و پوپو

ده تا از بهترین کتاب ها برای کودک 9 ساله

«ماجراهای کوکو و پوپو» مجموعه‌‌ای چهارجلدی از یک فانتزی شگفت است در جهانی که جهان آدم‌ها نیست، اما برای آن‌ها بیگانه هم نیست.

فانتزی شگفت از آن گونه‌ی فانتزی‌هاست که سرتاسر آن پر است از پیش‌بینی‌ناپذیری، تخیل تازه و ناشناخته برای مخاطب، رازهای تودرتو و شخصیت‌هایی که یکی پس از دیگری می‌آیند، که از جهان واقعی نیستند، و انگار تازه به این سیاره فرود آمده‌اند.

 

۸٫ کتاب موش مترو

بهترین کتاب برای کودک نه ساله

این کتاب داستان موشی است که به همراه صدها موش دیگر در مترو زندگی می‌کند، اما فرق بزرگی با موش‌های دیگر دارد. او دلش می‌خواهد سرزمین پایان تونل را کشف کند، و همین آرزو ماجراهای هیجان‌انگیزی را برایش به ارمغان می‌آورد.

نیب، یک موش مترو بود و در خانه‌ای به اسم شیرینی‌باران زندگی می‌کرد. او هر شب، با اشتیاق به قصه‌ی موش‌های پیر درباره‌ی پایان تونل گوش می‌داد. سرزمین بدون سقفی که هرچند خطرناک و ناآشنا بود، خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها و راحت‌ترین لانه‌ها را داشت. بالاخره در یک روز پرسرو‌صدا که قطارها گرومپ‌گرومپ‌کنان از بالای سرش رد می‌شدند، نیب تصمیم خود را گرفت. او سفرش را به سوی پایان تونل آغاز کرد و مانند پر کوچکی که به پرواز درآید، در تاریکی تونل از نظرها ناپدید شد.

نویسنده در انتخاب کلمات، شوخ و بازیگوش است. همچنین با اشاره به صداهای موجود در دنیای نیب، لمس فضای زندگی او را برای مخاطب راحت‌تر می‌سازد. به‌علاوه، او با استفاده‌ی گاه‌به‌گاه از کلماتی که ممکن است برای مخاطب کودک چندان هم آشنا نباشند، روحیه‌ی جستجوگر و یادگیرنده‌ی نیب را به خوانندگان خود نیز منتقل می‌کند. این کتاب برای کودک ۹ ساله جذابیت زیادی دارد.

۹٫ کتاب درخت بخشنده

کتاب برای کودک 9 ساله

روزی، روزگاری درختی بود و او پسرک کوچکی را دوست می‌داشت. پسرک تا خردسال بود با شاخه‌هایش بازی می‌کرد، سیب‌هایش را می‌خورد و در سایه‌اش می‌خوابید. به تدریج که بزرگ‌تر شد دیگر کمتر با درخت انس داشت.

او گرفتار عشق، روزمره‌گی و گذران زندگی شد و درخت را ترک کرد، اما در زمان‌های پر شمار بر می‌گشت و از درخت تقاضایی داشت و درخت هر بار با مهر او را بی‌پاسخ نمی‌گذاشت. وقتی برای آخرین بار بازگشت دیگر چنان پیر بود که هیچ یک از خوشی‌های گذشته در او لذتی حاصل نمی‌کرد. درخت اعتراف کرد که چیزی برای بخشیدن ندارد و پسر اعتراف کرد که دیگر چیزی نمی‌خواهد. آن دو، با هم و در کنار هم آرامش را تجربه می‌کنند.

کتاب «درخت بخشنده» کنایه‌ای است از فداکاری، گذشت، بخشش و آرمان‌گرایی که با درون‌مایه اخلاقی، روابط انسانی و مهر و محبت متقابل بین آنان را بیان می‌کند.

۱۰٫ کتاب فارسی آموز نخودی ۳

کتاب برای کودک 9 ساله

فارسی آموز نخودی ۳ بسته سوم از آموزش زبان فارسی از راه ادبیات کودکان است.

این بسته شامل سه کتاب خواندن و کارورزی و دفتر نوشت آموز ایرانک است که ویژه آموزش نوشتن طراحی شده است.

داستانک هایی که در کتاب خواندن آمده است، ادامه و دنباله داستانک ها در فارسی آموز نخودی ۲ است. در این داستانک ها زبان و مفاهیم ادبی نسبت به فارسی آموز نخودی ۲ پیچیده تر و همراه با زبانزد و آرایه های ادبی دیگر است.

کتاب کارورزی که به آموزش دستور فارسی و خواندن چکیده داستان های شاهنامه اختصاص دارد، می کوشد که کودکان را با زبان ادبی فراتر از داستانک ها آشنا کند.

۱۱٫ کتاب ما این‌طوری زندگی می کنیم

کتاب مناسب برای کودک 9 ساله

کتاب «ما اینطوری زندگی می‌کنیم!» هفت کودک واقعی از هفت گوشه جهان، پرو، ژاپن، ایتالیا، ایران، هند، روسیه و اوگاندا در محدوده سنی هفت تا یازده ساله از «خود» می‌گویند.

کتاب ابتدا این هفت کودک را در تصویر معرفی می‌کند، بعد خانه و محل زندگی‌شان را نشان می‌دهد، خانواده‌شان، لباس‌ها، صبحانه‌ای که می‌خورند، مسیری که به مدرسه می‌روند، معلم، چگونه درس خواندن‌شان، زبان، ناهار، بازی، کمک کردن در کارهای خانه، شام، فعالیت‌های بعد از شام و محل خواب. در پایان همه در آسمان شب‌شان ماه دارند.

۱۲٫ کتاب این هم جور دیگر

کتاب مناسب برای کودک نه ساله

کتاب این هم جور دیگر، روایت متفاوت و بامزه‌ای از مشهورترین داستان‌های کودک است. داستان‌هایی که سال‌هاست در قصه‌ها،‌ کتاب‌ها،‌ فیلم‌ها و انیمیشن‌ها برای کودکان بازگو می‌شوند: سیندرلا، سفیدبرفی و هفت کوتوله، جک و لوبیای سحرآمیز، موطلا و سه‌ خرس، شنل قرمزی و گرگ و سه خوک کوچولو.

نویسنده، پایان این داستان‌ها را جور دیگری تغییر می‌دهد. مخاطب را غافلگیر می‌کند و سربه‌سر شخصیت‌های مشهور می‌گذارد. برای مثال شاید سیندرلا به شاهزاده نرسیده و زندگی برای او به شکل دیگری رقم خورده باشد!

بیش‌تر کودکان با این شش داستان آشنا هستند. قهرمان‌هایی معصوم،‌ پاک و برحق که ضدقهرمانی شیطان‌صفت جایگاه و زندگی‌شان را به مخاطره می‌اندازد، و پایانی خوش، همان‌گونه که مخاطب انتظار دارد: پیروزی قهرمانِ نیک‌سرشت!

نویسنده همه‌ این ساختارها را در هم می‌شکند. قهرمان‌های داستان آن‌قدرها هم که فکر می‌کنیم بی‌گناه و خوش‌قلب نیستند و حتا در مواردی شرور هستند. رخدادها هم در بعضی از داستان‌ها ترتیب دیگرگونه دارند و پایان همه‌ داستان‌ها متفاوت است. این تغییرات در قالب شعر و با طنازی انجام شده‌اند و همین موضوع بر جذابیت آن افزوده است.

کتاب‌های بیشتر برای کودک ۹ ساله

انتخاب کتاب برای کودک ۹ ساله

معمولا کودکان تا ۹ سالگی، از پس انجام کارهای زیر برمی‌آیند:

خواندن رمان‌های کوتاه: کودک ۹ ساله می‌تواند کتاب‌های بدون تصویر را بخواند و درک کند.

بی‌صدا خواندن: کودک ۹ ساله می‌تواند بدون بلند خواندن واژه‌ها، معنای آن‌ها را متوجه شود.

تفکر تحلیلی: کودک ۹ ساله می‌داند باید به دنبال معانی عمیق‌تری در داستان‌ها باشد و هر چیزی را که می‌خواند، نمی‌تواند به سادگی تفسیر  کند.

درک مطلب: کودک ۹ ساله باید بتواند داستانی را که خوانده است به‌خاطر بیاورد، خلاصه کند و آن را با واژه‌ها و بسته به درک‌ و دریافت خود بازگو کند. او همچنین باید درک درستی از عناصر داستان مانند مکان، زمان، جدال‌ها و راه‌حل داشته باشد.

شناخت و استفاده از کتاب‌های مرجع: کودک ۹ ساله هنگام مواجهه با واژگان و مفاهیم ناآشنا، به دایره‌المعارف‌ها یا منابع دیگر مراجعه می‌کند.

بنابراین باتوجه به توانایی‌ها و سلیقه‌ی کودک ۹ ساله‌ی خود، اقدام به انتخاب و خرید کتاب کنید.

سخن پایانی

در ۹ سالگی، خوانندگان جوان وارد مرحله جدیدی می‌شوند. آن‌ها در این سن می‌توانند متن‌های پیچیده‌تر را بخوانند.

هرچه کودک نه ساله مهارت بیش‌تری در خواندن کسب کند، در تحصیل نیز موفق‌تر خواهد بود؛ با این حال، شوق خواندن در بعضی از کودکان نه ساله کاهش می‌یابد.

از ۱۰ جلد کتابی که برای کودک ۹ ساله معرفی کردیم استفاده و کودک خود را به مطالعه تشویق کنید. این کتاب‌ها به هر نوع خواننده‌ای (چه کرم کتاب‌ها و چه خواننده‌های تازه‌کار) کمک خواهند کرد.

کدام یک از این کتاب‌ها را بیش‌تر می‌پسندید؟ ما را از نظرات خود مطلع کنید.

برای دیدن بهترین کتاب‌های مناسب برای سنین مختلف به صفحات زیر مراجعه کنید:

پرسش و پاسخ
چه نوع کتاب‌هایی برای کودک 9 ساله مناسب است؟
کتاب‌هایی که شامل داستان‌های فانتزی، علمی-تخیلی، تاریخی و حتی زندگینامه باشند. همچنین، کتاب‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف نظیر علوم، رسانه، فضا و غیره نیز برای این گروه سنی مناسب هستند.
چرا کودک 9 ساله باید کتاب هایی غیر از کتاب های درسی بخواند؟
خواندن کتاب‌های غیر درسی باعث افزایش دایره لغات، بهبود مهارت‌های تفکر و حل مساله و افزایش خلاقیت شود. به طور کلی، خواندن کتاب‌های غیر درسی برای رشد شخصی و عمومی کودک بسیار مفید است.
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
اولین نفری باشید که در این پست دیدگاه می نویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات کتاب هدهد
  • توجه بفرمایید: کتاب هدهد یک فروشگاه آنلاین است. لطفا حضوری مراجعه نکنید.
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۷.۳۰ تا ۱۵.۳۰
  • تلفن مشاوره در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه: ۸۸۵۵۳۵۲۸
  • نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، کوی ۲۳ شایان، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۱: ۰۹۳۶۵۹۴۲۳۲۳
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۲: ۰۹۳۶۵۹۴۲۲۴۵
ورود / ثبت‌ نام سبد خرید علاقمندی ها گروه سنی تماس