دسته بندی ها
مقالات

معرفی بهترین کتاب های علمی و آموزشی برای کودکان

کتاب‌های علمی و آموزشی راهی کارآمد برای تغذیه‌ی‌ اشتیاق ذاتی کودکان به دنیای پیرامون‌شان هستند. این کتاب‌ها با ارائه‌ی مفاهیم علمی در قالب داستان‌، تصاویر جذاب و فعالیت‌های عملی، به کودکان کمک می‌کنند تا پایه‌های تفکر علمی خود را از سنین پایین بنا نهند. کودکان با مطالعه این منابع با موضوعاتی از قبیل نجوم، زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی آشنا می‌شوند.

در این مقاله، به معرفی بهترین کتاب‌های علمی و آموزشی برای کودکان خواهیم پرداخت. در این مقاله منابعی را شناسایی می‌کنیم که در کنار جذابیت بصری و محتوای متنوع، رویکردهای آموزشی متناسب با سنین مختلف ارائه دهند و به والدین و معلمان کمک کنند تا کتاب‌هایی را انتخاب کنند که با علایق و توانایی‌های کودک هم‌خوانی داشته باشد. این کتاب‌ها علاوه بر آموزش، به پرورش خلاقیت و روح پرسشگری در کودکان کمک می‌کنند، و یادگیری علم را به یک تجربه لذت‌بخش و انگیزشی تبدیل می‌کنند.

۱. مجموعه کتاب های کار کومن

بهترین کتاب های علمی و آموزشی برای کودکان

مجموعه کتاب‌های کار کومن شامل فعالیت‌های جذابی است که به کودکان مهارت‌های متنوعی می‌آموزد. این فعالیت‌ها اغلب به شکل بازی طراحی شده‌اند و به بهبود بینایی، تمرکز، هوش، مهارت‌های رنگ‌آمیزی و تقویت مهارت‌های دست‌ورزی کمک می‌کنند.

۲. مجموعه هیولاهای کوچک

بهترین کتاب های علمی و آموزشی برای کودکان

این مجموعه اطلاعات جالبی برای کودکان دبستانی ارائه می‌دهد و به زبانی ساده و دلنشین، آن‌ها را با باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها آشنا می‌کند. تصاویر زیبا و متن جذاب، که مخصوص کودکان کنجکاو نوشته شده، راه‌های مقابله با عوامل بیماری‌زا، آنتی‌بیوتیک‌ها، واکسن‌ها و بهداشت بهتر را به آن‌ها معرفی می‌نماید.

۳. مجموعه آموزش به روش مونته سوری

parandeh majrooh 1 everglow معرفی بهترین کتاب های علمی و آموزشی برای کودکان

آموزش به روش مونته‌سوری، که بر اساس ایده‌ها و تکنیک‌های ماریا مونته‌سوری، پزشک و معلم ایتالیایی، شکل گرفته است، به ترویج استقلال، کشف فردی و یادگیری در محیطی آماده‌شده برای کودکان می‌پردازد. این روش بر این باور است که کودکان به صورت طبیعی مشتاق یادگیری هستند و می‌توانند دانش و مهارت‌های خود را به صورت فعال و با تعامل مستقیم با محیط اطرافشان به دست آورند.

۴. نوشت‌آموز ایرانک (آموزش نوشتن الف‌با و خط فارسی ویژه‌ی‌ نوآموزان)

بهترین کتاب های علمی و آموزشی برای کودکان

نوشت‌آموز ایرانک، در چارچوب پژوهش‌های نظری بر روی الف‌با و خط فارسی و با رویکرد آموزنگاری در مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان تدوین شده است. این دفتر، به‌طور ویژه به آموزش الف‌با و خط فارسی از نظر ویژگی‌های هندسی و نحوه حرکت قلم روی کاغذ یا هر سطح دیگری می‌پردازد. علاوه بر آموزش الف‌با و خط فارسی، این دفتر به‌گونه‌ای طراحی شده است که در نیمه راه به آموزش زبان فارسی نیز وارد می‌شود، و این یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد نوشت‌آموز است.

۵. آ اوّل الفباست

بهترین کتاب های علمی و آموزشی برای کودکان

کتاب «آ اول الفباست» به کمک شعر، الف‌با را به کودکان آموزش می‌دهد. این کتاب با نشان دادن حروف الف‌با در ابتدای نام حیوانات، پرندگان، حشرات، اشیا و زیبایی‌های طبیعت، لذت یادگیری را با ریتم و رنگ به کودکان هدیه می‌کند. تصویرهای رنگارنگ و شعرهای کوتاه تک‌بیتی، یادگیری را برای کودکان لذت‌بخش می‌کنند. همراهی والدین هنگام خواندن، یادگیری الف‌با را برای کودکان به تجربه‌ای شاد و به‌یادماندنی تبدیل خواهد کرد.

۶. جرئت داشته باش

بهترین کتاب های علمی و آموزشی برای کودکان

کتاب «جرئت داشته باش» به مهارت جرئت‌مندی در کودکان می‌پردازد. داشتن دل و جرئت به معنای انجام دادن کارهای مهمی است که پیش‌تر نمی‌دانستیم توانایی انجامشان را داریم. برای مثال وقتی فکر می‌کنیم یک کار درست است، حتی اگر دشوار باشد، باز هم با جرئت پیش می‌رویم. گاهی گفتن «بله» نیازمند شجاعت است و گاهی گفتن «نه». جرئت داشتن یعنی نترسیم و به جای سپردن فکرمان به دیگران، کاری را که به نظرمان بهترین است، انجام دهیم. از بیان خواسته‌های خود و گفتن آنچه می‌خواهیم، نباید بترسیم.

۷. مجموعه من کجا هستم؟

mankojahastam everglow معرفی بهترین کتاب های علمی و آموزشی برای کودکان

مجموعه کتاب‌های «من کجا هستم؟» که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده، به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند تا با مناطق مختلف جغرافیایی جهان آشنا شوند. کتاب‌ها همچنین با تصویرگری‌های رنگارنگ و دلنشین، تجربه‌ای بصری و آموزشی را برای خوانندگان جوان فراهم می‌آورد که می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش علاقه و انگیزه آن‌ها برای یادگیری داشته باشد.

در پایان هر کتاب چند پرسش بازی‌گونه مطرح شده است که کودک باید در تصاویر کتاب پاسخ آن‌ها را پیدا کند.

۸. مجموعه سلام دنیا

بهترین کتاب های علمی و آموزشی برای کودکان

مجموعه کتاب‌های «سلام دنیا» از انتشارات پرتقال از مجموعه کتاب‌های آموزشی معروف برای کودکان است که با هدف معرفی فرهنگ‌، زبان‌ و جغرافیای مختلف جهان طراحی شده است. این مجموعه به کودکان کمک می‌کند تا با دنیای پیرامون خود و تنوع فرهنگی که در آن وجود دارد آشنا شوند.

۹. لمس خوب، لمس بد

بهترین کتاب های علمی و آموزشی برای کودکان

کتاب «لمس خوب، لمس بد» به کودکان آموزش می‌دهد چگونه لمس‌هایی که راحت یا ناراحت‌کننده هستند را تشخیص دهند و چگونه در موقعیت‌هایی که احساس ناراحتی می‌کنند، واکنش نشان دهند.

کتاب به شکلی ساده به کودکان می‌آموزد که بدن آن‌ها متعلق به خودشان است و آن‌ها حق دارند در مورد نوع تماس‌هایی که با بدن‌شان صورت می‌گیرد، حرف بزنند و تصمیم بگیرند. همچنین، به کودکان استراتژی‌هایی برای بیان نارضایتی خود و جستجوی کمک از بزرگ‌ترها آموزش می‌دهد. این کتاب نه تنها برای کودکان، بلکه برای والدین و مربیان نیز ابزاری کلیدی در آموزش مفاهیم امنیت شخصی و حریم خصوصی است.

۱۰. مجموعه‌ دنیای زیبای من

بهترین کتاب های علمی و آموزشی برای کودکان

مجموعه کتاب‌های «دنیای زیبای من» کتاب‌های مصوری هستند که به کودکان کمک می‌کنند تا با دنیای اطراف خود و مفاهیم علمی آشنا شوند. این مجموعه با زبانی ساده و تصاویر جذاب، موضوعات متنوعی را پوشش می‌دهد، از جمله زیستگاه‌های طبیعی مانند جنگل‌ها، اقیانوس‌ها و فضا، تا موضوعات مرتبط با مشاغل، سلامتی و شهرها.

کتاب‌ها به شکلی سرگرم‌کننده و آموزشی طراحی شده‌اند تا کنجکاوی کودکان را برانگیزند و آن‌ها را به یادگیری در مورد محیط‌زیست، حیوانات، سیارات و دنیای پیرامون خود ترغیب کنند. هر کتاب اطلاعات پایه و مفیدی درباره موضوع خاصی ارائه می‌دهد و به کودکان کمک می‌کند تا درک بهتری از جهان داشته باشند.

۱۱. مجموعه علوم بزرگ برای بچه های کوچک

mohandesiye hava faza 2 everglow معرفی بهترین کتاب های علمی و آموزشی برای کودکان

سخن پایانی

کتاب‌های علمی و آموزشی، همچون کلیدی برای بازکردن دروازه‌های دانایی به روی کودکان هستند. این کتاب‌ها با زبانی ساده و تصاویری جذاب، مفاهیم پیچیده علمی را به نحوی قابل درک و شیرین ارائه می‌دهند. برای مثال، کتاب‌هایی که به موضوعات علوم زمین، فضا، زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک می‌پردازند، به کودکان کمک می‌کنند تا علاقه‌مند به کاوش در دنیای پیرامون خود شوند. این کتاب‌ها بستری ایده‌آل برای پرورش کنجکاوی، مهارت‌های حل مسئله، و عشق به یادگیری در کودکان را فراهم می‌کنند.

پرسش و پاسخ
چگونه می‌توانم فرزندم را به خواندن کتاب‌های علمی و آموزشی علاقه‌مند کنم؟
انتخاب موضوعات مورد علاقه کودک، انجام دادن فعالیت‌های مرتبط با موضوع و خواندن کتاب با یکدیگر می‌تواند انگیزه کودک را برای یادگیری علمی افزایش دهد.
آیا کتاب‌های علمی فقط برای یادگیری مفاهیم علمی هستند؟
خیر، این کتاب‌ها علاوه بر آموزش مفاهیم علمی، مهارت‌های تفکر انتقادی، حل مسئله و خلاقیت را نیز در کودکان تقویت می‌کنند.
چه سنی برای شروع خواندن کتاب‌های علمی آموزشی مناسب است؟
با توجه به موضوع کتاب، کودکان حتی از سه سالگی می‌توانند از کتاب‌های علمی با تصاویر جذاب بهره ببرند. برای کودکان بزرگ‌تر، کتاب‌هایی با اطلاعات بیشتر و جزئیات علمی می‌تواند مناسب باشد.
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
اولین نفری باشید که در این پست دیدگاه می نویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات کتاب هدهد
  • توجه بفرمایید: کتاب هدهد یک فروشگاه آنلاین است. لطفا حضوری مراجعه نکنید.
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۷.۳۰ تا ۱۵.۳۰
  • تلفن مشاوره در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه: ۸۸۵۵۳۵۲۸
  • نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، کوی ۲۳ شایان، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۱: ۰۹۳۶۵۹۴۲۳۲۳ - لینک تلگرام کارشناس 1
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۲: ۰۹۳۶۵۹۴۲۲۴۵ - لینک تلگرام کارشناس 2
ورود / ثبت‌ نام سبد خرید علاقمندی ها گروه سنی تماس