دسته بندی ها
مقالات

کتاب برای کودک ۴ ساله – بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌ها برای خرید

در این مقاله ۱۰ کتاب برای کودک ۴ ساله به شما معرفی می‌کنیم که جزو محبوب‌ترین و باکیفیت‌ترین کتاب‌های کودک ۴ ساله هستند.

دوست دارید کودک شما، در آینده، شیفته کتاب و کتاب‌خوانی باشد؟ در فرایند بلندخوانی، کودکان واژگان و جمله‌هایی را که شما می‌خوانید، می‌شنوند و هم‌زمان تصاویر کتاب را تماشا می‌کنند. شنیدن و دیدن هم‌زمان، دریچه‌هایی تازه به روی تخیل کودکان می‌گشاید.

کتاب‌های فراوانی برای کودکان پیش دبستانی وجود دارد و انتخاب از میان انبوهی از عناوین و جلدهای رنگارنگ، کاری دشوار است. در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین کتاب‌ برای کودک ۴ ساله‌ی خود را تهیه کنید.

لازم به ذکر است که انتخاب کتاب‌ها برای کودکان معمولا در بازه سنی صورت می‌گیرد و شما می‌توانید برای مشاهده همه‌ی کتاب‌های این رده سنی به صفحه بازه سنی ۳ تا ۵ سال مراجعه کنید.

حتماً بخوانید: کامل‌ترین راهنمای کتابخوانی با کودک ۲ تا ۵ ساله

نکاتی برای کتابخوانی با کودک ۴ ساله

کودکان در سنین کم، در اوج رشد توانایی‌های شناختی خود از طریق خواندن هستند. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد خواندن کتاب برای کودک ۴ ساله، تأثیر متداومی بر موفقیت او در مدرسه دارد.

اگر می‌خواهید به سواد خواندن و نوشتن کودک قبل از رفتن به مهدکودک کمک کرده باشید او را به کتاب خواندن تشویق کنید.

کودک چهار ساله باید با کنجکاوی بیش‌تری با مسائل برخورد کند و دایره واژگان او افزایش پیدا کرده باشد. خواندن کتاب به گسترش واژگان در فرزندتان کمک می‌کند و او را در برابر انواع گوناگون ساختار جمله‌ها، سبک‌های نوشتاری قرار می‌دهد.

بعضی از کودکان ۴ ساله می‌توانند حروف را تشخیص دهند و در برخی از موارد، نام خود را بنویسند.

بهترین کتاب‌ها برای کودک ۴ ساله در سال ۱۴۰۲

در این قسمت بهترین کتاب‌های مناسب کودکان چهار ساله معرفی می‌کنیم و مختصری هم درباره هر کتاب توضیح می‌دهیم.

۱٫کتاب خورشید خانوم آفتاب کن!

کتاب برای کودک 4 ساله

این کتاب بازگرفته از یک ترانه متل است. این کتاب یک روز شاد از بازی کودکان را در جنگل روایت می‌کند.

روزی که با نور آفتاب صبحگاهی در تصویرها همراه است و با نور مهتاب و تاریکی به پایان می‌رسد. کودکان بازی می‌کنند، با هم همراه هستند، جنگل و بیشه و رود و مردمان را می‌بینند، خیال‌هایشان رنگ می‌گیرد و تا شب بازی‌شان ادامه دارد. در این بازآفرینی روایت داستانی کامل است و کتاب از راه زبان کودک امروز را به گذشته پیوند می‌دهد.

۲٫ مجموعه کتاب‌های قصه‌های لیزا و ماتیا

بهترین کتاب برای کودک چهار ساله

مجموعه‌ی «قصه‌های لیزا و ماتیا» با داستانک‌های گوناگون و تصویرهای شاد و رنگارنگ، کودکان‌مان را برای تجربه‌های نخست زندگی آماده می‌کند و شیوه‌ی رفتار و تعامل و در عین حال محافظت از خود را می‌‌آموزد.

این مجموعه شامل کتاب‌های «بابابزرگ»، «مامان‌بزرگ»، «سفر با هواپیما»، «مهدکودک»، «شکم بزرگ مامان»، «لگن دستشویی»، «سگ کوچولو»، «دوچرخه‌ی جدید»، «برادر کوچولو»، «انگشت شست»، «استخر» و «دوست جدید» است.

۳٫کتاب مقوایی این بابای منه!

کتاب داستان برای کودک 4 ساله

این کتاب برای کودک ۴ ساله شما چالشی مفرح ایجاد می‌کند تا پدر یک جانور را از بین چهار گزینه‌ حدس بزنند. هر بار پس از حدس زدن کودک می‌تواند گزینه‌ی درست را در صفحه‌ی بعد ببیند. در تصاویر مسحور کننده‌ی این کتاب که دارای متنی اندک و تکرار شونده است جزییات ظریف و بازیگوشانه‌ی فراوانی برای کشف کردن وجود دارد و کودک هر بار با غافل‌گیری‌ شیرین جدیدی روبه‌رو می‌شود که می‌تواند بستر خوبی برای گفت‌وگو فراهم کند.

غافلگیری اصلی اما در پایان کتاب است وقتی که پدر کودکِ انسان لباس خرس پوشیده است! این کتاب هم به طور غیرمستقیم شناخت کودکان را افزایش می‌دهد و هم رابطه‌ی عاطفی فرزندان و والدین را تقویت می‌کند.

نویسنده و تصویرگر در ضمیمه‌ی کتاب‌، گفت‌وگوها و فعالیت‌های متنوعی را طراحی و ارائه کرده است که شما را در سهیم شدن این کتاب با کودکان یاری می‌دهد. فعالیت‌های درباره‌ی شناخت جانوران، چرخه‌ی زندگی، نقاشی، پرورش خلاقیت و حس زیبایی‌شناسی در کودکان.

معرفی صوتی این کتاب را بشنوید:

۴٫کتاب بوسه‌هایی برای بابا

کتاب برای کودک چهار ساله

وقتِ خوابِ خرس کوچولو است و او نمی‌خواهد به پدر و مادرش بوسه‌ی شب بخیر بدهد و بخوابد. بابا خرسی با بردباری بازی ترتیب می‌دهد و با سرگرم کردن و گرفتن بوسه‌های گوناگون خرسی را حمام می‌کند، با او مسواک می‌زند، او را آماده خواب می‌کند و به رختخواب می‌فرستد.

این کتاب داستانی فانتزی و تصویری است که به موضوع خواباندن کودک با بازی و عشق پدرانه می‌پرازد. شخصیت اصلی بچه خرسی است که مثل همه‌ی بچه‌های کوچک نمی‌خواهد بخوابد. بهره بردن از شگرد بازی با کودک و آماده کردن او برای خواب از روش‌های تربیتی درستی است که داستان به آن پرداخته است. در آغوش گرفتن کودک و مهربان بودن با او در هنگام خواب می‌تواند یک خواب آرام و شبی دلپذیر را برای او تدارک ببیند.

تصاویر کتاب رنگی، زنده و جاندار هستند و همسو با متن به کودک در هنگام خواب آرامش می‌بخشند. کتاب از جانوران گوناگون به کودک شناخت می‌دهد. خواندن آن را به والدین جوان پیشنهاد می‌کنیم.

۵٫مجموعه کتاب‌های المر

المر و کتاب محبوب کودک 4 ساله

المر یک فیل رنگارنگ است که همیشه موجب شادی دیگران می‌شود. یک شب که خوابش نمی‌برد فکر می‌کند که چرا با بقیه فرق دارد، شاید رنگارنگ بودن او سبب خنده‌ی دیگران است. او از جنگل بیرون می‌رود و خود را خاکستری می‌کند و برمی‌گردد. اما…

داستان «المر فیل رنگارنگ» فردیت و خودپذیری را ستایش می کند. المر به کودکان کمک می‌کند که خود را همان گونه که هستند بپذیرند و دوست داشته باشند. کودکان با خواندن این داستان به ارزش تفاوت‌ها پی می‌برند و به تفاوت‌ها احترام می‌گذارند.

۶٫کتاب آواورزی با سی‌بی‌لک

کتاب آواورزی برای کودک چهار ساله

بسته آواورزی با این هدف فراهم آورده شده است که دستیار شما بزرگسالان و مربیان در آموزش زبان گفتار و سخن به کودکان باشد. بسته‌ی آواشناسی برپایه‌ی رویکرد آموزش خلاق از راه ادبیات کودکان در آموزش زبان گفتار و ویژگی‌های آن به کودکان خردسال پژوهیده و فرآوری شده است.

در این روش مربیان و بزرگسالان با شیوی گفت‌وگویی با کودکان، کار آواشناسی پایه را انجام می‌دهند. آواشناسی، پایه‌ی آموزش زبان است. کودکان در آواشناسی رانش درست واژه‌ها و سخن را فرا می‌گیرند. با گوناگونی آواها آشنا می‌شوند، ریتم‌ها یا چرخه آواهای پایه را می‌شناسند و بسیاری چیزهای دیگر که در آموزش زبان و موسیقی پایه کاربرد دارد.

اگر می‌خواهید کودک ۴ ساله شما آواها را بشناسد این بسته آموزشی گزینه خوبی است.

۷٫کتاب اژدها کجاست

بهترین کتاب ها برای کودک 4 ساله

این  کتاب تصویری است و موضوع آن درباره ترس و کوشش برای غلبه بر آن است. در این داستان، سه شوالیه به دنبال اژدهایی در تاریکی می‌روند و پادشاه تا زمانی که آن را پیدا نکنند نمی‌خوابد. شوالیه‌ها، با شمعی در دست، درحالی‌که فکر می‌کنند همه‌چیز را در مورد اژدها می‌دانند به جست‌وجوی خود ادامه می‌دهند. آیا آن‌ها موفق به یافتن اژدها خواهند شد؟

گفت‌وگوی شوالیه‌ها در این سفر، آن‌گاه که از سایه به نور می‌روند، و تضاد بین آن‌چه در خیال دارند با آن‌چه می‌بیند موقعیت معماگونه و خنده‌داری را ایجاد می‌کند و در پشت این فضای طنزآمیز خواننده با عمق ترس‌های بیهوده و بی‌اساس خود مواجه می‌شود.

۸٫مجموعه کتاب‌های خر کوچولو

کتاب خرکوچولو برای کودک 4 ساله

خر کوچولو اصرار دارد که او دیگر خر بزرگی شده و دوست دارد که همه‌ی کارها را خودش به تنهایی انجام دهد. او تصمیم می‌گیرد برای اولین بار به تنهایی از خانه بیرون برود و نمی‌خواهد مامان همراهی‌اش کند. او می‌خواهد نزد دوستش خوک شنگول برود و نقاشی جدیدش را به او هدیه بدهد. مامان خر کوچولو از او قول می‌گیرد که در راه مواظب باشد و به این ترتیب او قدم به دنیای پهناور بیرون می‌گذارد.

این کتاب به زبان ساده نشان می‌دهد که چگونه باید ضمن حمایت از کودکان در برابر خطرها به حس استقلال‌‌طلبی آنان احترام گذاشت و اجازه داد که با کسب تجربه‌های تازه روی پای خود ایستادن را تمرین کنند.

این مجموعه شامل کتاب‌های «یک لقمه کوچولو برای خر کوچولو»، «خر کوچولو و تولد یاکی» و «خر کوچولو حمام می‌کند» است.

۹٫کتاب مامان فیل کوچولو

کتابی برای کودک 4 ساله

مامان فیل کوچولو، داستان تصویری زیبایی درباره روابط ساده، عاشقانه و حمایت‌گر یک مادر و فرزندش است. نویسنده و تصویرگر این اثر با تصاویری ساده و هنرمندانه و متنی کوتاه از زاویه دید و زبان کودک خردسال و متناسب با درک او این رابطه را به زیبایی به تصویر می‌کشد.

فیل کوچولو در داستان از کارهایی که با مادرش انجام می‌دهد می‌گوید، آن‌ها با هم بازی می‌کنند، به خرید می‌روند و ….

۱۰٫کتاب تفاوت‌های خوش‌مزه

خواندن کتاب برای کودک 4 ساله

کتاب «تفاوت‌های خوش‌مزه» درباره‌ی جورواجور بودن آدم‌ها، قیافه‌هایشان، سلیقه‌هایشان، اخلاق‌هایشان، احساس‌هایشان در موقعیت‌های مختلف، آرزوهایشان و خیلی از تفاوت‌های دیگرشان است. تفاوت‌هایی که هیچ اشکالی ندارد و با همان‌هاست که دنیا رنگارنگ‌تر و متنوع‌تر می‌شود.

عیب ندارد اگر عینک می‌زنی، عیب ندارد اگر اهل یک جای دیگر هستی، عیب ندارد اگر می‌ترسی، عیب ندارد اگر گریه می‌کنی، عیب ندارد اگر در یک خانه‌ی کوچولو زندگی می‌کنی، عیب ندارد اگر چیزهای جدید را امتحان می‌کنی، عیب ندارد اگر مو نداری، عیب ندارد اگر لای موهایت ماهی می‌گذاری، عیب ندارد اگر بلندبلند آواز می‌خوانی، عیب ندارد اگر آرزوهای بزرگی داری.

در کتاب تفاوت‌‌های خوشمزه تصویرها ساده و رنگارنگند و در تکمیل مفاهیم کتاب نقش مهمی دارند.

کتاب‌های بیشتر برای کودکان ۴ ساله

چه نوع کتاب‌هایی برای کودک ۴ ساله انتخاب کنیم؟

زمانی که در جست‌و‌جوی کتاب برای کودک چهار ساله خود هستید، باید نکاتی را در نظر داشته باشید. در این سن، کودک کم‌کم علایقش را نشان می‌دهد و شخصیتش را ابراز می‌کند. از کودک درباره‌ی خرید کتاب نظر بخواهید. اجازه بدهید آنچه را دوست دارد انتخاب کند. در این سن، ظاهر و آب‌ورنگ جلد کتاب بر انتخاب کودک اثر می‌گذارد.

به دنبال موضوعات موردعلاقه کودک‌تان باشید. اگر کودک ۴ ساله شما عاشق ربات‌هاست، کتابی مرتبط، او را غرق در لذت خواهد کرد. همان اندازه که تهیه کتاب‌های مورد پسند فرزندتان، او را به کتاب خواندن تشویق می‌کند، بی‌توجهی به انتخاب موضوع کتاب نتیجه عکس خواهد داد.

کودکان در این سن سرزنده و شاداب هستند. برای حفظ توجه آن‌ها در طول داستان، کتابی با تصاویر رنگارنگ و پویا انتخاب کنید.

چگونه کودک ۴ ساله را به کتابخوانی تشویق کنیم؟

موثرترین آموزش‌ها، غیر‌مستقیم و از طریق مشاهده‌ به ذهن سپرده می‌شوند. بایدها و نبایدهای مستقیم و رودررو، اثری در یادگیری کودکان ندارند. اگر در برنامه‌ روزانه‌تان مطالعه جایی ندارد، نباید انتظار داشته باشید کودک علاقه‌ای به کتاب نشان دهد چرا که ناخودآگاه این الگو را به کودک منتقل کرده‌اید.

اما اگر پدر یا مادر بلندخوان‌های جذابی نباشند چطور؟ بلنخوانی با صدایی یکنواخت و کسل‌کننده، مانع لذت بردن کودک از کتاب می‌شود و ممکن است کتاب خواندن را به فعالیتی خسته‌کننده تبدیل کند.

اگر شما هم با این مشکل روبه رو هستید، هنگام کتاب خواندن، پیشنهادهای زیر را به کار ببرید:

  • عنوان کتاب و نام نویسنده را بخوانید

قبل از اینکه کتاب را باز کنید، نام کتاب، نویسنده و تصویرگر را بخوانید و هم‌زمان به کلمات آن اشاره کنید. درست است که فرزند شما هنوز توانایی خواندن ندارد اما با اشاره به این موارد، به کودک نشان می‌دهید عنوان کتاب و افرادی که آن را خلق کرده‌اند مهم هستند.

  • پرسش کنید

در میانه‌ی داستان و در نقاط اوج، درنگی کنید و از کودک بخواهید ادامه داستان را حدس بزند. کودک را تشویق به پیشبرد داستان بر اساس گمانه‌زنی کنید.

اگر داستانی درباره اسب آبی غمگینی می‌خوانید، از کودک بپرسید اسب آبی چه احساسی دارد و دلیل این احساس چیست؟ این‌گونه از تعامل، به کودک کمک می‌کند به دنبال معانی عمیق‌تری در کتاب باشد.

با تشویق کودک به گمانه‌زنی، توانایی او را در استدلال و منطق تقویت می‌کنید و علاقه او را به شنیدن ادامه داستان برمی‌انگیزید.

  • پیش‌ از بلندخوانی برای کودک، کتاب را بخوانید

کتابی را که برای خواندن در نظر گرفته‌اید، دست‌کم یک بار با صدای بلند برای خود بخوانید. این‌گونه با افکار و احساسات شخصیت‌های داستان آشنا می‌شوید و می‌توانید کتاب را با تسلط و جذابیت بیش‌تری برای کودک بخوانید.

با پیش‌تر خواندن کتاب، بر فراز و فرود داستان مسلط‌تر هستید و راحت‌تر به پرسش‌های کودک‌تان پاسخ می‌دهید.

کلام پایانی

شما به عنوان پدر و مادر، نقشی اثرگذار در علاقه‌مند کردن کودک‌تان به خواندن دارید. بهترین روش برای اینکه بلندخوانی شما بیش‌ترین بازدهی را داشته باشد، روش تعاملی است. کودکانی که والدینشان از این روش استفاده می‌کنند مهارت‌های کلامی قوی‌تری دارند و با کلمات جدیدتری آشنا می‌شوند.

و در آخر اینکه قبل از خرید کتاب، نگاهی اجمالی به محتوای کتاب بیاندازید و ببینید آیا کتاب مناسب کودک ۴ ساله هست یا خیر.

اگر هر کدام از کتاب‌هایی که معرفی کرده‌ایم را خوانده‌اید، خوشحال می‌شویم نظر خود را با ما درمیان بگذارید.

برای دیدن بهترین کتاب‌های مناسب برای سنین مختلف به صفحات زیر مراجعه کنید:

پرسش و پاسخ
چرا خواندن کتاب برای کودک 4 ساله اهمیت دارد؟
کتابخوانی باعث رشد مغز شده و تخیل کودک را تقویت می‌کند. همچنین خواندن کتاب راهی عالی برای برقراری ارتباط و وقت گذراندن با فرزندتان است.
برای خواندن با کودک 4 ساله‌ام چه چیزهایی نیاز دارم؟
تنها چیزی که نیاز دارید یک کتاب‌ عکس‌دار است تا شما و کودک‌تان از خواندن لذت ببرید.
   
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
اولین نفری باشید که در این پست دیدگاه می نویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات کتاب هدهد
  • توجه بفرمایید: کتاب هدهد یک فروشگاه آنلاین است. لطفا حضوری مراجعه نکنید.
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۷.۳۰ تا ۱۵.۳۰
  • تلفن مشاوره در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه: ۸۸۵۵۳۵۲۸
  • نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، کوی ۲۳ شایان، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۱: ۰۹۳۶۵۹۴۲۳۲۳
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۲: ۰۹۳۶۵۹۴۲۲۴۵
ورود / ثبت‌ نام سبد خرید علاقمندی ها گروه سنی تماس