دسته بندی ها
مقالات

۱۰ تا از بهترین کتاب ها برای کودک ۷ ساله

خواندن کتاب برای کودک ۷ ساله چه مزایایی دارد

کودک ۷ ساله می‌تواند برای مدت‌زمان طولانی‌تری بر مسائل متمرکز باشد؛ به همین دلیل ۷ ‌سالگی بهترین زمان برای علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب‌خوانی است. کتاب مناسب کودک هفت‌ساله، باید درخور سن او باشد طوری که بدون ایجاد خستگی، شوق خواندن را در او برانگیزاند. خواندن کتاب برای کودک ۷ ساله مهارت‌های خیال‌پردازی و حل مسئله را در او تقویت می‌کند و اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد.

کتابخوانی نیز مانند مهارت‌های دیگر، با تمرین بهبود می‌یابد. با انتخاب موضوع‌های محبوب کودک‌تان، او را در این مسیر حمایت کنید.

ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم کتاب‌های باکیفیتی برای کودک ۷ ساله خود تهیه کنید و همچنین به انتخاب کارشناس‌های کتاب هدهد، ده جلد از بهترین کتاب‌های برای کودک ۷ ساله را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

برای مشاهده‌ی کتاب‌های بیش‌تر، به صفحه بازه سنی ۵ تا ۷ سال مراجعه کنید.

کودک ۷ ساله چه درکی از کتاب دارد؟

کودک در ۷ سالگی می‌تواند جمله‌های ساده را کنار هم قرار دهد و کم‌کم به سراغ جمله‌های پیچیده‌تر برود.

کودک هفت‌ساله با خواندن آشناست و با مشاهده متن، تفاوت میان واژه‌های هم‌آوا را تشخیص می‌دهد؛ به همین سبب ایهام و شوخی را بهتر درک می‌کند. اگر این روند ادامه پیدا کند، شوخ‌طبعی در کودک پدیدار می‌گردد.

اشتیاق به مطالعه در ۶ تا ۸ سالگی افزایش می‌یابد. طبق تحقیقات، کودکانی که پس از گذراندن کلاس اول، پایه‌های مهارت خواندن‌ آن‌ها به خوبی تقویت نشده است، معمولا کتابخوان‌های ضعیفی باقی خواهند ماند مگر اینکه والدین با ممارست، پایه‌های مهارت‌ خواندن را در کودکان تقویت کنند.

بلندخوانی برای کودک، یکی از راه‌کارهای موثر برای پیشگیری از این اتفاق است. بلندخوانی عمل ساده‌ای به نظر می‌رسد اما بسیار پر اهمیت است؛ چرا که سبب ارتقای مهارت‌های اکتسابی زبان می‌شود و منافع بسیاری دارد که مهم‌ترین آن، تضمین کیفیت مطالعه کودک در آینده است.

طبق تحقیقات، بلندخوانی برای کودکان سبب بهبود مهارت خواندن آن‌ها می‌شود و خوب خواندن، از ضرورت‌های دانش‌اندوزی است.

بهترین کتاب‌ها برای کودک ۷ ساله در سال ۱۴۰۲

به انتخاب کارشناسان کتاب هدهد، ده جلد از بهترین کتاب‌ها برای کودک ۷ ساله را در ادامه معرفی می‌کنیم:

۱٫ کتاب وقتی اندوه به دیدارم می آید

ده تا از بهترین کتاب ها برای کودک 7 ساله

کتاب «وقتی اندوه به دیدارم می‌­آید» داستانی است برای شناخت حسی مهم. حسی که قرار است با کمک این کتاب، به جای فرار کردن و نادیده گرفتنش بیاموزیم که چگونه آن را بپذیریم. غم را باید دید، درآغوش گرفت و بالاخره با آن کنار آمد.

«گاهی اندوه سرزده با چمدان‌اش به خانه‎‌ات می‎‌آید تا چند روزی مهمان‎‌ات باشد بدون این‎که چشم به راه‌اش باشی. او همه جا دنبال‌ات است. این‌قدر به تو نزدیک می‌شود که نفس کشیدن ممکن است برایت سخت شود».

۲٫ کتاب آنجا که شادی آغاز می‌شود

کتاب خوب برای کودک 7 ساله

شناخت احساس‌ها یکی از مهمترین مهارت‌هایی است که کودکان باید از همان سال‌های نخست زندگی به آن دست یابند و کتاب تصویری «آن جا که شادی آغاز می‌ شود»، مانند کتاب پیشین «وقتی اندوه به دیدارم می‌آید» کودکان را به زیبایی و روشنی با احساس‌هایی همچون اندوه و شادی آشنا می‌کند.

این کتاب به کودکان کمک می‌کند که درک کنند شادی چیست و چه شکل‌هایی دارد. با کودکان این واقعیت را در میان می‌گذارد که «همیشه نمی‌شود شاد بود»، اما به آن‌ها اطمینان می‌دهد که «آن زمان که احساس می‌کنی نمی‌توانی آن را بیابی، راهی پیدا می‌کنی تا به آن برسی».

۳. خرید کتاب شیرشاه

10 تا از بهترین کتاب ها برای کودک 7 ساله

شیرشاه روایتی دیگر از متن کهن کلیله و دمنه و مثنوی مولوی است.

شیرشاه داستان شیری زورگو است که جنگل را با خشم و خشونت زیر چنگال های خود گرفته و جانوران برای رهایی از این ستم خود را از پیش قربانی می‌بینند و تصمیم می‌گیرند که تسلیم شوند و با پای خود به درگاه شیر بروند تا او آن‌ها را بدرد و خوراک خود کند. در این میان اما خرگوشی از میان خرگوشان راه مبارزه را پیش می‌گیرد و در فرجام با حیله و نیرنگ شیر را در چاه سرنگون می‌کند.

داستان شیرشاه روایت کهنه بی قدرتانی است که تاریکی و بی چارگی را می‌پذیرند. اما در تاریکی روزگار تسلیم، کسانی پیدا می‌شوند که قدرت را به چالش می‌گیرند و کم کم از راه اندیشه و به کنش‌های حساب شده آن را به جایی می‌رسانند که در چاه سرنوشت سرنگون می‌شود.

معرفی صوتی این کتاب را بشنوید:

۴٫ کتاب فراتر از یک رویا

کتاب خوب برای کودک هفت ساله

داستان درباره پسربچه‌ای است که پیش از به دنیا آمدن‌اش، خواهر بزرگ‌ترش را از دست داده است.

تصویر او در همه‌جا هست و یادش فضای خانه را پرکرده است.

اگر چه پسرک نمی‌تواند او را به زندگی بازگرداند، در تخیل‌اش با او به گردش می‌رود، با او حرف می‌زند، بازی می‌کند و دوباره با او به خانه باز می‌گردد و پس از این سفر تخیل برانگیز احساس می‌کند زندگی که رنگ خاکستری و سردی در خانه آن‌ها داشت، رنگین و گرم می‌شود.

۵٫ مجموعه کتاب آقا کوچولو

بهترین کتاب برای کودک 7 ساله

مجموعه آقا کوچولو شامل ۳ کتاب است: «آقا کوچولو خوش‌بختی را پیدا می‌کند»، «آقا کوچولو به یک دوست کمک می‌کند» و «آقا کوچولو خانه‌اش را از دست می‌دهد».

در اینجا ما کتاب «آقا کوچولو به یک دوست کمک می‌کند» معرفی می‌کنیم ولی کتاب‌های دیگر از این مجموعه نیز مناسب کودک ۷ ساله هستند.

قورباغه توی یک بطری گیر کرده است. او بطری را از رودخانه پیدا کرد و برای درآوردن کاغذ درون‌اش، داخل بطری رفت اما دیگر نتوانست بیرون بیاید.

آقا کوچولو هم پاهای قورباغه را گرفت و آن‌قدر کشید تا قورباغه درآمد. روی کاغذ توی بطری نوشته بود، کمک! و قورباغه و آقا کوچولو فکر کردند باید کسی که کمک می‌خواهد را پیدا کنند.

آن‎ها در راه به اردک و کلاغ برخوردند و بعد خانواده‌ی خرگوش‌ها را دیدند. مامان‌خرگوش به آن‌ها گفت که باباخرگوش گمشده است و همگی با هم به جست‌وجوی باباخرگوش رفتند. از جنگل تاریک گذشتند و به کوه‌های بلند رسیدند. ساعت‌ها جست‌وجو، آن‎ها را به باباخرگوش رساند. او از یک صخره افتاده بود و نمی‌توانست راه برود. همگی با هم باباخرگوش را به خانه رساندند و جشن گرفتند.

۶٫ مجموعه کتاب فیجی و خرسی

کتاب مناسب برای کودک 7 ساله

مجموعه فیجی و خرسی شامل ۳ کتاب است: «دوستی برای چیست؟»، «بدون تو چه‌کار کنم؟» و «من را می‌بخشی؟».

«مجموعه فیجی و خرسی» به کمک دو شخصیت دوست‌داشتنی فیجی و خرسی به سؤالات ذهنی کودک درباره‌ی دوستی، مهربانی و گذشت پاسخ می‌دهد.

در اینجا ما کتاب « دوستی برای چیست؟» معرفی می‌کنیم ولی کتاب‌های دیگر از این مجموعه نیز مناسب کودک ۷ ساله هستند.

فیجی روباه کوچولوی روباهی، سؤال مهمی توی ذهنش دارد. او می‌خواهد بداند که «دوستی برای چیست؟» برای همین هم شروع می‌کند به سؤال و جواب کردن با دوستش خرسی.

آن‌ها فکر می‌کنند که دوستی یعنی آن چیزی را که دوست دارند، با دیگری تقسیم کنند؛ مثل تقسیم کردن لذت تماشای آسمان و تپه‌ها با همدیگر. یا تقسیم کردن تمشک‌های خوشمزه با یک دوست.

گاهی هم معنای دوستی این است که خرسی کمک کند و یک تیغ بزرگ را از توی پای فیجی بیرون بیاورد تا بعد دوباره با هم بالا و پایین بپرند. راستی دوستی فیجی و خرسی آن قدری قوی هست که اگر یک روز از دست هم ناراحت شدند، باز هم بخواهند با هم دوست بمانند؟

۷٫ کتاب تو بزرگ و من کوچک

کتاب مناسب برای کودک هفت ساله

این داستان درباره‌ی دوستی و پذیرش یک‌دیگر است. کتابی تصویری با درون‌مایه‌‌ای قوی و مفهومی عمیق که تصویرگر با فرم‌های ساده، رنگ‌هایی درخشان و سبکی اکسپرسیو مخاطب را به دیدن و دوباره دیدن و اندیشیدن فرامی‌خواند.

شیری در بیرون قصرش یک بچه فیل یتیم و تنها را پیدا می‌کند. او را به قصر خود راه می‌دهد و دوستی‌شان آغاز می‌شود. با هم بازی می‌کنند و فیل کوچک برای شیر ترانه‌هایی که از مادرش یاد گرفته بود، می‌خواند. زمان می‌گذرد و فیل آن‌قدر بزرگ می‌شود ‌که شیر برای نشان دادن شکوه و بزرگی‌اش در جایگاه یک پادشاه مشکل پیدا می‌کند و به ناچار او را از خود می‌راند…

۸٫ کتاب ندای مرداب

کتاب برای کودک هفت ساله

کتاب «ندای مرداب» داستانی است شیرین برای فهم و پذیرش تفاوت‌ها. داستانی برای هر کودکی که احساس می‌کند نمی‌داند متعلق به کجاست. داستانی برای کسانی که حاضرند بهای سنگینی برای دانستن بپردازند. خواننده در این داستان با موجودی شاد و دوست‌داشتنی نیز آشنا می‌شود.

بوریس ساکن مرداب است و آبشش دارد. یک روز زن و مردی او را کنار مرداب پیدا می‌کنند و به خانه می‌برند. بوریس مدتی با آن‌ها زندگی می‌کند تا این‌که دل‌اش برای بویی تنگ می‌شود و هوای مرداب به سرش می‌زند و به آن‌جا بازمی‌گردد.

ابتدا خوشحال است از این بازگشت. حس می‌کند خانواده‌اش موجودات مرداب هستند که مانند او آبشش دارند. زن و مرد او را تنها نمی‌گذارند و هر روز برای‌اش پیام می‌فرستند در مرداب که اگر بوریس از زندگی در مرداب خوشحال است آن‌ها هم خوشحال هستند. یک روز بوریس احساس می‌کند که دیگر زندگی در مرداب او را راضی نمی‌کند. دل بوریس برای خانه تنگ شده. ناامید به ته آب می‌رود که پیام‌ها زن و مرد را می‌بیند. او بالا می‌آید و به سوی خانه باز می‌گردد.

۹٫ کتاب فارسی‌آموز نخودی ۱

کتاب فارسی آموز برای کودک 7 ساله

این کتاب به کودک هفت ساله، حروف و واژه‌ها را با بازى و شادى یاد مى‌دهد. در این مجموعه، کودکان زبان‌آموزى پایه را به شیوه خلاق و متفاوت مى‌آموزند.

در این شیوه، نخودى به آن‌ها کمک مى‌کند تا براى آموختن زبان، کودک بمانند و نیاز نباشد که مانند آدم بزرگ‌ها بشوند. چون اگر آن‌ها بخواهند براى آموختن بزرگ شوند، مجبورند دنیاى شاد و شیرین کودکى را با آن همه بازى‌هاى رنگارنگ کنار بگذارند.

۱۰٫ کتاب آن موش مزاحم

کتاب آن موش مزاحم برای کودک 7 ساله

داستان تصویری و جذاب «آن موش مزاحم» داستانی بامزه و طنزآمیز از تنهایی‌ها و بی‌کسی‌های موشی کوچولوست که مدال طلای اسمارتیز را از آن خود کرده است. لورن چایلد، نویسنده و تصویرگر، این کتاب معرکه را بر اساس روزهای سخت زندگی خودش نوشته است. مجموعه‌ی بی‌نظیر و گسترده‌ی «قصه‌های چارلی و لولا» از دیگر آثار پرفروش اوست.

موش‌ها کل‌وکثیف هستند، صدای جیرجیر می‌دهند و اغلب توی سطل‌های زباله زندگی می‌کنند. برای همین آدم‌ها از آن‌ها فرار می‌کنند. اما بعضی موش‌ها با بقیه فرق دارند. «آن موش مزاحم» حاضر است هر کاری بکند تا حیوان خانگی کسی شود و خانه‌ای گرم و نرم برای خودش پیدا کند. دوست دارد جای پی‌یر، چینچیلای کوچولو باشد، روی کوسن بنشیند و شکلات بخورد؛ اما از حمام کردن خوشش نمی‌آید! دوست دارد جای اسکار، گربه‌ی ملوس آقای واشنگتن باشد، که همیشه تلویزیون تماشا می‌کند؛ اما دلش نمی‌خواهد حوصله‌اش سر برود!

کتاب‌های بیشتر برای کودک ۷ ساله

چه نوع کتابی برای کودک ۷ ساله انتخاب کنیم؟

پیش از انتخاب کتاب‌ برای کودک ۷ ساله‌ خود، این نکته‌ها را در نظر داشته باشید:

  • داستان‌های فکاهی

بیش‌تر کودکان ۷ ساله فکر می‌کنند شوخ و بامزه هستند و بیش‌تر اوقات هم این‌طور هستند! کتاب‌های طنز و خنده‌دار یا کتاب‌هایی با جوک‌های کودکانه، مطمئنا توجه کمدین کوچولوی شما را جلب خواهد کرد. آن‌ها از خواندن این نوع کتاب‌ها لذت می‌برند و بی‌آنکه متوجه شوند، مهارت‌های خواندن و درک مطلب را نیز تمرین خواهند کرد.

  • کتابی متناسب با سن کودک

با رشد کودک، علاقه‌‌مندی‌های او نیز تغییر می‌کند. اکنون زمان آن رسیده است که کتاب‌های دوران مهدکودک را کنار بگذارد و به سراغ کتاب‌های مناسب برود.

با انتخاب کتاب‌های درخور سن کودک هفت‌ساله، مهارت‌های خواندن او تقویت می‌شوند اما باید دقت کنید کتاب انتخاب‌شده، فراتر از توانایی خواندن کودک نباشد چرا که باعث دلزدگی او از خواندن می‌شود.

  • گونه‌های مختلف کتاب

اکنون زمان مناسبی است تا کتابخوان کوچک خود را با انواع سبک‌های نوشتاری آشنا کنید. کتاب‌های داستانی، غیرداستانی و شعر سه قالبی است که هر کودکی باید با آن‌ها آشنا باشد.

کلام پایانی

اکنون که کودک ۷ ساله شما کتاب را با اعتمادبه‌نفس بیش‌تری می‌خواند، نوبت آن رسیده است که کتاب‌هایی پیچیده‌تر از کتاب‌های پیشین در اختیار او قرار دهید.

مهارت خواندن کودکان باید پرورانده شود؛ بنابراین کتاب‌هایی برای کودک ۷ ساله بخرید که مناسب سن آن‌ها باشد. انتخاب کتابی فراتر از درک کودک هفت‌ساله یا کتابی ویژه گروه سنی پایین‌تر، می‌تواند سبب بی‌علاقگی کودک به مطالعه شود.

آیا کودکان شما کتاب‌های معرفی‌شده در این مقاله را دوست دارند؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

برای دیدن بهترین کتاب‌های مناسب برای سنین مختلف به صفحات زیر مراجعه کنید:

پرسش و پاسخ
یک کودک 7 ساله در روز چه میزان باید کتاب بخواند؟
یک کودک 7 ساله باید در روز حداقل 20 تا 30 دقیقه کتاب بخواند. البته توجه به این نکته ضروری است که کودکان با یکدیگر متفاوت هستند.
چه نوع کتاب‌هایی برای کودک 7 ساله مناسب هستند؟
کتاب‌های عکس‌دار با تصاویر رنگارنگ و داستان‎‌های ساده برای کودکان 7 ساله که تازه شروع به خواندن کرده‌اند مناسب هستند.
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
اولین نفری باشید که در این پست دیدگاه می نویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات کتاب هدهد
  • توجه بفرمایید: کتاب هدهد یک فروشگاه آنلاین است. لطفا حضوری مراجعه نکنید.
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۷.۳۰ تا ۱۵.۳۰
  • تلفن مشاوره در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه: ۸۸۵۵۳۵۲۸
  • نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، کوی ۲۳ شایان، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۱: ۰۹۳۶۵۹۴۲۳۲۳
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۲: ۰۹۳۶۵۹۴۲۲۴۵
ورود / ثبت‌ نام سبد خرید علاقمندی ها گروه سنی تماس