دسته بندی ها
مقالات

بهترین کتاب های علمی تخیلی نوجوانان

هرگاه تصمیم می‌گیرید که کتاب‌های علمی تخیلی بخوانید، وارد دنیایی می‌شوید که فراتر از انتظار و تصور هست و پر از مخلوقات فضایی، ماشین‌های زمان و فناوری‌های مرموزی هستند که ذهن را به سمتی ناشناخته و البته غیرقابل پیش‌بینی می‌کشانند. خواندن کتاب‌های علمی تخیلی برای نوجوانان می‌تواند الهام‌بخش باشد گویی که آن‌ها را با دنیای جدیدی از خیال و دانش آشنا می‌کند.

در این مقاله، به بررسی و معرفی برخی از بهترین کتاب‌های علمی تخیلی برای نوجوانان خواهیم پرداخت. این کتاب‌ها نه تنها داستان‌هایی سرگرم‌کننده هستند، بلکه مفاهیم علمی را نیز  به خوانندگان خود آموزش می‌دهند.

۱٫ اینجا سیاره‌ی ما نیست

بهترین کتاب های علمی تخیلی نوجوانان

همه‌ی موجودات روی کره‌ی زمین مرده‌اند. فقط تعداد کمی از آن‌ها موفق شدند سوار سفینه‌ی ‌فضایی شوند و به کره‌ی مریخ بیایند. لن و خواهرش ایلا، همراه با پدر و مادرشان، این شانس را داشتند که زنده بمانند. اما ذخیره‌ی غذایی و حتی اکسیژن در مریخ نیز در حال تمام شدن است. برای همین هم باید سیاره‌ی دیگری برای زندگی پیدا کنند. در این بین، سیاره‌ی چوم گزینه‌ی مناسبی است. اهالی چوم، موجوداتی به نام ژوری هستند. ژوری‌ها بدنی همچون پشه‌های عظیم‌الجثه دارند و از هوش فراوانی برخوردارند. با این حال زندگی بر روی این سیاره بسیار سخت است…

۲٫ سرنخ فضایی مجموعه قرارگاه فضایی آلفا ۱

بهترین کتاب های علمی تخیلی نوجوانان

پسربچه‌ای به نام داش، همراه با پدر، مادر، و خواهر کوچکش، از جمله اعضای گروه مسافران ماه هستند. داش، پس از مدتی، به این نتیجه می‌رسد که زندگی در ایستگاه فضایی بسیار خسته‌کننده است؛ او نه دیگر دوستانش را دارد و نه امکان گشت‌و‌گذار در آنجا وجود دارد. او از مناظر زیبای هاوایی جدا شده و به جایی سرد و خاکستری منتقل شده است، جایی که حتی امکان پیاده‌روی در آن نیز برایش ممکن نیست. با این‌حال، پس از سپری کردن مدتی در فضا، مرگ مرموز یکی از ساکنین ایستگاه، یعنی دکتر هولتز، پزشک ایستگاه، داش را کنجکاو می‌کند تا از راز این مرگ مشکوک پرده بردارد.

۳٫ معادله‌ی جیمی دریک

بهترین کتاب های علمی تخیلی نوجوانان

پدر جیمی در یک ایستگاه فضایی بین‌المللی دور زمین سفر می‌کند و جیمی به او افتخار می‌کند، اما دلش برای بابا تنگ شده… جیمی در رصدخانه‌ی نزدیک خانه‌شان پیامی عجیب روی تلفن همراه خود دریافت می‌کند. گویا موجودات فضایی به زمین نزدیک می‌شوند. اما فضا مکان خطرناکی است و وقتی‌که مأموریت پدر جیمی با مشکل مواجه می‌شود، جیمی می‌خواهد نشان بدهد که او نیز قهرمان است.

۴٫ دنیاهای چندگانه‌ی آلبی‌ برایت

بهترین کتاب های علمی تخیلی نوجوانان

مادر آلبی بر اثر بیماری سرطان در ۳۹ سالگی از دنیا رفته است. آلبی دوست دارد بداند مادرش پس از مرگ کجا رفته است؟ پدر آلبی از فیزیک کوانتومی و جهان‌های موازی حرف می‌زند. آلبی هم با یک جعبه و لپ تاپ و یک عدد موز گندیده به سفری در فضا و زمان می‌رود تا مادرش را پیدا کند. شاید پاسخ پرسش‌هایش را پیدا نکند، اما با پرسش‌های بزرگتری مواجه می‌شود.

۵٫ بخشنده

بهترین کتاب های علمی تخیلی نوجوانان

یوناس وظیفه دارد نزد بخشنده تعلیمات خاصی را فرا بگیرد. او پسری دوازده ساله است که در دنیایی به ظاهر ایده‌آل و قانون‎مدار زندگی می‌کند. آن چه سبب می‌شود یوناس از وظیفه اصلی خود سر باز زند و دیگر نتواند در نقش گیرنده باقی بماند، احساس نیاز به وجود خانواده، لذت بردن از نوای آرام بخش موسیقی و عشق است.

از کتاب بخشنده ۳ تا ۵ میلیون نسخه به فروش رفته و افزون بر دریافت مدال نیوبری در سال ۱۹۹۴ نامزد دریافت چندین جایزه معتبر دیگر نیز بوده است.

۶٫ جنگ جهانی ز

بهترین کتاب های علمی تخیلی نوجوانان

ده سال است که بشر بر زامبی‌ها پیروز شده و سرانجام توانسته آرامش را به دنیا برگرداند. نماینده‌ی سازمان ملل مشغول تهیه‌ی گزارشی است از علت شیوع بیماری زامبی‌ها، چرایی شکست دولت‌های دنیا از آن، و در نهایت چگونگی پیروزی انسان. در این سفر ابتدا به چین می‌رود که بیمار صفر در آن پیدا شد و بعد هم کم کم به همه‌ی دنیا، از کره‌ی شمالی گرفته که مردمانش غیب شده‌اند تا روسیه که اکنون به امپراطوری مقدس روسیه مبدل شده، از کوبا که به ابرقدرتی سرمایه‌دار تبدیل شده تا امریکا که به سوسیالیسم روی آورده است.

۷٫ بیست‌هزار فرسنگ زیر دریا

بهترین کتاب های علمی تخیلی نوجوانان

بسیاری از کشتی‌ها، موجود بسیار بزرگ ناشناخته‌ای شبیه ماهی در اقیانوس را می‌بینند و چیزی نمی‌گذرد که این خبر در سراسر دنیا پخش می‌شود. روزی، نامه‌ای برای پروفسور می‌فرستند و از او می‌خواهند در کشتی آبراهام لینکلن، فرمانده فاراگو را همراهی کند. اینگونه سفر پرماجرای پروفسور آغاز می‌شود. در این سفر، پروفسور و دو نفر از همراهانش در جستجوی این هیولا زیر آب می‌روند اما در اثر حادثه‌ای از یک زیردریایی سردرمی‌آورند. آن‌ها در این زیردریایی با کاپیتان نمو آشنا می‌شوند. او مردی مرموز است که به‌راحتی نمی‌توان از رفتارش سردرآورد. آن‌ها امکان فرار ندارند و باید همراه کاپیتان نمو سفر کنند.

۸٫ زندگی‌های بی‌شمار میزی دی

بهترین کتاب های علمی تخیلی نوجوانان

دخترکی نابغه، به نام میزی، در روز تولدش با اتفاقاتی عجیب‌وغریب درمی‌افتد. او تنهاست و هیچ خبری از خانواده‌اش ندارد؛ بی‌شک آن‌ها گم شده‌اند! اما در حقیقت این میزی است که در جهانی تودرتو و بی‌پایان در حال ناپدید شدن است. گویی جهان در حال اتمام است و می‌خواهد میزی را هم با خودش ببلعد.

۹٫ پسر کاملا جدید

بهترین کتاب های علمی تخیلی نوجوانان

جورج پسر جدید کلاس است با صورتی رنگ پریده و بی‌حال. او بیشتر اوقات نگاهی بهت‌زده دارد و با کسی حرف نمی‌زند. دو نفر آدم‌بزرگ همراه جورج هستند و هرجا که می‌رود او را دنبال می‌کنند. یکی از آن‌ها دفترچه‌ای همراهش دارد و هرچند دقیقه یک بار نکات تازه‌ای را در آن می‌نویسد. آخر آن روز هم بچه‌ها می‌بینند که جورج، این شاگرد جدید، را می‌گذارند توی ماشین سیاه بزرگی و از مدرسه خارج می‌کنند. همه چیز به‌طرز عجیبی مشکوک به نظر می‌آید. بچه‌ها، نکند این چند نفر جورج را دزدیده باشند یا اینکه… وااای… نکند جورج یک پسر آهنی باشد؟!

۱۰٫ نمایشی در کهکشان

بهترین کتاب های علمی تخیلی نوجوانان

جوئلا و برادر و خواهرش در ایستگاه راه آهن دزدیده و با یک فضاپیما به سیاره‌ی وکسا فرستاده می شوند. آنجا بچه های دیگری هم هستند؛ بچه هایی از سراسر دنیا که ربوده شده ‌اند. آن‌ها یا باید نمایش‌های خطرناک را انجام دهند یا اگر نتوانند نمایش اجرا کنند، به عنوان حیوان خانگی انتخاب می‌شوند. بسیاری از این کودکان، از محله‌های فقیرنشین و کودکان خیابانی کشورهای جهان سوم هستند.

۱۱٫ سفری به اعماق زندگی درون جعبه‌ی شگفت‌انگیز

بهترین کتاب های علمی تخیلی نوجوانان

آلیسیا دختری کنجکاو و جست‌وجوگر است که پرسش‌های خود را با پدرش در میان می‌گذارد. پدر آلیسیا زیاد کتاب می‌خواند و همیشه پاسخی برای پرسش‌های بی‌شمار آلیسیا دارد. در یک روز بارانی آلیسیا از پدرش می‌پرسد: “چه‌طور می‌فهمیم چیزی زنده است یا نه؟” و پدر برای پاسخ به پرسش آلیسیا، او را به سفری تخیلی دعوت می‌کند.

آن دو در سفری شگفت‌انگیز به درون سلول می‌روند و ابتدا با انواع سلول‌ها، مانند نورون، گلبول قرمز، سلول ماهیچه و …، آشنا می‌شوند. در این سفرهم‌چنین پدر با آلیسیا از پروتئین‌ها، دی اِن اِی، هسته‌ی سلول، شبکه‌ی آندوپلاسمی، آمینواسیدها، دستگاه گلژی و … و نقش آن‌ها در فعالیت سلول می‌گوید.

۱۲٫ جزیره اسرارآمیز

بهترین کتاب های علمی تخیلی نوجوانان

جزیره‌ی اسرارآمیز، ماجرای سقوط پنج مرد فراری در یک جزیره‌ی ناشناخته است. آن‌ها در این جزیره اتفاق‌های عجیبی را از سرمی‌گذارند. حمله میمون‌ها و دیگر جانوران وحشی، آمدن دزدان دریایی بخشی از این ماجراهاست. آنچه شگفت‌انگیز است، نیروی مرموزی است که بارها به آن‌ها کمک می‌کند و نجاتشان می‌دهد.

سخن پایانی

انتخاب کتاب مناسب علمی و تخیلی برای نوجوانان به رشد فکری و خلاقیت آن‌ها کمک زیادی می‌کند. برخی از بهترین کتاب‌های این دسته شامل اثرهایی هستند که همچون جادویی، خواننده را به دنیایی جدید می‌برند و در عین حال اصول علمی را بازتاب می‌دهند. ماجراجویی‌ها و تجربیات شخصیت‌های کتاب‌های علمی و تخیلی، نوجوان را به دنیای خیال و دانش هدایت می‌کند و او را در مسیر زندگی و فراگیری دانش راهنمایی می‌کند.

پرسش و پاسخ
خواندن کتاب های علمی و تخیلی چه تاثیری بر نوجوان دارد؟
کتاب‌های علمی و تخیلی فرصتی فراهم می‌کنند تا نوجوان جهان را از زوایای جدیدی بررسی کند. این آثار علاوه بر افزایش دانش، انگیزه نوجوان را به خواندن و یادگیری افزایش می‌دهد.
از چه سنی کودک کتاب‌های علمی تخیلی بخواند؟
کودکان می‌توانند از سنین مختلفی به خواندن کتاب‌های علمی تخیلی علاقه‌مند شوند، اما به‌طور کلی این نوع کتاب‌ها برای کودکان سنین ۸ تا ۱۲ سال مناسب‌ هستند.
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
اولین نفری باشید که در این پست دیدگاه می نویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات کتاب هدهد
  • توجه بفرمایید: کتاب هدهد یک فروشگاه آنلاین است. لطفا حضوری مراجعه نکنید.
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۷.۳۰ تا ۱۵.۳۰
  • تلفن مشاوره در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه: ۸۸۵۵۳۵۲۸
  • نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، کوی ۲۳ شایان، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۱: ۰۹۳۶۵۹۴۲۳۲۳
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۲: ۰۹۳۶۵۹۴۲۲۴۵
ورود / ثبت‌ نام سبد خرید علاقمندی ها گروه سنی تماس