دسته بندی ها
مقالات

۱۰ تا از بهترین کتاب ها برای کودک ۸ ساله

یافتن کتاب برای کودک ۸ ساله که نگاه او را به خود جلب کند، دشوار است.

کودک ۸ ساله‌ای که عاشق کتاب خواندن است، برای همیشه کتابخوان باقی می‌ماند؛ به همین سبب بسیار مهم است که به کودکان و دانش‌آموزان ۸ ساله خود کمک کنید کتاب‌هایی مناسب پیدا کنند و مطالعه کتاب بخشی از عادت روزانه آن‌ها شود.

در این مقاله ۱۰ جلد از بهترین کتاب‌های ویژه‌ی کودک ۸ ساله را به شما معرفی می‌کنیم تا آسان‌تر  انتخاب کنید.

کودک ۸ ساله چه درکی از کتاب دارد؟

کودک ۸ ساله می‌تواند:

  • کتاب‌های طولانی را به تنهایی بخواند
  • با بیان مناسب و تلفظ درست بلندخوانی ‌کند
  • به کمک تصاویر و متن، واژه‌های ناآشنا را حدس بزند
  • از علائم نگارشی به درستی استفاده کند
  • املای بسیاری از واژه‌ها را بداند
  • به پیام‌های موبایل یا ایمیل پاسخ دهد
  • طنز نهفته در متن را درک ‌کند
  • از واژه‌ها، عبارات و اصطلاحات جدیدی که شنیده است استفاده کند

بهترین کتاب‌ها برای کودک ۸ ساله در سال ۱۴۰۲

در این بخش، ده جلد از کتاب‌های برگزیده سال ۱۴۰۱ برای کودک ۸ ساله را معرفی می‌کنیم.  برای دیدن کتاب‌های بیش‌تر، می‌‌توانید به صفحه کتاب کودک ۷-۹ سال مراجعه کنید.

۱٫کتاب هفت اسب هفت رنگ

ده تا از بهترین کتاب ها برای کودک 8 ساله

کتاب «هفت اسب هفت رنگ» را می‌توان در زمره‌ی آثار فاخر به‌شمار آورد. کتابی با یک متن خیال‌انگیز و تصویرهایی زیبا و اثرگذار که یادآور کتاب‌های ادبیات کهن ایرانی است. داستان در خیال دخترکی روی می‌دهد که پاهایش از حرکت کردن ناتوان است.

دخترک از پنجره‌ی خیالش به دشتی با هفت اسب پا می‌گذارد. هریک از اسب‌ها به رنگی‌اند و جایی دارند و فکر و خیالی به جز یکی از آن‌ها. اسب های دارایی خود را با او سهیم می شوند و او با دخترک. اسب‌هایی که از دیگران رنگ و جا و فکر گرفته‌اند به دختری که در خیال خود به آنها جان داده است رنگ و جا و فکر می‌بخشند. دخترک آن‌ها را برای ساختن قصه‌ی هفت شب، هفت ماه دعوت می‌کند و این گونه است که اسب‌ها جاودانه می‌شوند.

۲٫کتاب پیروزمندان

بهترین کتاب ها برای کودک هشت ساله

این کتاب روایت حمله بردن لشکری است به یک کشور کوچک. این لشکر، گمان می‌برند روش زندگی‌شان بهترین روش زندگی دنیاست. فرمانده‌شان به آن‌ها یادآوری می‌کند این لشکرکشی‌ها به نفع کشورهای همسایه است. این‌گونه می‌توانند مانند ما باشند.

در «پیروزمندان» لشکری را می‌بنیم که پس از تصرف کشورهای مختلف، به کشور کوچکی می‌رسد. کشوری آنقدر کوچک، که تا به حال هیچ فرمانده‌ای زحمت لشکرکشی به آن را به خود نداده است.

پس از حمله بردن به آن، فرمانده و سربازان بسیار متعجب می‌شوند از اینکه نه لشکری دارند نه مقاومتی. در عوض، مردم به‌گونه‌ای از سربازان استقبال می‌کنند که انگار مهمانان عزیزی هستند.

۳٫کتاب دختر انار

کتاب برای کودک 8 ساله

این کتاب داستان دانه‌ای است که به خاک برمی‌گردد اما از خود، هزار دانه بر درخت می‌گذارد. داستان مادربزرگانی که تکیه داده بر عصا در راهِ رفتن هستند و داستان آن کودکانی است که روییده از زمین در حال برآمدن هستند.

در پاییز، مادربزرگ همسفر پرستوها می‌شود و دخترک، مادر و درخت اناری که در باغچه‌ی خانه کاشته بود را تنها می‌گذارد.

دخترک می‌ماند و عصای مادربزرگ. او، بدون عصای‌اش کجا می‌تواند رفته باشد؟ دخترک همه‌جا را سرک می‌کشد، اما مادربزرگ هیچ‌جا نیست. کنار گلدان‌ها نیست که آب‌شان دهد، روی بام، پیش کبوتران نیست که دانه‌شان دهد.

۴٫کتاب هیزم‌شکن فقیر و کبوتر

کتابی برای کودک 8 ساله

این کتاب برای کودک ۸ ساله، حکایتی است خواندنی از طمع بی‌پایان انسان.

روزی روزگاری هیزم‌شکن فقیری با همسر و سگ‌اش زندگی می‌کرد. او روزی برای قطع کردن درختی بزرگ به جنگل رفت و چند کبوتر زیبا دید. به خانه آمد و و تفنگ‌اش را برداشت تا کبوترها را بکشد. اما هیچ کبوتری را نتوانست شکار کند. یک کبوتر پیش هیزم‌شکن آمد و از او خواست تا دیگر به کبوترها شلیک نکند و به جای‌اش کبوتر آرزوهای او را برآورده کند.

هیزم‌شکن خانه‌ای بهتر و پول بیش‌تری خواست. او روزها با این آرزوی‌اش شاد بود تا ناخشنودی سراغ‌اش امد و پیش کبوتر رفت و این‌بار قصری باشکوه خواست. آروزهای هیزم‌شکن تمامی نداشت و او حتی پادشاه شد و آرزوی جنگ در سرش آمد. اما آیا کبوتر این آرزوی او را برآورده کرد؟

۵٫کتاب پسر کوچک و ماهی بزرگ

بهترین کتاب برای کودک 8 ساله

این کتاب زندگی پسرکی روستایی را روایت می‌کند که با مادر و جانوران خانگی‌اش در دهکده‌ای زندگی می‌کند. پسرک به ماهی‌گیری علاقه دارد و روزی که برای گرفتن ماهی به کنار آب می‌رود ماهی بزرگی را صید می‌کند.

پسرک شاد و خوشحال ماهی را به خانه می‌برد و در وان حمام می‌اندازد، اما ماهی بزرگ است و نمی‌تواند در خانه جدیدش به‌راحتی شنا کند. ماهی از این اسارت غمگین و بیمار می‌شود و سرانجام پسرک، که ماهی‌اش را دوست دارد، او را آزاد می‌کند و از رهایی ماهی شاد می‌شود.

کودکان با خواندن داستان «پسر کوچک و ماهی بزرگ» دوستی با جانوران و دیگردوستی را نیز می‌آموزند.

زبان داستان ساده و سرراست است و تصویرهای کتاب حس زیبایی‌شناسی کودکان را تقویت می‌کند.

۶٫ کتاب نقاشی‌های مچاله

کتاب نقاشی های مچاله

کتاب نقاشی های مچاله، کتابی دیگر از نویسنده‌ی خوب و محبوب کتاب نقطه، پیتر اچ.رینولدز است.

رامون پسربچه‌‌ای است که عاشق نقاشی کردن است‏، اما بعد از این‌که برادرش به او می‌خندد اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد و ناامید می‌شود.

رامون بعد چند روزی که دیگر از نقاشی کشیدن ناامید شد، متوجه می‌شود که خواهر کوچک‌ترش عاشق نقاشی‌های اوست و تمام نقاشی‌هایی را که او مچاله کرده و دور ریخته جمع کرده و نگه داشته است. این موضوع درس بزرگی به رامون می‌دهد و اعتماد‌به‌نفس ازدست رفته او را بهتر از قبل بازمی‌گرداند.

۷٫کتاب بابا اژدها و پسرش

کتاب باکیفیت برای کودک 8 ساله

«بابا اژدها و پسرش» در غاری، در انتهای دره‌ای که دور تا دورشان کوه است زندگی می‌کنند. اکنون، اژدهای پسر بزرگ شده و زمان آن فرارسیده که به دهکده برود و خانه‌ای را آتش بزند! این یک رسم است!

نخست، اژدها به خانه‌ای با دیوارهای چوبی می‌رسد اما همین که می‌خواهد آن را آتش بزند، پسرکی از آن بیرون می‌آید و دوستی بین‌شان شکل می‌گیرد. پسرک، پیشنهاد مکان بهتری برای آتش زدن اژدها دارد.

این کتاب داستان صلح و دوستی است و از بهترین کتاب‌ها برای کودک ۸ ساله می‌باشد. این کتاب، یادآور تعصب‌های کورکورانه و اندیشه‌های تحمیل شده میان ما انسان‌ها است. همچنین، از این داستان خواهیم آموخت چگونه می‌توانیم در بهترین شکل، از توانایی‌های‌مان بهره ببریم.

۸٫کتاب ملودی و جزیره‌ی موسیقی

melodi jazire mosighi ۱۰ تا از بهترین کتاب ها برای کودک ۸ ساله

در کتاب «ملودی و جزیره ی موسیقی» که کتابی مناسب برای کودک ۸ ساله است، ملودی ساز ترومپت می‌نوازد و عاشق موسیقی است برای همین ترومپت مسیر جزیره‌ی موسیقی را به او نشان می‌دهد و او با کشتی پرنده‌اش که از سازهای برنجی درست شده به جزیره‌ی موسیقی سفر می‌کند. اما به محض آن که به آن‌جا می‌رسد ترومپت‌اش که حالا بال درآورده پا به فرار می‌گذارد و در دنیای موسیقی گم می‌شود. ملودی تلاش می‌کند ترومپت‌­اش را پیدا کند. در طول مسیر، با مردمان جزیره آشنا می‌شود که هر کدام سرگرم ترانه خواندن و نواختن موسیقی هستند. ملودی با بچه‌های جزیره‌ی موسیقی دوست و همراه می‌شود تا ترومپت‌اش را پیدا کند. به هرجا که سر می‌زند موسیقی‌های دلنشین می‌شنود و همه را به خاطرش می‌سپارد.

این کتاب با یک لیست پخش موسیقی دیجیتال همراه است که ساکنان جوان آزک آن را خوانده و نواخته‌اند. موسیقی‌ای که الهام‌بخش سفر هیجان‌انگیز ملودی است. شما با اسکن کیو آر کد در پشت جلد می‌توانید این موسیقی‌ها را بشنوید.

۹٫کتاب نقطه می‌خواست فرار کند

کتاب نقطه می‌خواست فرار کند

نقطه فکر می‌کرد نقطه بودن چه فایده‌ای دارد.

نقطه نمی‌فهمید چرا باید آخر جمله‌ها منتظر بماند.

نقطه می‌خواست چیز دیگری باشد، چیزی مهم.

دلش می‌خواست یک اثر هنری باشد…

خطی صاف باشد که همیشه ادامه دارد، شبیه امید…

کتاب «نقطه می خواست فرار کند» داستانی تصویری با بن‌مایه‌ا‌ی فلسفی درباره‌ی هویت و عزت نفس انسانی و ارزشمندی ‌تک‌‌تک موجودات است. داستانی خواندنی برای تمام سنین. داستان نقطه‌ای که نمی‌خواست نقطه باشد!

کتاب «نقطه می ‌خواست فرار کند»، قصه‌ای از سردرگمی و ابهام در این جهان پهناور است؛ کتابی که در سال ۲۰۱۷ جایزه‌ی پولیتزر را از آن خود کرد.

۱۰٫کتاب فارسی‌آموز نخودی ۲

کتاب برای کودک هشت ساله

با «فارسی آموز ادبی ۲» کودکان افزون بر آموزش زبان فارسی پایه، از راه ادبیات، با مهارت‌های زندگی و خلاقیت‌های هنری آشنا می‌شوند. در کارگاه داستان با چگونگی ساخت داستان آشنا می‌شوند.

در بخش نوشتن خلاق «فارسی آموز نخودی ۲»، چگونگی نوشتن هنرورانه را می‌آموزند. در کارگاه نمایش خلاق در نقش شخصیت‌هایی که دوست دارند، قدرت زبان و بیان خود را تجربه می‌کنند و در کارگاه قصه‌گویی، چگونگی روایت کردن یک قصه را می‌آموزند.

کتاب‌های بیشتر برای کودک ۸ ساله

چه میزان مطالعه‌‌ی روزانه برای کودکی ۸ ساله کافی است؟

هرچه کودک بیش‌تر کتاب بخواند، اعتماد‌به‌نفس بیش‌تری پیدا می‌کند؛ با این حال مدت زمان مطالعه کودک هشت‌ساله، به مهارت خواندن و میزان پیوند او با کتاب بستگی دارد.

در وضعیت مطلوب، یک کودک ۸ ساله باید حدود ۲۰ دقیقه در روز کتاب بخواند. این مطالعه می‌تواند به شکل بلندخوانی یا مطالعه مستقل انجام شود. اگر کتاب به مذاق کودک خوش بیاید و خواندنی باشد، این زمان افزایش می‌یابد.

اگر کودکان از خواندن کتاب لذت می‌برند، آن‌ها را به مطالعه‌ی بیش‌تر تشویق کنید؛ اما اگر با کتاب خواندن مشکل دارند بر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در روز متمرکز بمانید.

اگر کودکان به خواندن بی‌علاقه هستند، تلاش کنید با استفاده از ظرفیت کتاب، نمایش، کاردستی‌ یا فعالیتی مرتبط انجام دهید.

تحت هیچ شرایطی کودک را مجبور به کتاب خواندن نکنید، این کار نتیجه‌ای وارونه خواهد داشت. با گذشت زمان و به کارگیری راه و روش درست، آمادگی و اعتمادبه‌نفس کودکان برای خواندن کتاب به مدت طولانی افزایش می‌یابد.

سخن پایانی

یکی از بهترین هدایایی که می‌توانید به کودکان خود بدهید علاقه‌مند کردن آن‌ها به خواندن کتاب است.

مهارت‌ خواندن که در ۸ – ۹ سالگی پایه‌های آن تقویت و تثبیت می‌شود، عامل اصلی موفقیت کودک در آینده است. خواندن کتاب برای کودک ۸ ساله تنها تفریحی سرگرم‌کننده نیست، بلکه مسیری است با امکانات نامحدود تا با افراد و اندیشه‌های دیگر آشنا شود و گستره تخیلش را بپروراند.

برای دیدن بهترین کتاب‌های مناسب برای سنین مختلف به صفحات زیر مراجعه کنید:

پرسش و پاسخ
برای کودک 8 ساله ام کتاب بخوانم یا خودش بخواند؟
هر دو روش می‌تواند مفید باشد. اگر کودک شما علاقه‌مند به خواندن کتاب است و توانایی خواندن دارد، بهتر است به او اجازه دهید کتاب را خودش بخواند. اگر اینطور نیست، شما می‌توانید به او کمک کنید تا کتاب را بخواند و در عین حال به سؤالاتش پاسخ دهید.
چه نوع کتابی برای کودک 8 ساله مناسب است؟
کتاب های داستانی با موضوعات مختلف از جمله ماجراجویی، فانتزی، علمی تخیلی، تاریخی و اجتماعی برای کودکان 8 ساله مناسب هستند.
 
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
2 نفر روی این پست دیدگاه نوشته اند.
محبوبه خنجری گفت:

من خواستم کتاب سفارش بدم،بدتر اعصابم خرد شد
استانم رو انتخاب میکنم هرچی روی شهر کلیک میکنم هیچ گزینه ای برام باز نمیکنه،تا نام شهرم وارد نکنم نمیتونم سفارشم رو ثبت کنم

admin گفت:

چه شهری هستید
بفرمایید که اضافه بشه به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات کتاب هدهد
  • توجه بفرمایید: کتاب هدهد یک فروشگاه آنلاین است. لطفا حضوری مراجعه نکنید.
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۷.۳۰ تا ۱۵.۳۰
  • تلفن مشاوره در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه: ۸۸۵۵۳۵۲۸
  • نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، کوی ۲۳ شایان، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۱: ۰۹۳۶۵۹۴۲۳۲۳
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۲: ۰۹۳۶۵۹۴۲۲۴۵
ورود / ثبت‌ نام سبد خرید علاقمندی ها گروه سنی تماس