دسته بندی ها
همراه عزیز، سفارش های ثبت شده پس از تاریخ 26 اسفند از روز 14 فروردین ارسال خواهند شد.
مقالات

۱۰ تا از بهترین کتاب ها برای کودک ۶ ساله

با خواندن کتاب برای کودک ۶ ساله او را با آواها، واژه‌های گوناگون و از همه مهم‌تر، لذت کتابخوانی آشنا می‌کنید. این‌گونه مهارت‌های سوادآموزی اولیه کودک مانند درک واژه و روان‌خوانی پرورانده می‌شوند.

خواندن، از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که کودک در ۶ یا ۷ سالگی یاد می‌گیرد؛ اما هر کودکی آن را به شیوه خود و با سرعت خاص خود انجام می‌دهد.

کتاب برای کودک ۶ ساله، باید کیفیت مطلوبی داشته باشد تا زمانی که برای خواندن و شنیدن آن صرف می‌شود هدر نرود. هیچگاه نباید برای گذراندن اوقات، کتابی را با عجله انتخاب کرد.

هدف ما در این مقاله، معرفی مناسب‌ترین کتاب‌ها برای کودک ۶ ساله است. برای مشاهده‌ی همه‌ی کتاب‌های این بازه سنی، می‌توانید به صفحه بازه سنی ۵ تا ۷ سال مراجعه کنید.

کودک ۶ ساله چه درکی از کتاب دارد؟

شماری از مهارت‌ها که کودک در شش‌سالگی و پایان مهدکودک یاد گرفته است:

  • داستان‌هایی را که پیش از این برایش خوانده شده است، بازگو کند یا بخواند
  • تعدادی از کلمه‌ها را از روی شکل آن‌‌ها شناسایی کند
  • هجی کردن کلمات را بیاموزد و بتواند صداهای مختلف را از یکدیگر تفکیک کند
  • از علائم و نشانه‌های نوشتاری مانند نقطه در نوشته‌های خود استفاده کند

بهترین کتاب‌ها برای کودک ۶ ساله در سال ۱۴۰۲

در این قسمت بهترین کتاب‌های مناسب کودکان ۶ ساله معرفی می‌کنیم و مختصری هم درباره هر کتاب توضیح می‌دهیم.

۱٫کتاب قورباغه و شهاب

بهترین کتاب برای کودک 6 ساله

کتاب «قورباغه و شهاب» یکی دیگر از مجموعه کتاب‌های قورباغه اثر ماکس‌ فلت‌هاوس است. داستانی دلنشین، ساده اما ژرف درباره‌ی دوستی و همدلی.

این‌بار قورباغه و دوستان‌اش به تماشای آسمان می‌نشینند تا مگر شهابی ببینند، و با دیدن آن بتوانند آرزو کنند. قورباغه تنها کسی است که موفق نمی‌شود شهاب را در آسمان ببیند. او از این‌که از موهبت آرزو کردن محروم شده غمگین و دل‌شکسته است، اما با شخصیت مهربان‌اش تصمیم می‌گیرد کاری کند که دوستان‌اش لذت برآورده شدن آرزو را بچشند.

تلاش برای رسیدن به شادی و رضایت مشترک یکی از درون‌مایه‌های این کتاب است. کودکان با خواندن این کتاب به طور غیرمستقیم درمی‌یابند که شاد بودن هر یک از ما در گرو شاد بودن دیگری است. شادی و خوشبختی واقعی آن‌جاست که همه در کنار هم شاد باشیم و برای شادی مشترک بکوشیم. معجزه‌ی دوستی است که آرزوهای گاه ناممکن را محقق می‌کند.

۲٫مجموعه‌ کتاب آقا کوچولو

کتاب برای کودک 6 ساله

مجموعه آقا کوچولو شامل ۳ کتاب است: «آقا کوچولو خوش‌بختی را پیدا می‌کند»، «آقا کوچولو به یک دوست کمک می‌کند» و «آقا کوچولو خانه‌اش را از دست می‌دهد».

در اینجا ما کتاب «آقا کوچولو خوش‌بختی را پیدا می‌کند» معرفی می‌کنیم ولی کتاب‌های دیگر از این مجموعه نیز مناسب کودک ۶ ساله هستند.

آقا کوچولو یک شبدر چهار پر پیدا می‌کند و با خوش‌حالی آن را می‌چیند و می‌رقصد چون فکر می‌کند برای‌اش خوش‌بختی می‌آورد. او برگ‌اش را به قورباغه نشان می‌دهد اما برای قورباغه شبدر سه پر و چهار پر، فرقی با هم ندارند.

اردک و خرگوش و ملخ هم آقا کوچولو را می‌بینند و ملخ تکه‌ای از برگ را هم می‌خورد! اتفاق‌های بدی برای آقاکوچولو می‌افتد، زمین می‌خورد، توی آب می‌افتد، یک میوه‌ی بلوط نزدیک است روی سرش بیفتد و هر بار آقا کوچولو فکر می‌کند اگر شبدر چهار پر را نداشت اتفاق بدتری برای‌اش می‌افتد. شب که می‌رسد، شبدر چهارپر پژمرده می‌شود. آقا کوچولو گریه‌اش می‌گیرد اما با خودش فکر می‌کند چه‌قدر خوش‌شانس بوده که یک روز را با شبدر چهار پر گذرانده.

۳٫کتاب گربه آقای براون

کتاب برای کودک شش ساله

در کتاب «گربه‌ آقای براون» با گربه‌ای روبه‌رو هستیم که اصلاً گربه نیست، بلکه یک ببر واقعی است. با این حساب، آقای براون چه‌کار کند؟ اصلاً مگر می‌شود ببری را توی خانه نگه داشت؟! یعنی باید او را به باغ‌وحش سپرد یا توی جنگل رهایش کرد؟ پس تکلیف دوستی چه می‌شود؟!

دوستی‌های متفاوت و عمیق از آن دست چیزهای ارزشمند است که بی‌شک دنیاهای تازه‌ای را به ما نشان می‌دهند؛ مثل دوستی آقای براون و گربه‌ی راه‌راه کوچکی، به نام ببری، که به ماجرایی متفاوت بدل شد. «گربه‌ آقای براون» کتابی دوست‌داشتنی است که با زبانی ساده، مفهوم عمیق دوستی را برای کودک بیان می‌کند.

معرفی صوتی کتاب «گربه دارم چه زرنگ» را بشنوید:

۴٫کتاب فرشته پدربزرگ

بهترین کتاب برای کودک شش ساله

خواندن کتاب « فرشته پدربزرگ » برای کودکانی که پدربزرگ یا مادربزرگ‌شان در آستانه این مرحله‌ از زندگی‌شان هستند می‌تواند بسیار تسکین‌دهنده باشد. دانستن این موضوع که پدربزرگ یا مادربزرگ‌شان آنقدر خوش‌شانس است که ناملایمات و دشواری‌های زندگی را پشت سر بگذارد و از خطرها بجهد و جان سالم به در ببرد و تجربه‌های لذت‌بخشی مانند عاشق شدن، پدر/ مادر شدن و دیدن نوه‌هایشان را تجربه کند، برای این کودکان آرامش‌بخش خواهد بود و به آن‌ها کمک خواهد کرد.

این داستان به کودکان کمک می‌کند مرگ را به عنوان جزئی از چرخه زندگی بپذیرند و با آن کنار بیایند.

افزون بر این نویسنده در کتاب « فرشته پدربزرگ » با استفاده از شوخ‌طبعی که در تصاویر به کار برده، دشواری پرداختن به مفهوم مرگ برای کودکان را کم کرده است. در این کتاب در حالی که مخاطب از زبان پدربزرگ قصه زندگی‌اش را می‎خواند، تصاویر داستان را به شکل دیگری روایت می‌کند. نوه و پدربزرگ  داستان از آن بی‌خبرند و فقط خواننده کتاب است که واقعیت را می‌داند.

برای نمونه در صفحه‌ای از زبان پدربزرگ می‌خوانیم: «سگ‌های بزرگ از ترس من به خود می‌لرزیدند.» اما مخاطب در تصویر اصل ماجرا را می بیند. بنابراین، این کتاب یک کتاب تصویری است یعنی متن و تصویر کاملا به هم وابسته هستند و هنگام بلندخوانی آن همزمان کودکان باید تصاویر را هم ببینند.

۵٫کتاب من خوب هستم

کتاب من خوب هستم

این کتاب، داستان تخم‌مرغی است که می‌خواهد همیشه خوب و خوش‌اخلاق باشد، به دیگران کمک کند، و بهترین کار را انجام دهد.

اما تلاش‌های او همیشه هم به نتیجه نمی‌رسند، به‌خصوص که او بین عده‌ای زندگی می‌کند که تلاشی برای خوب بودن نمی‌کنند! تلاش‌های زیاد او برای خوب بودن باعث می‌شود به خودش هم آسیب بزند و در ناحیه‌ی سرش ترک بخورد! او هم تصمیم می‌گیرد مدتی از اطرافیانش فاصله بگیرد و تنهایی وقت بگذراند.. فکر می‌کنید او از خوب بودن مایوس می‌شود یا می‌تواند باز هم خوب بماند؟

این کتاب که تاکنون افتخارات زیادی را نصیب خود کرده است، با تصاویر خیلی بامزه و شیرین، درباره‌ی کمال‌گرایی و تعادل صحبت می‌کند.

۶٫کتاب خرگوش کوچولو! و گروه کلاه‌به‌سرها

khargosh kocholo va goroh kolah be sarha 1 ۱۰ تا از بهترین کتاب ها برای کودک ۶ ساله

کتاب «خرگوش کوچولو و گروه کلاه‌به‌سرها» جزو کتاب‌های «بگرد و پیدا کن» است، کتابی تعاملی که کودک در طول خواندن داستان، در آن شریک می‌شود و بازی می‌کند.

خرگوش کوچولو به دنبال جوجه‌اش می‌گردد، او از اتاق خود شروع می‌کند و تمام شهر و جنگل را هم می‌گردد. شما هم باید به او کمک کنید تا جوجه‌اش را پیدا کند. فکر می‌کنید جوجه کوچولو کجا قایم شده است؟

تصاویر بامزه و پر از جزئیات کتاب، برای کودکان به شدت سرگرم‌کننده است و بارها و بارها قابلیت دوباره‌خوانی دارد.

۷٫کتاب جیب‌های آنجلیکا اسپرایت

کتاب مناسب برای کودک 6 ساله

خانم آنجلیکا اسپراکت در خانه کناری زندگی می‌کند. او پالتویی با جیب‌های فراوان دارد و در هرکدام از آن‌ها چیزی نگه می‌دارد. چیزهایی که کسی باورش نمی‌شود.

نویسنده ماجرای تخیلی خانمی به نام «آنجلیکا اسپراکت» را برای کودکان بیان می‌کند که پالتویش پر از جیب‌های مختلف و رنگارنگ است و موجودات و لوازم مختلفی مانند موش، پنیر، چتر، لباس شنا، قایق، کلاه حصیری، لوازم آشپزخانه و غیره را در آن‌ها نگه می‌دارد.

۸٫ کتاب چشم‌هایت را ببند

ch 1 ۱۰ تا از بهترین کتاب ها برای کودک ۶ ساله

برای شناختن جهان چند راه وجود دارد؟ آیا وقتی وارونه باشیم، جهان مثل قبل است؟ آیا جهان برای همه‌ی ما که در آن زندگی می‌کنیم یک جور است؟ «چشم‌هایت را ببند» آن‌وقت می‌توانی جهان را به‌گونه‌ای دیگر ببینی. آن‌وقت بابا حتماً فرد قدبلندی نیست که کلاه سرش می‌گذارد؛ اصلاً شاید او یک بوسِ زِبر باشد که بوی پیپ می‌دهد!

تو فکر می‌کنی لامپ چیزی است که نور پخش می‌کند؟ اما نه! شاید لامپ یک توپِ کوچک و صاف و خیلی داغ باشد. مبادا به آن دست بزنی! شاید فکر کنی صابون برای شست‌وشوست؛ اما صابون می‌تواند سنگی باشد که آب می‌شود و بوی خوبی می‌دهد. مگر نه؟ می‌بینی؟ وقتی چشم‌هایت را ببندی می‌توانی همه چیز را به‌گونه‌ای دیگر ببینی!

پس «چشم‌هایت را ببند» و با هر صفحه از این کتاب به‌ شکلی تازه به اطرافت نگاه کن!

۹٫کتاب الفباورزی با کاکاکلاغه

خرید کتاب برای کودک شش ساله

آموزش الفبا، پایه ی آموزش زبان خواندن و نوشتن است. در جامعه ی ما این اندیشه جا افتاده است که آموزش الفبا ویژه سال نخست دبستان است. در حالی که آواشناسی و واک شناسی و در پی آن نویسه شناسی و در گامی بالاتر نشانه شناسی آمیختی پیش نیازهای خواندن و نوشتن درست و سنجیده است. این گام ها نیاز به سال ها فراگیری پیوسته از سوی کودکان پیش دبستان دارد.

10.کتاب هر وقت خوک ها پرواز کنند

کتاب برای کودک 6 ساله

در چمنزاری نزدیک شهر، گاوی به نام رالف زندگی می کرد. یک روز رالف از پدرش خواست تا برای او دوچرخه بخرد. پدر به او پاسخ داد: «گاوها نمی توانند دو چرخه سواری کنند.» رالف جواب داد: «آره فعلا نمی توانند.» پدر گفت: «باشد، رالف. هر وقت خوک ها پرواز کنند، من هم برای تو دوچرخه می خرم.»… رالف مصمم می شود تا برای به دست آوردن دوچرخه کاری کند تا خوک ها پرواز کنند. اما چگونه؟

کتاب‌های بیشتر برای کودک ۶ ساله

چه نوع کتاب‌هایی برای کودک ۶ ساله انتخاب کنیم؟

پیش از انتخاب کتاب برای کودک شش‌ساله، به موارد زیر توجه کنید:

  • گروه سنی کتاب‌های آوایی

کتاب‌های آوایی سرآمد همه کتاب‌ها برای کودکان شش‌ساله هستند. این کتاب‌ها براساس سن و توانایی خواندن کودکان متفاوت‌اند؛ به همین دلیل، باید در انتخاب این کتاب‌ها دقت کنید.

  • کتاب‌های موردپسند کودک

شرط اصلی برای مطالعه کتاب، علاقه به آن کتاب است. کتابی که مورد علاقه کودک شما نباشد، انگیزه‌ای برای مطالعه ایجاد نمی‌کند. پافشاری بر انتخاب کتابی ویژه، نتیجه معکوس دارد و بر تمایل کودک به مطالعه اثر می‌گذارد. بنابراین بهترین شیوه، توجه به سلیقه کودک و مشارکت دادن او در خرید کتاب است.

  • محتوای مناسب سن کودک

در این سن کودکان باید با واژگانی پیچیده‌تر آشنا شوند؛ واژگانی که خواندن و نوشتن آن‌ها دشوارتر است. بنابراین کتابی انتخاب کنید که در عین پیچیده نبودن، کودک را با واژگانی جدید آشنا می‌کند.

کلام پایانی

تماشای کودکی که به کتاب‌خوانی آماتور تبدیل شده، از بهترین لحظه‌های زندگی هر پدر و مادری است. انتخاب کتاب مناسب برای کودکان می‌تواند انگیزه بیش‌تری برای مطالعه فراهم کند.

هنگام خرید کتاب برای کودک ۶ ساله، ویژگی‌های سنی و علایق او را در نظر بگیرید و حتما کودک را مشارکت دهید.

برای دیدن بهترین کتاب‌های مناسب برای سنین مختلف به صفحات زیر مراجعه کنید:

پرسش و پاسخ
کودک 6 ساله در روز چند دقیقه باید کتاب بخواند؟
حدود 15 تا 20 دقیقه. اما اگر کودک از خواندن لذت می‌برد او را به خواندن بیشتر تشویق کنید.
چه نوع کتاب‌هایی برای کودک 6 ساله بخوانیم؟
کتاب‌هایی درباره الفبا، شمارش، اشکال مناسب کودک 6 ساله هستند. همچنین کتاب‌هایی که داستان‌هایی ساده و با ریتم و کلمات تکرارشونده دارند.
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
اولین نفری باشید که در این پست دیدگاه می نویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات کتاب هدهد
  • توجه بفرمایید: کتاب هدهد یک فروشگاه آنلاین است. لطفا حضوری مراجعه نکنید.
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۷.۳۰ تا ۱۵.۳۰
  • تلفن مشاوره در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه: ۸۸۵۵۳۵۲۸
  • نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، کوی ۲۳ شایان، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۱: ۰۹۳۶۵۹۴۲۳۲۳
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۲: ۰۹۳۶۵۹۴۲۲۴۵
ورود / ثبت‌ نام سبد خرید علاقمندی ها گروه سنی تماس