دسته بندی ها
همراه عزیز، سفارش های ثبت شده پس از تاریخ 26 اسفند از روز 14 فروردین ارسال خواهند شد.
مقالات

بیش از ۱۰ فعالیت برای دانش‌آموزان در خانه

سال تحصیلی امسال، متفاوت از هر آن‌چه تصور می‌کردیم، آغاز شده است. کلاس‌های درس یا تعطیل شده‌ یا یک روز در میان، با حضور اندک دانش‌آموزان، حضوری و آنلاین برپا شده است. در این میان، خانواده‌های دانش‌آموزان با سردرگمی بسیاری روبه‌رو هستند. مادران و پدران شاغل، حتی با سختی نگه‌داری کودک در خانه روبه‌رو هستند.

متفاوت بودن سال تحصیلی امسال برای همه‌ی مردم سراسر جهان رخ داده است اما مهمتر از هر چیز سلامت روان کودک شماست. از این رو، دلشوره و سردرگمی پدید آمده را به کودک‌تان انتقال ندهید.

در این مقاله کوشیده‌ایم با پیشنهادهای ساده و کاربردی کمک کنیم تا سال تحصیلی جدید را با آرامش بیش‌تری سپری کنید.

از این فرصت بهره ببرید و آموزش‌های سودمندی را که در چارچوب بازی و سرگرمی آمده است، به کودک بیاموزید.

سرفصل‌های آموزشی کتاب‌های درسی کودک‌تان را یادداشت کنید و با توجه با آن‌ها، برای کودک دانش‌آموزتان برنامه‌ی ویژه‌ای داشته باشید.


 


با هم کتاب بخوانیم

با فرزندتان ساعت‌هایی از روز را کتاب‌ بخوانید و باهم درباره‌ی رویدادهای داستان کتاب، گفت‌وگو کنید. از جهان جادویی کتاب برای ایده گرفتنِ دیگر فعالیت‌های کودک‌تان در طول روز، می‌توانید بهره ببرید.


کتاب‌های فعالیت‌دار را انتخاب کنیم

کتاب‌های کار و فعالیت کتاب‌هایی هستند که بازی، سرگرمی و معماهای جالبی دارند. این کتاب‌ها برای تقویت تمرکز، دست‌ورزی، افزایش دقت و … مانند آن، بسیار کارایی دارند. ساعتی از روز را با فرزندتان به کار با این کتاب‌ها می‌توانید بپردازید.

 


با هم نرمش کنیم

همراه با کودک‌تان ساعتی در روز را به نرمش باید بپردازید. اپلیکیشن و کتاب‌های مختلفی برای ورزش و نرمش در خانه وجود دارد. اگر در فضای باز می‌توانید بروید، بازی‌های حرکتی را فراموش نکنید.

 


با هم آشپزی کنیم

سعی کنید همراه با کودک‌تان یک وعده در روز را آشپزی کنید. آمیختن مواد غذایی مختلف و هم‌زدن آن‌ها، افزون بر سرگرمی، دست‌ورزی و توان هماهنگی چشم و دست کودک را نیز بیش‌تر می‌کند.

با گفت‌وگو درباره‌ی چگونگی مراحل فراهم کردن مواد غذایی، مفاهیم درس علوم را با کودک‌تان می‌توانید به اشتراک بگذارید. برای نمونه:

برای پخت نان چه چیزهایی نیاز است؟ گندم از کجا می‌آید؟ فرایند تخمیر چگونه رخ می‌دهد؟ کره چگونه فراوری می‌شود؟ سبزی‌ها و میوه‌ها چگونه به فروشگاه‌های مواد غذایی آورده می‌شوند؟

 


با هم باغبانی کنیم

با کودک‌تان در بخشی از باغچه‌ی حیاط یا یک گلدان بزرگ گیاه بکارید. در این فعالیت درباره‌ی خاک، رشد گیاهان، جانوران باغچه و … با فرزندتان گفت‌وگو کنید.

 


بازیافت و حفاظت از محیط زیست را به کودک‌مان آموزش دهیم

درباره‌ی مفهوم بازیافت و حفاظت از محیط زیست با کودک خود گفت‌وگو کنید. کیسه و یا جعبه‌هایی را برای بازیافت در آشپزخانه و یا محلی که مانع رفت‌وآمد نباشد، نصب کنید. از فرزندتان بخواهید دورریختنی‌های کاغذی، پلاستیکی و فلزی را در جعبه یا کیسه‌ی مربوط به آن بیاندازد. آخر هر هفته، کیسه‌های بازیافتی‌های گردآمده را به غرفه‌های بازیافت می‌توانید بدهید.

 


با کودک‌مان بازی‌های فکری انجام دهیم

بازی‌های فکری و صفحه‌ای افزون بر سرگرمی، توانایی و مهارت تفکر، حل مسئله، سرعت تفکر و… را در کودک افزایش می‌دهند. با کودک‌تان در روز، ساعتی را به این بازی‌ها بپردازید.

 


با هم به سفرهای خیالی برویم

یک نقشه‌ی جغرافیای ایران و جهان و یا کُره‌ی جغرافیا فراهم کنید. یک شهر یا کشور را انتخاب کنید و با کودک‌تان گفت‌وگو کنید با چه وسیله نقلیه‌ای می‌تواند به آن محل سفر کند. از اسباب‌بازی‌های مرتبط با سفر و وسیله نقلیه می‌توانید کمک بگیرید. آثار تاریخی، منابع طبیعی، آداب و رسوم و مراکز مهم آن شهر یا کشور را برای فرزندتان توضیح دهید. از کتاب‌ها و تصویرهای مختلف می‌توانید بهره ببرید.

 


با هم به گذشته‌های دور تاریخ سفر کنیم

بازگویی تاریخ اگر به‌درستی انجام شود، یکی از جذاب‌ترین گفت‌وگویی‌هایی است که با کودک‌تان می‌توانید داشته باشید. برای گفت‌وگو درباره‌ی تاریخ از دایناسورها و موزه‌ها آغاز کنید. این موضوع‌ها گیرایی بیش‌تری برای کودکان دارد. برای کودکان در سنین بالاتر، بازگویی ماجراهای تاریخی را فراموش نکنید.

ترسیم شجره‌نامه (درخت زندگی) نیز یکی از فعالیت‌های جالبی است که با کودک‌تان می‌توانید انجام دهید.

 


با هم به درون بدن انسان سفر کنیم

آشنایی با بدن انسان به کودک شما کمک می‌کند شناخت بیش‌تری از خودش داشته باشد. با فرزندتان و به کمک کتاب‌ها و مولاژها، سفری به‌درون بدن‌تان می‌توانید داشته باشید.

 


با هم به کهکشان‌ها سفر کنیم

آسمان بالای سر ما همیشه پُر از شگفتی بوده و هست. ماه و خورشید از نخستین جرم‌های آسمانی هستند که کودکان از سال‌های نخست زندگی‌شان آن‌ها را می‌بینند و می‌شناسند. با خواندن کتاب‌هایی درباره‌ی فضا و نجوم به‌همراه کودک‌تان، سفری فضایی را می‌توانید باهم تجربه کنید.

 


با هم نمایش اجرا کنیم

داستان‌ها و قصه‌ها در کتاب‌ها، موضوع‌های خوبی برای اجرای نمایش هستند. اجرای نمایش به کودک شما در پدید آمدن روحیه اعتماد به‌نفس در رفتار و گفتارش کمک می‌کند. با کودک‌تان یک نمایش با عروسک‌های نمایشی یا دیگر عروسک‌ها طراحی کنید. همراه با کودک‌تان آن را تمرین کنید و هنگامی که اعضای خانواده گرد هم هستند، آن را اجرا کنید. حتی به کودک‌تان می‌توانید پیشنهاد کنید برای دیدن اجرای نمایش شما، بلیت طراحی کند و بفروشد.

 


با هم کاردستی بسازیم

ساعت‌هایی از روز را به‌همراه کودک‌تان کارهای هنری انجام دهید. درست کردن کاردستی و انجام دادن فعالیت‌های هنری، خلاقیت و نوآوری کودک‌تان را رشد و پرورش می‌دهد.

 


آزمایش‌ علوم انجام دهیم

برخی از آزمایش‌های علوم بسیار ساده هستند و به راحتی می‌توان در خانه آن‌ها را انجام داد. فعالیت عملی و آزمایش ها درک مفاهیم مختلف را برای کودکان آسان می‌کند. این آزمایش ها را می‌توانید با مشاهده فیلم و خواندن کتاب یا مجلات مختلف طراحی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
1 نفر روی این پست دیدگاه نوشته اند.
نگار گفت:

بسیار دسته بندی خوب و کاربردی بود
لطفا دوباره تکرار کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات کتاب هدهد
  • توجه بفرمایید: کتاب هدهد یک فروشگاه آنلاین است. لطفا حضوری مراجعه نکنید.
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۷.۳۰ تا ۱۵.۳۰
  • تلفن مشاوره در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه: ۸۸۵۵۳۵۲۸
  • نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، کوی ۲۳ شایان، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۱: ۰۹۳۶۵۹۴۲۳۲۳
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۲: ۰۹۳۶۵۹۴۲۲۴۵
ورود / ثبت‌ نام سبد خرید علاقمندی ها گروه سنی تماس