دسته بندی ها
مقالات

چند پیشنهاد برای آموزش کودک در هنگام حمام کردن

آذین بذرافشان

فهرست محتوا

با ایده‌های جالب زیر به فرزندان‌تان کمک کنید تا هنگام حمام کردن، از یادگیری لذت ببرند

هنگامی‌که بچه‌ها در حال حمام کردن هستند، آن‌ها را مخاطب خود قرار دهید. زمانی‌که با نوزادان و کودکان پیش‌دبستانی آب‌بازی می‌کنید، موقعیتی بسیار عالی برای سوادآموزی و آموزش کودک است. در اینجا چند ایده‌ی ساده پیشنهاد شده است:

1. کتاب خواندن در وان حمام

روش‌های زیادی برای لذت بردن از کتاب‌ خواندن در وان وجود دارد. کتاب‌های ضدآب برای حمام ساخته شده‌اند. به همین دلیل، می‌توانید آن‌ها را بارها و بارها در آب غوطه‌ور سازید، بدون اینکه آسیبی به صفحات‌شان وارد شود. کودکان خردسال از شنیدن صدای خواندن شما کیف می‌کنند و حتی گاهی اوقات تظاهر می‌کنند که مشغول خواندن کتاب هستند.

گوش دادن به کتاب‌های صوتی نیز شیوه‌ی دیگری از خواندن به حساب می‌آید. اگر دستگاه الکترونیکی را از وان دور نگه دارید، می‌توانید تا آخرین قطره‌‌ی آبی که از کفشور پایین می‌رود، به کتاب گوش دهید.

2. نوشتن در وان حمام

با اختراع مدادشمعی و رنگ انگشتی مخصوص حمام، فرزندان‌تان می‌توانند در حمام بنویسند. این روشِ نوشتن، عضلات دست را تقویت می‌کند و در نتیجه، کمک می‌کند آن‌ها مداد را به‌درستی دست بگیرند. این شیوه برای کودکان بزرگ‌تر نیز تمرین خوبی برای نوشتن حروف الفباست.

فرزندان خود را به خط‌خطی کردن یا نقاشی کشیدن ترغیب کنید. بچه‌های بزرگ‌تر نیز می‌توانند اسم خود را بنویسند یا زیر نقاشی‌های‌شان چیزی یادداشت کنند؛ حتی می‌توانیم با نشان دادن برخی تصاویر به بچه‌ها، بازی واژه‌های دیداری[۱] را تمرین کنیم تا آن‌ها واژه‌ی مورد نظر را بنویسند. بچه‌های من دوست دارند یکی از حروف الفبا را پشت‌شان بنویسم و سپس آن‌ها حدس بزنند.

[۱]. sight words

۴ روش سوادآموزی هنگام حمام کردن

3. آواز خواندن در وان حمام

من می‌دانم وقتی در حمام و زیر دوش‌آب آواز می‌خوانم صدایم خیلی بهتر به نظر می‌رسد. آواز خواندن با کودکان شیوه‌ای عالی برای گسترش دایره‌ی لغات، تمرین شیوایی کلام و قافیه‌سازی است.

آهنگ‌هایی بخوانید که در هنگام نوزادی فرزندتان برایش می‌خواندید. کودکان عاشق این هستند که در این آهنگ‌ها و صدای شما غرق شوند؛ همچنین شعرهای کودکانه، مهارت قافیه‌سازی را در کودکان افزایش می‌دهد. ترانه‌های زیادی وجود دارد که حروف و صداها را آموزش می‌دهد، می‌توانید هنگام حمام کردن آن‌ها را برای کودک‌تان پخش کنید.

4. بازی کردن در وان حمام

بازی کردن با اسباب‌بازی‌ها در وان سرگرمی ساده‌ای است که در عین حال، مهارت‌های زبانی کودک را تقویت می‌کند. اسباب‌بازی‌های مخصوص وان فرصتی ایجاد می‌کند تا استفاده از قیدهای‌ مکان، همچون بالا، پایین و… را با کودک خود تمرین کنید. از کودک‌تان بخواهید اردک پلاستیکی یا اسباب‌بازی ضد‌آب دیگری را بالای شیرآب، زیر آب یا کنار صابون بگذارد؛ همچنین کودکان با استفاده از اسباب‌بازی‌های حمام مهارت قصه‌گویی خود را تقویت می‌کنند و حتی برای نمایش قصه‌ی خود از اسباب‌بازی‌ها استفاده می‌کنند. کودکان خودم در حمام داستان‌های بسیار زیبایی ساخته‌اند؛ حتی گاهی اوقات مکان داستان را با مدادشمعی نقاشی کرده‌اند.

حروف الفبای پلاستیکی (فوم) نیز ابزار یادگیری بسیار جالبی در آب‌ است. شما می‌توانید حروف را روی آب شناور سازید، یکی از حروف را نام ببرید و از کودک بخواهید آن را پیدا کند. کودکان بزرگ‌تر می‌توانند برای هجی کردن کلمات، از این حروف کنار وان استفاده کنند.

بار دیگر که کودک‌تان را به حمام ‌برید، حتماً چند اسباب‌بازی یا وسیله نیز به همراه داشته باشید. بعدها، حتماً از آن بسته‌های کوچک سواد‌آموزی که روز کودک‌تان را ساخته‌اند، قدردانی خواهید کرد.

منبع

www.scholastic.com/parents/books-and-reading/raise-a-reader-blog/4-ways-to-add-literacy-learning-to-bath-time.html

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
اولین نفری باشید که در این پست دیدگاه می نویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات کتاب هدهد
  • توجه بفرمایید: کتاب هدهد یک فروشگاه آنلاین است. لطفا حضوری مراجعه نکنید.
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۷.۳۰ تا ۱۵.۳۰
  • تلفن مشاوره در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه: ۸۸۵۵۳۵۲۸
  • نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، کوی ۲۳ شایان، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۱: ۰۹۳۶۵۹۴۲۳۲۳
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۲: ۰۹۳۶۵۹۴۲۲۴۵
ورود / ثبت‌ نام سبد خرید علاقمندی ها گروه سنی تماس