دسته بندی ها
مقالات

۳۰ کتاب نوجوان + معرفی و خرید بهترین و جدیدترین رمان‌های نوجوانان

بهترین کتاب‌ برای نوجوان‌‌ ها را از لیست پیشنهادی کارشناسان کتاب هدهد تهیه کنید.

کتاب نوجوان در ژانرهای مختلفی به چاپ می‌رسند: رمان نوجوانان، رمان فانتزی نوجوانان، رمان ماجراجویی نوجوانان، رمان ترسناک نوجوانان، رمان عاشقانه نوجوانان، رمان طنز نوجوانان و …

بعضی نوجوانان به کتاب‌ها و رمان‌های کلاسیکی که در طول سالیان محبوب مانده‌اند علاقه‌مندند، و بعضی نوجوانان کتاب‌های جدید و پرفروش، یا اصلاحاً ترند را ترجیح می‌دهند.

در این مقاله ما کتاب‌های مختلفی برای همه‌ی سلیقه‌ها معرفی خواهیم کرد که حتماً از خواندن آن‌ها لذت خواهید برد.

اما چگونه نوجوانان را به مطالعه علاقه‌مند کنیم؟ از کجا می‌دانید کتاب‌هایی که می‌خوانند، مناسب سن‌‌ آن‌هاست و بیش از اندازه پیچیده نیست؟

خواندن کتاب برای نوجوان‌ها می‌تواند یک تجربه بسیار مفید و سرگرم‌کننده باشد. این فعالیت می‌تواند به آنها کمک کند تا دایره دانش و فهم خود را گسترش دهند و افکار و احساسات خود را تقویت کنند.

البته سرگرم کردن نوجوان‌ها، به‌ویژه با کتاب، کاری دشوار است. کارشناسان کتاب هدهد فهرستی از محبوب‌ترین کتاب‌های نوجوان را آماده کرده‌اند تا بتوانید به‌ آسانی بهترین کتاب‌ها را برای نوجوان‌ها تهیه کنید.

در نظر داشته باشید که انتخاب کتاب براساس گروه سنی انجام می‌شود. شما می‌توانید برای مشاهده همه‌ی کتاب‌های گروه سنی نوجوان‌ها به صفحه‌ی خرید کتاب برای نوجوانان مراجعه کنید.

۳۰ جلد از بهترین کتاب‌های نوجوان‌

۱٫ کتاب اپل و رین

کتاب اپل و رین

کتاب جذاب و به شدت خواندنی «اپل و رین» نوشته‌ی سارا کروسان، نویسنده‌ی مطرح ادبیات نوجوان است و از همان ابتدای داستان خواننده را درگیر خود می‌کند.

کتاب «اپل و رین»، داستان دختری نوجوانی است که یاد می‌گیرد با حقایق زندگی روبه‌رو شود. او فکر می‌کند حالا که پس از سال‌ها، مادر زیبا و جوانش بازگشته است، پیش او خوشبخت و خوشحال خواهد بود و از زندگی عادی و کسالت‌بارش با نانا (مادربزرگش) خلاص خواهد شد.

نانا (مادربزرگ) عادت‌های مذهبی و زندگی یکنواختی دارد که اپل آن‌ها را نمی‌پسندد. دخترک با بازگشت مامان تصور می‌کند که حال برخلاف گذشته، نوجوان بودن او درک خواهد شد. دخترک تصور می‌کند زندگی با مامان هیجان‌انگیزتر است و می‌تواند آزادتر باشد، اما اوضاع طبق انتظارات او پیش نمی‌رود و اپل دوباره همان دردی را تجربه می‌کند که وقتی مامان ترک‌شان کرد احساس کرده بود!

۲٫ کتاب سفر پاندای بزرگ و اژدهای کوچک

کتاب سفر پاندای بزرگ و اژدهای کوچک

«سفر پاندای بزرگ و اژدهای کوچک» روایت سفری معنوی برای رسیدن به تعالی روح است. آن دو در معبدی قدیمی و متروک زندگی آرامی داشتند. ماجرا از جایی آغاز می‌شود که اژدهای کوچک حس آشفتگی و نقصان می‌کند. این حسِ پریشانی او را به تغییر و ماجراجویی وامی‌دارد. پاندای بزرگ که دوست و راهنمای اژدهای کوچک در این سفر معنوی است، با پندهای عالمانه و خردمندانه‌اش او را یاری می‌دهد.

مخاطب همراه این دو شخصیت مرحله به مرحله سفر روحانی را تجربه می‌کند؛ از دشواری آن آگاه می‌شود؛ از کشمکش‌هایش به هیجان می‌آید و از کشف و کسب تجارب نو مشعوف می‌شود.

این کتاب در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفته است.

معرفی صوتی کتاب «سفر پاندای بزرگ و اژدهای کوچک» را بشنوید:

۳٫ کتاب عمارت مرموز ۱ – راز ساعت بلک‌فورد

کتاب عمارت مرموز

کتاب «عمارت مرموز» برنده‌ی ۳ لا‌پشت پرنده بوده و نقدهای مثبت زیادی دریافت کرده است.

مطالعه‌ی این کتاب را به نوجوانانی که به داستان‎‌های ترسناک و هیجان‌انگیز علاقه‌مندند پیشنهاد می‌کنیم.

داستان کتاب درباره‌ی خواهر و برادری است که مادر خود را از دست داده‌اند، و وقتی غریبه‌ای اسرارآمیز به پدر آن‌ها پیشنهاد می‌دهد برای تعمیر ساعتش به عمارت او بروند، وارد جنگلی مرموز و عجیب‌وغریب می‌شوند. طولی نمی‌کشد که لوسی و اولیور درگیر ماجراهایی عجیب و رازآلود می‌شوند…

این کتاب داستان تقابل خوبی با نیروهای شر و بدی است.

کتاب و رمان ترسناک نوجوان

۴٫ کتاب متشکرم از ته دل

بهترین کتاب برای نوجوان ها

وقتی خانواده‌ی هیتی، همه در آتش‌سوزی مردند، مردم به او گفتند باید سپاسگزار باشد که زنده مانده است. بعد هم بهش گفتند باید سپاسگزار باشد که توانسته در پرورشگاه جایی پیدا کند.

حالا بعد از چند سال که او را با قطار به شهرکی دور افتاده فرستاده‌اند تا با هنری و همسرش الیزابت زندگی کند باز هم به او می‌گویند که باید خیلی سپاسگزار باشد! این سپاسگزاری باید تا کجا ادامه پیدا کند؟!

معرفی صوتی کتاب «متشکرم از ته دل» را بشنوید:

رمان واقع‌گرای نوجوان

۵٫ کتاب قطار جک لندن

کتاب قطار جک لندن

رمان جذاب «قطار جک لندن» داستانی درباره‌ی جنگ ایران و عراق و تبعات ناشی از آن پس از سال‌های بسیار است. فرهاد حسن‌زاده، نویسنده‌ی موفق حوزه‌ی کودک و نوجوان، این کتاب بی‌نظیر را با لهجه‌ی جنوبی و برای مخاطب بزرگسال نوشته است؛ رمانی ۴۰۰ صفحه‌ای که به اتمام رساندن آن ۲۰ سال به درازا کشید.

مبادا حجم زیاد کتاب شما را بترساند و از خواندن آن منصرف شوید! کافی است کتاب را به دست بگیرید تا حسن‌زاده با جادوی کلمات، شخصیت‌پردازی عالی و ضرب‌آهنگ بی‌نظیر شما را پابه‌پای شخصیت‌ها در برهه‌ای تأثیرگذار از تاریخ ایران به پیش ببرد. برخی منتقدان این اثر را همتای رمان «زمین سوخته‌» اثر احمد محمود دانسته‌اند.

۶٫ مجموعه کتاب ماجراهای نارنیا

مجموعه ماجراهای نارنیا

ماجراهای نارنیا ماجراهایی است که در دنیایی رخ می‌دهد که سی. اس. لوییس خلق کرده و فرمانروای آن شیری به نام اصلان است.

این داستان کلاسیک با فضای جادویی و تخیلی آن، همیشه جزو کتاب‌های موردعلاقه‌ی نوجوانان بوده است. هر نوجوانی باید سرزمین نارنیا را تجربه کند و از آن لذت ببرد.

نارنیا، دنیایی موازی در کنار دنیای ما، اما با قوانین خاص خود است. موجوداتی جادویی و اساطیری مانند کوتوله‌ها، فان‌ها، غول‌ها، جادوگرها و… در آن زندگی می‌کنند. در این دنیا برخی از حیوانات توانایی صحبت کردن دارند، مانند خرس‌ها، موش‌ها، سنجاب‌ها و…، البته حیوانات عادی که قادر به صحبت نیستند نیز ساکن نارنیا هستند.

از ویژگی‌های اصلی سرزمین نارنیا، زمان است. زمان در نارنیا بسیار کند می‌گذرد، مثلاً یک سال در دنیای هادی ما، چیزی حدود ده سال در سرزمین نارنیا می‌گذرد.

معرفی صوتی اولین ماجراهای نارنیا، «خواهرزاده‌ی جادوگر» را بشنوید:

۷٫ کتاب عینکی برای اژدها

کتاب برای نوجوان ها

ماجرایی که برای شما نقل خواهم کرد زمانی آغاز شد که من کودکی هشت ساله بودم. سال‌ها از آن زمان می‌گذرد. اکنون چشم پزشک هستم و خودم دختری هفت ساله دارم. راستش به خاطر قولی که به ننه اژدها داده بودم این ماجرا را روی کاغذ می‌آورم. البته دخترم هم در این میان نقش دارد. چون او هم مثل من عاشق اژدهای عینکی است.

کتاب «عینکی برای اژدها» روایت دخترکی به نام عسل است که در غاری نزدیک روستای شان اژدهایی پیدا می‌کند که چشمانش کم‌سو شده و دیگر نمی‌تواند خوب ببیند. این اژدها همان اژدهایی است که هزاران بار در افسانه‌ها نقش بازی کرده است و اکنون از بی‌مهری آدم‌ها به غاری پناه برده است. عسل همه زندگی‌اش را در پی این هدف می‌گذرد که اژدها را به بینایی برساند.

رمان فانتزی نوجوان

۸٫ کتاب انجمن ارواح غمگین (۱)

کتاب انجمن ارواح غمگین ۱

کتاب «انجمن ارواح غمگین» داستان گرافیکی متفاوتی است که نوجوانان حتما از خواندن آن لذت خواهند برد. چون روح غمگین داستان، مثل خیلی از نوجوانان درگیر احساسات متناقضی مانند اضطراب اجتماعی، نگرانی از آینده، میل به ارتباط با همسالان، وسواس فکری و … است.

وقتی روح غمگین داستان، به مهمانی یکی از دوستانش دعوت می‌شود، از طرفی دلش می‌خواهد در جمع هم‌سن‌وسال‌هایش باشد، و از طرفی هم نگران است که به اندازه‌ی کافی خوب و خواستنی به نظر نیاید.

بعد از کلنجارهای ذهنی زیاد او تصمیم می‌گیرد به مهمانی برود، اما اوضاع زیاد خوب پیش نمی‌رود… تا وقتی‌که روح غمگین دیگری را در مهمانی پیدا می‌کند و متوجه می‌شود که او تنها نیست… و این آشنایی تازه آغاز ماجراست…

معرفی صوتی کتاب «انجمن ارواح غمگین ۱» را بشنوید:

۹٫ کتاب مجموعه کله خرها

کتاب برای نوجوان ها

کله خرها یک خانواده عجیب و غریب و غیر عادی اند که خیلی با مردم عادی متفاوتند و سبک زندگی شان با بقیه آدم ها فرق می کند. می دانید چرا؟
بله درست حدس زدید چون آنها کفتار هایی اند که خودشان را به جای آدم ها جا زدند. آنها زیاد می خندند و اصلا برای جلب توجه این کار را نمی کنند. داستان این خانواده غیرعادی از زمانی شروع می شود که تصمیم می گیرند در خانه شماره ۴۱ خیابان فرفیلد در محله تدینگتون در انگلیس زندگی کنند.

۱۰. کتاب پاستیل‌های بنفش

pastil banafsh ۳۰ کتاب نوجوان + معرفی و خرید بهترین و جدیدترین رمان‌های نوجوانان

«پاستیل های بنفش » داستان خانواده‌ای است که با امیدواری و خوش‌بینی بر مشکلات پیروز می‌شوند. پس از این که پدر جکسون به بیماری ام اس مبتلا می‌شود و کار خود را از دست می‌دهد، خانواده دوران سختی را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها بسیاری از روزها چیزی برای خوردن ندارند و جکسون و خواهر کوچکش با اختراع یک بازی سعی می‌کنند تا گرسنگی را کمتر احساس کنند؛ اما پس از مدتی اوضاع بدتر می‌شود. پدر و مادر قادر به پرداخت اجاره خانه نیستند و جکسون و خواهرش باید خود را برای زندگی در یک مینی ون آماده کنند.

در روبه‌رو شدن با سختی‌های زندگی دو راه وجود دارد، خوش‌بینی و امیدواری یا بدبینی و ناامیدی. در داستان پاستیل های بنفش ، نویسنده نشان می‌دهد که چگونه نیروی تخیل پسرک داستان و شوخ‌طبعی و امیدواری پدر و مادرش، تحمل دوران سخت را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند.

۱۱. کتاب پیز یک قصه‌ی خشن خنده‌دار

کتاب برای نوجوان ها

این کتاب داستانی طنزآمیز درباره‌ی دخترکی عصبانی و جیغ‌جیغوست که هرچه می‌خواهد به دست می‌آورد. بچه‌ها تا نیمه‌ی کتاب عاشق شیوه‌ی مرتل برای به دست آوردن خواسته‌هایش می‌شود، اما… بعد از رسیدن به انتهای کتاب، حتماً او را درس عبرتی برای خودشان در نظر خواهند گرفت!

مرتل، دختر خانم و آقای مطیع، بچه‌ی خیلی خوبی بود. البته به‌جز وقت‌هایی که یک‌نفس جیغ می‌کشید یا مادرش را مثل گل توی باغچه می‌کاشت و پدرش را مجبور می‌کرد صبحانه و ناهار و شام کلم بخورد! او همه چیز داشت.

اما همیشه یک چیز تازه‌ای پیدا می‌کرد که دلش می‌خواست آن را هم داشته باشد. برای همین تا جایی که می‌توانست از ته حلقش جیغ می‌کشید و جیغ می‌کشید تا خواسته‌اش را به دست بیاورد. اما یک روز واقعاً چیزی وجود نداشت که او نداشته باشد. برای همین پایش را کرد توی یک کفش که من «پیز» می‌خواهم.

کتاب طنز نوجوان

۱۲. کتاب فضانوردها در کوره‌ی آجرپزی

کتابی برای نوجوان ها

«فضانوردها در کوره آجرپزی»، داستانی با مایه‌های قوی نمایشی است که دو شخصیت کودک کار در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

کودکانی که از دورترین نقطه‌های ایران، روستاهای تربت جام، برای کار در کوره‌های آجرپزی به همراه خانواده یا بستگان‌شان به حاشیه‌های تهران آمده‌اند.

چمن و سبزعلی، این دو شخصیت هستند. روزی سبزی که با پای برهنه در کوره راه می‌رفته، شیشه شکسته‌ای پایش را زخم می‌کند و پس از آن بیماری کزاز می‌گیرد. این روایت شبی دردناک از زندگی سبزی را بازگو می­‌کند که در بستر بیماری افتاده و دوستش چمن، همه کوشش‌­اش را می­‌کند تا او را از ناامیدی برهاند.

معرفی صوتی کتاب «فضانوردها در کوره‌ی آجرپزی» را بشنوید:

۱۳. کتاب نغمه‌ای برای الا گری

کتاب نغمه ای برای الا گری

کتاب «نغمه‌ای برای الا گری» برنده‌ی جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن, معتبرترین جایزه‌ی کتاب کودک در جهان، شده است. داستان این کتاب را می‌توان خوانشی اساطیری از عشق جوانان امروزی دانست. کلر، قصه‌ی عشق پرفراز و نشیب دوستش الا را در قالب داستانی گرم و شیرین بیان می‌کند.

داستانی درباره‌ی شور و شوق جوانی، شعر و ادبیات…

معرفی صوتی کتاب «نغمه‌ای برای الا گری» را بشنوید:

۱۴. کتاب درازترین شب زندگی چارلی نون

deraztarin shab zendegi ۳۰ کتاب نوجوان + معرفی و خرید بهترین و جدیدترین رمان‌های نوجوانان

این کتاب نوجوانان، رمانی بسیار هیجان‌انگیز، متفاوت و پرکشش است. رمانی جذاب، علمی – تخیلی و ماجراجویانه درباره‌ی مفهوم زمان، جنگ و گریز، دوستی و دشمنی و همدلی است.

داستان از جایی شروع می‌شود که چارلی و دیزی نشانه‌هایی عجیب و غریب در جنگل محل زندگی‌شان پیدا می‌کنند. آنها حدس می‌زنند که این نشانه‌ها رازهایی را در خود پنهان کردده‌اند که آنها را به مقصدی تازه می‌رساند. در ادامه وقایع از مسیر طبیعی خود خارج می‌شوند، نشانه‌ها معنایی تازه می‌یابند و زمان معنای خود را از دست می‌دهد.

معرفی صوتی کتاب «درازترین شب زندگی چارلی نون» را بشنوید:

کتاب علمی – تخیلی نوجوان

۱۵. کتاب جنگی که نجاتم داد

jajngy ke nejatam dad ۳۰ کتاب نوجوان + معرفی و خرید بهترین و جدیدترین رمان‌های نوجوانان

کتاب جنگی که نجاتم داد، درباره‌ی دخترکی پاچنبری به نام آداست که دنیایش محدود است به پنجره‌ی اتاقش که رو به خیابان باز می‌شود. اما امید، در روزهای جنگ، او و برادرش را به دنیای جدیدی می‌برد.

یاس و ناامیدی، عاطفه و سرخوردگی، جنگ و پیروزی چه زیبا در کنار هم داستانی می‌سازد که مخاطب تماما خود را در دنیای آدا می‌بیند و حتی با وجود پاهای سالم با اون همزاد‌‌پنداری می‌کند و چه بهتر که بسیاری از پیام های کتاب محفوظ بمانند تا خواننده آن‌ها را کشف کند و از آن لذت ببرد.

جلد بعدی این کتاب نیز با نام «جنگی که بالاخره نجاتم داد» به چاپ رسیده است.

۱۶. کتاب دشت کیت

کتاب دشت کیت

نویسنده‌ی کتاب «دشت کیت»، دیوید آلموند، نویسنده‌ای بسیار مطرح و برنده‌ی جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن است.

داستان کتاب از این قرار است که گروهی از نوجوانان درگیر بازی عجیبی شده‌اند و گرداننده‌ی این بازی کسی نیست به‌جز جان اسکو. او بازی نمایش‌گونه‌ای با موضوع مرگ ترتیب داده است. هم‌کلاسی‌های او پس از خوردن زنگ مدرسه به سمت معدن قدیمی می‌روند و وقتی به محل ملاقات رسیدند، هرکس که قرعه به نامش بیفتد باید بمیرد!

اما آن‌ها واقعاً می‌میرند یا فقط قرار است ادای مردن را دربیاورند؟ این بازی تا چه حد جدی است؟ در این میان، دخترکی به نام کیت واتسون، به همراه خانواده‌‌اش، به‌تازگی به محله اسباب‌کشی کرده‌اند. آیا اسکو می‌تواند او را وادار کند که در این بازی شرکت کند؟

۱۷. کتاب پسر آفتاب

pesar aftab ۳۰ کتاب نوجوان + معرفی و خرید بهترین و جدیدترین رمان‌های نوجوانان

کتاب پسر آفتاب داستان پسر نوجوانی به نام پری را روایت می‌کند که در زندان به دنیا آمده است، و تا ۱۱ سالگی به‌جز فضای زندان و مادرش جایی را ندیده است. بعد از خارج شدن از زندان نیز به دنبال حقیقت درباره‌ی اتهام مادرش می‌رود و نگاهش به زندگی دگرگون می‌شود.

این کتاب جذاب و پرکشش، داستانی است درباره‌ی عشق، عدالت و معصومیت که نامزد جوایز گوناگونی هم بوده است.

معرفی صوتی کتاب «پسر آفتاب» را بشنوید:

کتاب و رمان معمایی نوجوان

۱۸.کتاب زنان کوچک

کتاب زنان کوچک

کتاب زنان کوچک یکی از داستان‌های کلاسیک نوجوانان است که درطول سالیان محبوب نوجوانان، به‌خصوص نوجوانان دختر بوده است. این کتاب جذاب و خواندنی، داستان ۴ خواهر را روایت می‌کند که در زمانی‌که پدرشان در جنگ است، با مادرشان زندگی می‌کنند. هرکدام از این دختران دنیای شخصی خودشان را دارند، و درعین‌حال قلبشان برای خانواده می‌تپد. این کتاب همیشه جزو پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌های نوجوانان بوده است.

کتاب و رمان کلاسیک نوجوان

۱۹. کتاب پیکو، جادوگر کوچک

کتاب برای نوجوان ها

پیکو، جادوگر کوچک ، دل‌اش می‌خواست بداند که آیا او واقعا جادوگری درست و حسابی است؟ برای پی بردن به این پرسش، او پرواز کرد و در فکر سگی فرو رفت و به سگ که شب و روز به زنجیر بسته شده بود گفت که زنجیرش را پاره کند و فهمید که قدرت جادویی‌اش عمل می‌کند. سپس پرواز کرد و از راه دماغ در مغز یک خرس فرو رفت، خرس مجبور بود هر روز در میدان شہر برقصد و پیکو او را برانگیخت که در برابر صاحب بدجنس‌اش بایستد.

پیکو مطمئن شد که واقعا جادوگر است و خواست که قدرت جادویی‌اش را در آزمایشی سخت بیازماید. این‌بار او در سر یک پسر بچه فرو رفت تا ببیند می‌تواند آن‌قدر به او توانایی و شجاعت دهد که پادشاه ستمگر کشورش را که همه از او می‌ترسیدند به زانو درآورد؟

۲۰.کتاب هابیت

کتاب هابیت

کتاب «هابیت»، اولین اثر جی آر تالکین، نویسنده‌ی سه‌گانه‌ی مشهور «ارباب حلقه‌ها» داستانی ماجراجویانه در فضایی تخیلی و فانتزی دارد و در دوره‌ی قرون وسطی روایت می‌شود.

نژاد هابیت‌ها برای اولین‌بار در این کتاب معرفی می‌شوند. هابیت‌ها مردم کوچکی هستند که عاشق صلح و آرامش‌اند و به زمین‌های زراعی علاقه‌مندند.  آنها خندیدن و خوردن و نوشیدن را دوست دارند و از مهمانی خوششان می‌آید. بیل‌بو بگینز هابیتی است که در آرامش خانه‌اش زندگی می‌کند، تا زمانی‌که گاندولف و کوتوله‌های همراهش برای پیدا کردن گنجی بزرگ، او را با خود همراه می‌کنند تا حلقه‌ی یگانه قدرت را بیابند.

این کتاب که نثری روان‌تر، گیراتر و طنزآمیزتر از سایر کتاب‌های تالکین دارد، به یکی از آثار محبوب و کلاسیک برای نوجوانان تبدیل شده است.

۲۱. کتاب امپراتور سیب زمینی چهارم

کتاب برای نوجوان ها

امپراتوری سیب زمینی چهارم یکی از عاشقان مادر زمین بود و جانش را برای پایداری جهان سبز فدا کرد. این داستان را تنها کسانی باید بخوانند که مادر زمین را دو ست دارند و دل شان می‌‌خواهد این مادر مهربان همیشه سبز و پایدار بماند. اگر مادر زمین را دوست ندارید، که چنین چیزی ممکن نیست، زیرا همگان مادرزمین را دوست دارند، باز هم این داستان را بخوانید.آن هنگام شاید همه ما گامی در راه پایداری جهان سبز برداریم.

۲۲. کتاب آواره بی ‌خورشید

کتاب برای نوجوان ها

آواره بی خورشید سرگذشت یک پسرک افغانستانی است. او رانده شده از سرزمین خود بامیان به ایران است. در دنیای کودکی و زندگی در روستای خود زمین و آسمان با او و مردم دیگر، تا هنگامی که زخم طالبان بر تنشان بنشیند، مهربان بودند.

دو آواره افغان ـ «بومان» پسرکی یازده ساله و «محمد سرور» معلم ـ در اردوگاهی در ایران با یکدیگر آشنا می‌شوند. محمد سرور، همه زندگی‌اش، کتاب‌هایش، زنش و تنها دخترش را در کابل از دست داده و خود به جرم معلمی و نویسندگی مورد شکنجه طالبان قرار گرفته است. اما او با دیدن بومان خردسال تصمیم می‌گیرد دوباره قلم به دست بگیرد و داستان بومان را به رشته تحریر درآورد…

ادبیات کهن ایران برای نوجوان

۲۳. کتاب در یک ظهر داغ تابستان دختری از بصره امد

کتاب دختری از بصره

کتاب «در یک ظهر داغ تابستان دختری از بصره آمد» نوشته‌ی جمشید خانیان، نویسنده‌ی مطرح ایرانی در زمینه‌ی رمان نوجوان است.

داستان این کتاب درباره‌ی سه پسر نوجوانی است که باهم دوست‌های صمیمی هستند و تمام اوقات خود را کنار هم سپری می‌کنند. تا روزی‌که دختری به محله‌ی آن‌ها می‌آید و هرسه به او علا‌قه‌مند می‌شوند.

تلاش‌های هرکدام از این سه دوست برای جلب توجه دختر تازه‌وارد، خواندنی و جذاب است. اما فکر می‌کنید بخت با کدام‌یک از آنان یار خواهد بود؟

کتاب و رمان نوجوان تألیفی

۲۴. کتاب هایدی

کتاب هایدی

کتاب «هایدی» داستانی درباره‌ی دخترکی است که بعد از مرگ پدر و مادرش برای ادامه زندگی، نزد پدربزرگش در یکی از روستاهای اطراف کوه‌های آلپ نقل مکان می‌کند. او روح زندگی و نشاط را با خود به خانه‌ی پدربزرگش می‌برد، اما پس از مدتی خاله‌اش او را برای زندگی کنار دختری فلج و ثروتمند به شهر می‌فرستد تا امکانات بهتری داشته باشد و بتواند درس بخواند، اما هایدی دلش برای کوهستان تنگ می‌شود… این کتاب که یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین کتاب‌های نوجوانان است، تابه‌حال ایده‌ی ساخت آثار هنری بسیاری بوده است.

۲۵. کتاب سی و پنجم ماه مه

کتاب سی و پنجم ماه مه

سی و پنجم ماه مه ؟! مگر ماه سی‌وپنج روزه هم داریم؟! سی و پنجم ماه مه ، برخلاف اکثر داستان‌های کستنر که نویسنده در آن‌ها فضایی واقع‌گرایانه از آلمان دوره‌ی خود به تصویر می‌کشد، داستان فانتزی و طنزی است درباره‌ی ماجراهای کنراد، پسربچه‌ای که به همراه عمویش و سوار بر اسبی سخنگو، وارد کمدی می‌شود و از سرزمین‌های عجیب و غریب سر در‌ می‌آورد.

 

اریش کستنر را به عنوان پدر ادبیات کودک و نوجوان آلمان می‌شناسند.

۲۶. کتاب مهمانخانه‌ی قاچاقچی‌ها

کتاب مهماخانه ی قاچاقچی ها

کتاب «مهماخانه‌ی قاچاقچی ها» که برنده‌ی جایزه‌ی ادگار، برای بهترین کتاب رازآمیز بوده است، داستان مهمان خانه ای است که پاتوق قاچاقچی ها شده است.

کریسمس امسال، برخلاف هرسال که مهمانخانه خالی بوده است، گروهی از قاچاقچیان در آن اقامت دارند. میلو که تعطیلاتش به خاطر وجود آن‌ها به‌هم خورده است، زیاد خوشحال نیست. اما دزدی‌ای که در هتل اتفاق می‌افتد و ماجراجویی‌های بعد از آن، حسابی میلو و دوستش مدی را درگیر می‌کنند.

۲۷. کتاب زندگی به صرف انبه

کتاب زندگی به صرف انبه

کتاب «زندگی به صرف انبه» داستان دختر نوجوانی است که طی اتفاقاتی، تمام خاطرات تابستان گذشته را از یاد برده است! کلارا دختری جامائیکایی‌ست که در جزیره‌ای زیبا و پر از گردشگر زندگی می‌کند. او از خوردن انبه‌های رسیده، دویدن زیر باران و رفتن به مخفیگاه مخصوص خودش و دوستش لذت می‌برد.

اما به‌نظر می‌رسد اتفاقی در تابستان گذشته رخ داده که همه چیز را تغییر داده است. دوست صمیمی او هم دیگر مثل قدیم با نزدیک نیست. کلارا با همراهی دختری که جدیداً به جزیره آمده است، در جزیره پرسه می‌زنند و جستجو می‌کنند. آن‌ها رازی خانوادگی را کشف می‌کنند، و با شروع شدن طوفان‌های جزیره، کلارا هم کم‌کم خاطراتش را به یاد می‌آورد…

به نظر شما کلارا می‌تواند آن‌چه در تابستان رخ داده است را بپذیرد و از آن عبور کند؟ این داستان پر از کشش و تعلیق را بخوانید تا بفهمید…

معرفی صوتی کتاب «زندگی به صرف انبه» را بشنوید:

 

۲۸. کتاب پسر، موش کور، روباه و اسب

کتاب پسر موش کور روباه و اسب

کتاب «پسر، موش کور، روباه و اسب» ناداستانی است که همه از خواندن آن لذت خواهند برد، چه ۸ ساله باشند و چه ۸۰ ساله!

این کتاب درباره‌ی تفاوت‌های فردی و پذیرش یکدیگر صحبت می‌کند. گفتگوهایی که بین پسر و سه حیوان شکل می‌گیرد، پر از زیبایی و نکات نغز هستند.

«پسر، موش کور، روباه و اسب»، برنده‌ی عنوان کتاب سال واتراستونز بوده و پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز، وال‌استریت‌ژورنال و یواس‌ای‌دی تودی شده است.

قسمتی از کتاب:

موش کور گفت: «گاهی دوست دارم بگم عاشق همه‌تونم. ولی می‌بینم برام خیلی سخته.»
پسرک گفت: «واقعاً؟»
«آره، واسه‌ی همین یه چیز دیگه می‌گم، مثلاً می‌گم خوشحالم که همه‌مون با هم اینجاییم.»
پسرک گفت: «باشه.»
«خوشحالم که همه‌مون با هم اینجاییم.»
«ما هم از این که تو اینجا با مایی خیلی خوشحالیم.»

معرفی صوتی کتاب «پسر، موش کور، روباه و اسب» را بشنوید:

۲۹. کتاب مراقبت از یک سیاه‌چاله‌ی خانگی

کتاب مراقبت از یک سیاه چاله خانگی

کتاب «مراقبت از یک سیاه‌چاله‌ی خانگی» داستان دختری به نام استلا است که برای ملاقات با کارل سیگن به ناسا می‌رود، در راه بازگشت از این دیدار ناموفق، سیاه‌چاله‌ای او را تا خانه دنبال می‌کند، و یک‌جورهایی به حیوان خانگی استلا بدل می‌شود. سیاه‌چاله که شخصیت طنزآمیز و ساده‌لوحانه‌ای دارد، استلا را به شکلی استعاری، با سیاه‌چاله‌ای که با اندوه از دست دادن پدر در روحش ایجاد شده است روبه‌رو می‌کند.

ماجراجویی‌های استلا، برادر کوچکش کازمو، و سگ آن‌ها با سیاه‌چاله‌ که نامش را لری گذاشته‌اند، بسیار خواندنی و پرکشش است.

سفر روحی و جسمی که استلا تجربه می‌کند، گذر از درد و رنج را به مخاطبان نیز می‌آموزد…

۳۰. کتاب زندگی درخشان من

کتاب زندگی درخشان من

کتاب «زندگی درخشان من» داستان زندگی پیرترین فرزند دنیا با جاون‌ترین والدین دنیاست. آرئوم پسری است که به‌طور ژنتیکی با نقصی به دنیا آمده که به سرعت روند پیر شدن را طی می‌کند، هر یک ساعتی که بر آدم‌های می‌گذرد، چیزی حدود یک سال آرئوم را پیرتر می‌کند.

مادر و پدر آرئوم در ۱۶ سالگی عاشق می‌شوند و او را به دنیا می‌آورند. و حالا در ۱۶ سالگی آرئوم، پدر ۳۲ ساله‌ی او، تصویر هشتاد سالگی‌اش را در صورت پسرش می‌بیند.

آرئوم درحال نوشتن داستانی درباره‌ی زندگی پدر و مادرش است و در آن داستان آشنایی و عشق آن‌ها را روایت می‌کند. درواقع رمان با دو داستان تودرتو جلو می‌رود.

در این بین آرئوم هم به دختری علاقه‌مند است. باید دید او که حالا از شدت ناتوانی در بیمارستان بستری است، چگونه می‌تواند به زندگی‌اش معنا بخشد؟

چه کتابی را برای نوجوان‌ها انتخاب کنیم؟

اگر فرزندتان کتابخوان باشد و از کودکی به کتاب خواندن عادت کرده باشد، در سن نوجوانی، مهارت‌های سوادآموزیِ‌‌ مشابه بزرگسالان را کسب کرده است؛ هرچند رشد مهارت‌های سوادآموزی به این معنی نیست که ادبیات بزرگسال برای آن‌ها مناسب باشد.

برای نوجوانان کتاب‌هایی انتخاب کنید که هم از آن‌ها لذت‌ببرند و هم آن را درک کنند.

  • یادگیری و آگاهی

در این سن نوجوان‌ها دیگر نیازی به مطالعه متون ساده ندارند. آن‎ها برای افزایش آگاهی کتاب می‌خوانند و مهارت خواندن و واکاوی داستان‌های طولانی‌تر و پیچیده‌تر را کسب کرده‌اند.

  • علاقه

نوجوان‌ها هدفمند و بسته به کنجکاوی و علاقه خود کتاب می‌خوانند. تهیه کتاب‌هایی در راستای سلیقه نوجوان، او را به کتاب خواندن مشتاق می‌کند. بعضی‌ از نوجوانان به کتاب‌های علمی – تخیلی علاقه‌مندند، بعضی دیگر به رمان‌های عاشقانه، و بعضی دیگر به کتا‌ب‌های ماجراجویانه یا طنز.

  • استدلال

نوجوان‌ها می‌توانند توالی داستان را درک کنند. فرزند نوجوان شما باید بتواند  وقایع را به ترتیب بازگو یا خلاصه کند. نوجوان‌ها معنای داستان‌ را درک می‌کنند و می‌توانند آنچه را که خوانده‌اند، با زبان و ادبیات خود بیان کنند.

  • اکتشاف

نوجوان‌ها آماده کشف ژانرهای گوناگون هستند. آن‌ها می‌توانند داستان‌ها را عمیق‌تر درک و تفسیر کنند. با تهیه کتاب‌هایی در ژانرهای گوناگون، شناخت آن‌ها را افزایش دهید.

سخن پایانی

کتاب برای نوجوان‌ها مانند دروازه‌ای به دنیای تخیل، دانش و خودشناسی است. کتابخوانی برای نوجوان فرصتی فراهم می‌کند تا از واقعیت دور شده و به کشف دیدگاه‌ها و تجربه‌های گوناگون بپردازد و درباره خود و جهان پیرامون بیاموزد.

همچنین خواندن کتاب می‌تواند به رشد مهارت‌های تفکر انتقادی، همدلی و خلاقیت نوجوان کمک کند.

فرزند شما چه تعداد از کتاب‌هایی که معرفی کرده‌ایم را خوانده است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برای دیدن بهترین کتاب‌های مناسب برای سنین مختلف به صفحات زیر مراجعه کنید:

پرسش و پاسخ
چرا فرزند نوجوانم علاقه ای به خواندن کتاب ندارد؟
بهتر است ابتدا دلایلی که باعث عدم علاقه فرزند شما به کتاب خواندن شده است، را بررسی کنید. بعضی از دلایل ممکن است شامل عدم توجه به سلیقه و علاقه فرزند، نبودن کتاب‌های مناسب، نبودن زمان کافی برای خواندن، تحمل دردسر خواندن و یا مشکلات دیگر باشد.
چگونه نوجوان را به کتاب خواندن تشویق کنیم؟
برای حل این مشکلات، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید: پیدا کردن کتاب‌های مناسب برای سطح سنی و علاقه فرزند، پاداش دادن به فرزند بعد از خوانده شدن چارچوب معینی از کتاب‌ها و گفتگو با فرزند درباره کتاب‌هایی که خوانده است.
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
3 نفر روی این پست دیدگاه نوشته اند.
بلانکا گفت:

کتاب هایی که می تونم معرفی کنم:
هر دو در نهاین میمیرند
سم هستم بفرمایید
ما شروعش میکنیم و ما تمامش می کنیم
اگاتا کریسی
دختری مه در اعماق دریا افتاد
کابوک
دزد های خوب
دختری ان سوی ستاره ها
ماتیلدا
دارن شان
کتابخانه نیمه شب
دختری که ماه را نوشید

پارسا رضایی گفت:

رمان های معمایی مثل شرلوک هلمز و کتابای آگاتا کریستی رو بیشتر بیارین. خیلی جذاب و هیجان انگیزن

بیتا گفت:

من کتابخانه ی نیمه شب و آواره ی بی خورشید رو خوندم. خیییلی قشنگ بودن. حتما پسر آفتاب و زیبا صدایم کن رو هم میخرم و میخونم. بنظر قشنگ میان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات کتاب هدهد
  • توجه بفرمایید: کتاب هدهد یک فروشگاه آنلاین است. لطفا حضوری مراجعه نکنید.
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۷.۳۰ تا ۱۵.۳۰
  • تلفن مشاوره در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه: ۸۸۵۵۳۵۲۸
  • نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، کوی ۲۳ شایان، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۱: ۰۹۳۶۵۹۴۲۳۲۳
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۲: ۰۹۳۶۵۹۴۲۲۴۵
ورود / ثبت‌ نام سبد خرید علاقمندی ها گروه سنی تماس