دسته بندی ها
مقالات

بهترین رمان های عاشقانه نوجوانان

رمان‌های عاشقانه نوجوانان، دسته‌ای از آثار ادبی هستند که تجربه‌ای از ماجراها و احساسات عاشقانه را در خوانندگان جوان بوجود می‌آورند. این گونه رمان‌ها با ظرافت به چالش‌ها و مسائلی که در دوران نوجوانی پیش می‌آید، می‌پردازند. شخصیت‌های جوان در این رمان‌ها در برابر دغدغه‌ها و مشکلات زندگی عاطفی خود با شجاعت دست و پنجه نرم می‌کنند. از داستان‌های پرشور اولین عشق گرفته تا مسائل هویتی، دوستی و مشکلات خانوادگی.

در این مقاله، به بررسی بهترین رمان‌های عاشقانه برای نوجوانان خواهیم پرداخت، آثاری که با داستان‌های هیجان‌انگیز و شخصیت‌های جذاب، خوانندگان را به سفری احساسی و مهیج می‌برد. این رمان‌ها، علاوه بر اینکه سرگرم‌کننده هستند، به نوجوانان این امکان را می‌دهد تا در دنیایی خیالی با مسائل عاشقانه و دوستی آشنا شوند.

۱٫ عبور از مرز کوچک

بهترین رمان های عاشقانه نوجوانان

عبور از مرز کوچک، کتابی در قالب سفرنامه و خاطره‌نویسی و با درون‌مایه عاشقانه و ماجراجویانه است. قرار است سفر از یک مرز کوچک، از بادرایشنهال در آلمان به زالتسبورگ در اتریش اتفاقات شگفت‌انگیز و فراموش‌نشدنی برای گئورگ رقم بزند. رایشنهال و زالسبورگ کم‌تر از نیم‌ساعت از هم فاصله دارند، اما گذرنامه لازم است و اتریش و آلمان پست‌های مرزی و جاده‌ها و تمبرهای جدا از هم دارند. بنابراین گئورگ باید ارز خارجی تهیه کند و برای یک ماه پول ناچیزی می‌تواند به همراه داشته باشد.

شهر زالتسبورگ، شهری است که برای اجرای نمایش‌های صحنه‌ای ساخته شده است و تئاتر و جشنواره آن شهرت جهانی دارد. گئورگ که به قصد حضور در این جشنواره و ملاقات دوست هنرمند خود سفر می‌کند، درگیر ماجرایی عاشقانه‌ می‌شود. عشقی که او در این سفر تجربه می‌کند حقیقی است یا مانند نمایش‌های مشهور آن شهر ساختگی است؟

۲٫بندبازان

بهترین رمان های عاشقانه نوجوانان

«در اتاقم می‌نوشیدم و هالی کنارم بود. موسیقی گوش می‌دادیم و او ترانه‌ها را زمزمه می‌کرد و در رؤیای آزادی خود بودیم، دست همدیگر را می‌گرفتیم. همدیگر را کشف می‌کردیم و نمی‌دانستیم آیا می‌توان اسم آن را عشق گذاشت یا نه…»

کتاب «بندبازان» اثری از دیوید آلموند است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. این رمان درباره‌ی داستان زندگی پسری به نام دومینیک هال است که نوجوانی خود را در دهه ۱۹۶۰، در یک منطقه جدید می‌گذارند، جایی که خانواده‌ها برای فرار از رودخانه به آنجا گریخته‌اند. با این حال، حضور رود تاین همچنان در زندگی آن‌ها اثرگذار است، زیرا بسیاری از پدران در این منطقه در کارخانه‌های کشتی‌سازی مشغول به کار هستند. زندگی کردن در محله‌ای فرودست و جان سالم به در بردن از مشکلات برای او مثل بندبازی روی بندی نازک بود. مثل بندبازانی که همیشه تلاش می‌کنند از طناب پایین نیفتند!

دیوید آلموند هم موقع نوشتن رمان «بندبازان» احتمالاً به همین موضوع فکر کرده است. به اینکه دومینیک، شخصیت اصلی داستان، چطور می‌تواند از عهده‌ی رنج‌ها و سیاهی‌ها بربیاد و با نوشتن و خیال، نور را به زندگی خودش بتاباند. این کتاب را باید بیش از یک بار خواند.

۳٫این وبلاگ واگذار می‌شود

بهترین رمان های عاشقانه نوجوانان

رمان «این وبلاگ واگذار می شود» داستانی متفاوت درباره‌ی عشق و جنگ است. آقای «ذالِ» چهل‌وچندساله، که کتاب‌فروشی در شهر آبادان است، زندگی متفاوتی را از سر گذرانده است. او در نوجوانی عاشق دختر همسایه‌شان فریبا می‌شود، اما دخترک متقابلاً چنین حسی به او نداشته است. این اتفاق در سال‌های جنگ ایران و عراق رخ می‌دهد. خانواده‌ی فریبا از آبادان کوچ می‌کنند و جالب اینکه مادر فریبا دسته‌کلید خانه‌شان را به پسر نوجوان می‌سپارد تا در غیاب آن‌ها به باغچه سروسامان دهد. اما این دسته‌کلید تا سال‌ها دست پسرک باقی می‌ماند؛ پسرکی که حالا به مردی میانسال تبدیل شده است و همچنان عشق به فریبا را در قلبش نگه داشته است… سی‌وچند سال بعد این ماجراها بهانه‌ای می‌شود تا دخترکی شانزده‌ساله، به نام درنا، وبلاگی به نام دسته‌کلید راه‌اندازی کند و ماجرای عشق آقای ذال به فریبا را در آن بنویسد! وبلاگی که مخاطبان بسیاری پیدا می‌کند. اما آیا ممکن است بعد از این همه سال، آقای ذال به عشق دوران نوجوانی‌اش برسد یا همه چیز تا ابد در گنجه‌ی خاطرات باقی می‌ماند؟

۴٫نغمه ای برای الا گری

بهترین رمان های عاشقانه نوجوانان

کتاب «نغمه‌ای برای الا گری» رمانی است که توسط دیوید آلموند نوشته شده و در سال ۲۰۱۴ به چاپ رسید. شخصیت‌های این داستان، «کلر» و «الا»، به همراه دوستانشان، پیوندی ناگسستنی دارند. این پیوند تا زمانی که «اورفیوس»، پسری جذاب و عجیب، وارد منطقه ساحلی می‌شود، ادامه دارد. «الا» سریع‌تر از دیگران، دلباخته‌ی «اورفیوس» می‌شود. «نغمه‌ای برای الا گری» یک داستان درباره لذت‌ها، مشکلات و آرزوهای نوجوانان در دنیای مدرن است. این رمان جذاب داستان عاشقانه‌ای را روایت می‌کند که از نیروهای اسطوره‌ای و کهن به وجود آمده است و «الا»، «اورفیوس» و «کلر» را به سفری فراموش‌نشدنی به دروازه‌های مرگ و فراتر از آن می‌برد.

۵٫در یک ظهر داغ تابستان دختری از بصره آمد

بهترین رمان های عاشقانه نوجوانان

کتاب داستان عاشقانه‌ای پرشور را روایت می‌کند که سه نوجوان هر یک به طریقی با آن درگیر هستند. آن‌ها همگی در یک محله زندگی می‌کنند و هم‌زمان عاشق دختری می‌شوند که به همراه خانواده‌اش به تازگی به محله آن‌ها آمده‌اند. این کتاب یک داستان دوگانه از دوستی و رقابت است، جایی که هر کدام از شخصیت‌ها سعی می‌کنند از خلال ماجرای عاشقانه خود، به معشوق نزدیک‌تر شوند.

۶٫همیشه با من بمان

بهترین رمان های عاشقانه نوجوانان

این رمان فانتزی و عاشقانه داستان ارین را روایت می‌کند، که همراه با خانواده‌اش به خانه‌ای جدید نقل مکان می‌کند. ارین نسبت به اتاق جدیدش احساس خاصی دارد، اما خیلی زود متوجه می‌شود او تنها کسی نیست که در آن اتاق زندگی می‌کند بلکه جو (روح پسر نوجوانی که قبل از او در این اتاق زندگی می کرده) نیز آنجا حضور دارد. با عادت کردن ارین به حضور جو، رابطه‌ای ناخواسته بین آن‌ها شکل می‌گیرد. در همین حین، برادر جو به نام الی، سعی دارد پس از مرگ برادرش زندگی خود را به حالت عادی بازگرداند. او که قبل از این در مدرسه ملقب به پادشاه بود، با ورود یک دختر تازه‌وارد به مدرسه متوجه تغییرات عظیمی در زندگی خود می‌شود. ارین میان دو برادر باید یکی را انتخاب کند، آیا این تصمیم منجر به نابودی زندگی‌اش خواهد شد یا این که او را از سقوط به پرتگاهی بی‌انتها نجات می‌دهد؟

۷٫غرور و تعصب

بهترین رمان های عاشقانه نوجوانان

غرور و تعصب پرطرفدارترین اثر جین آستین، طنزی ظریف و هوشمندانه و شخصیت‌هایی دوست‌داشتنی دارد. الیزابت بنت، دختر دوم از پنج خواهر در خانواده‌ای متوسط است. او باهوش، خوش قلب و البته کمی مغرور و تندخو است. این ویژگی‌ها در طول داستان منجر به سوءتفاهم‌هایی با آقای دارسی می‌شود و این اختلافات باعث می‌شود که بدبینی میان آن دو شکل بگیرد. آقای دارسی، نجیب‌زاده‌ای ثروتمند است که به تازگی به همراه دوستش در آن دهکده‌ خانه‌هایی اجاره کرده‌اند. اما در طول داستان، آقای دارسی سعی می‌کند با نشان دادن حسن‌نیت، عشق خود را به الیزابت ثابت کند.

۸٫برف و آفتاب

بهترین رمان های عاشقانه نوجوانان

این کتاب روایتی امروزی از قصه‌ای قدیمی است، داستانی فاخر و شاهکار که فردوسی نامدار آن را خلق کرد و شایسته است که کودک و نوجوان امروز هم از آن بهره ببرد. وقتی بیژن، جوان پهلوان ایرانی، به جنگ با گرازها می‌رود تا آن‌ها را به بند بکشد، سرنوشت او با ورود منیژه، دختر افراسیاب تورانی، به طور ناگهانی دگرگون می‌شود و ماجرایی عشقی بین این دو دلداده شکل می‌گیرد. این داستان، داستان عشقی است که میان دو نیروی مختلف، همانند برف و آفتاب، شکل می‌گیرد.

۹٫دزیره

بهترین رمان های عاشقانه نوجوانان
بهترین رمان های عاشقانه نوجوانان

داستان از آنجا شروع می‌شود که برادر ناپلئون، زمانی که تنها یک سرباز ساده بود، با خواهر دزیره ازدواج می‌کند و این ازدواج باعث می‌شود دزیره کلاری و ناپلئون به یکدیگر علاقه‌مند شوند. پس از مدتی، این دو عاشق یکدیگر می‌شوند و نامزدی خود را اعلام می‌کنند. بعد از دو سال ناپلئون نامزدی را بهم می‌زند و با دختر دیگری ازدواج می‌کند. این بدعهدی باعث شکستن قلب دزیره می‌شود و او در یک نامه به ناپلئون می‌نویسد: «تو زندگی مرا به سوی بدبختی هدایت کردی اما من هنوز هم راهی برای فراموش کردن تو نمی‌بینم!»

دزیره نیز پس از بهم خوردن نامزدی‌اش با ژنرال ژان باتیست برنادوت ازدواج می‌کند و از اینجا داستان جذاب می‌شود.

سخن پایانی

در دنیای ادبیات رمان‌های عاشقانه برای نوجوانان بسیار شیرین و جذاب هستند. این داستان‌ها نه تنها به نوجوانان کمک می‌کند تا در دنیای هیجان‌انگیز و رمانتیک عشق و دوستی فرو بروند، بلکه مفاهیم مهمی نظیر همدلی، احترام متقابل و پذیرش تفاوت‌ها را نیز به آن‌ها آموزش می‌دهند. در این رمان‌ها، شخصیت‌های داستان با مسائل و چالش‌های خود روبرو می‌شوند و این داستان‌ها به نوعی آیینه‌ای هستند که نوجوانان می‌توانند در آن خود را ببینند. در آخرین صفحات این داستان‌ها، نوجوان هیجانی عاطفی را تجربه کرده‌ که تاثیر آن را در زندگی خود احساس می‌کند.

پرسش و پاسخ
آیا یک نوجوان 14 ساله می‌تواند رمان‌های عاشقانه بخواند؟
بله، خواندن رمان‌های عاشقانه بر درک نوجوان از پیچیدگی‌های روابط تأثیر مثبتی می‌گذارد و ابزاری ضروری برای رشد فردی و خودشناسی به‌حساب می‌آید.
فرزند نوجوان من علاقه زیادی به خواندن کتاب‌های عاشقانه دارد. آیا لازم است نگران باشم؟
علاقه فرزند شما به خواندن کتاب‌های عاشقانه نشانه‌ی اهمیت دادن او به مسائل مرتبط با احساسات و روابط است. البته، لازم است که به محتوا و مضمون کتاب‌ها توجه شود تا اطمینان حاصل شود که مطالب مناسب سن و ارزش‌های خانواده هستند.
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
اولین نفری باشید که در این پست دیدگاه می نویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات کتاب هدهد
  • توجه بفرمایید: کتاب هدهد یک فروشگاه آنلاین است. لطفا حضوری مراجعه نکنید.
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۷.۳۰ تا ۱۵.۳۰
  • تلفن مشاوره در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه: ۸۸۵۵۳۵۲۸
  • نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، کوی ۲۳ شایان، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۱: ۰۹۳۶۵۹۴۲۳۲۳
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۲: ۰۹۳۶۵۹۴۲۲۴۵
ورود / ثبت‌ نام سبد خرید علاقمندی ها گروه سنی تماس