دسته بندی ها
مقالات

راهکارهایی برای کاهش ترس از تاریکی در کودکان

آذین بذرافشان

ترس از تاریکی در کودکان بسیار شایع است. عوامل ترس در کودکان متفاوت است. بعضی از کودکان بدون هیچ دلیل خاصی از تاریکی می‌ترسند. ترس عده‌ای دیگر به اتفاق خاصی بر می‌گردد مانند شنیدن داستانی ترسناک، تماشای چیزی وحشتناک در تلویزیون یا گذراندن تجربه‌ای تلخ و دشوار. با استفاده از چند روش والدین می‌توانند به کودک خود کمک کنند تا بر ترسش غلبه کند.

به حرف فرزندتان گوش دهید

اولین قدم مهم، گوش دادن به فرزندتان است. سعی نکنید ترس او را کم‌اهمیت جلوه دهید. با گفتن «اونجا چیزی وجود نداره، نگران نباش و برو بخواب» کودکتان احساس می‌کند او را درک نمی‌کنید. بلکه در عوض از کودک خود بخواهید که بگوید از چه چیزی می‌ترسد.

برای مثال، با آرامش به حرف‌هایش گوش کنید و سپس جملاتی از این قبیل بگویید: «به نظر می‌رسه وقتی نمی‌تونی چیزی رو ببینی، می‌ترسی. چون فکر می‌کنی ممکنه موجود ترسناکی گوشه اتاقت باشه. می‌تونم بفهمم که حس خوبی نیست». گوش دادن و همدلی کردن نشان می‌دهد که شما ترس کودک را جدی گرفته و به ناراحتی او اهمیت می‌دهید.

سعی نکنید با نگاه کردن زیر تخت، داخل کمد یا غیره به کودک توضیح دهید که ترسی وجود ندارد. در این صورت به جای ترس، بر روی اشیا تاکید کرده و ممکن است حتی مشکل را بدتر کنید.

سپس کمک کنید تا کودک با ترسش رو‌به‌رو شود. دوری کردن از ترس اثر معکوس دارد. این‌که به کودک اجازه دهید با چراغ روشن یا با شما در یک اتاق بخوابد باعث می‌شود در زندگی از روبه‌رو شدن با ترس‌هایش طفره برود.

راهکارهایی برای کاهش ترس از تاریکی در کودکان

داستان بخوانید

یک روش آسان دیگر خواندن داستان‌هایی درباره ترس است. از آن‌جا که ترس از تاریکی مشکلی رایج است، کتاب‌های زیادی درباره این موضوع نوشته شده است.

مشکل را حل کنید

مرحله بعدی فرصتی عالی برای آموزش مهارت‌های حل مسئله و راه‌های کنار آمدن با ترس به فرزندتان است. از کودک خود بپرسید چه چیزی به او کمک می‌کند تا از تاریکی ترس کمتری داشته باشد. چراغ خواب، عروسک یا مثلاً شئ خاصی که به او قدرت می‌بخشد. هر چیزی می‌تواند باشد. شما قطعاً از شنیدن پاسخ‌های خلاقانه کودکتان متعجب خواهید شد!

به کودک یادآوری کنید قدرت تخیل فوق‌العاده‌ای دارد که به او در بازی کردن، نقاشی کشیدن و داستان‌سرایی کمک می‌کند. قدرت تخیلی که حتی گاهی اوقات ذهن خودش را نیز فریب می‌دهد. سعی کنید تا یاد بگیرد به تصورات ذهنی‌اش و به هیولای زیر تخت بخندد.

کودک را تشویق کنید

کودک را به خاطر تلاش برای روبه‌رو شدن با ترس‌هایش تشویق کنید و بگویید که به او افتخار می‌کنید.

منبع:

https://riseandshine.childrensnational.org/how-to-help-a-child-who-is-afraid-of-the-dark/

[۱] Eleanor Mackey, PhD

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
اولین نفری باشید که در این پست دیدگاه می نویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات کتاب هدهد
  • توجه بفرمایید: کتاب هدهد یک فروشگاه آنلاین است. لطفا حضوری مراجعه نکنید.
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۷.۳۰ تا ۱۵.۳۰
  • تلفن مشاوره در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه: ۸۸۵۵۳۵۲۸
  • نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، کوی ۲۳ شایان، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۱: ۰۹۳۶۵۹۴۲۳۲۳
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۲: ۰۹۳۶۵۹۴۲۲۴۵
ورود / ثبت‌ نام سبد خرید علاقمندی ها گروه سنی تماس