دسته بندی ها
مقالات

کتاب قصه و قصه خوانی برای نوزادان و کودکان

کتاب خواندن و قصه گویی با نوزادان و کودکان رشد مغز و تخیل، زبان، احساسات و روابط آنها را تقویت می کند. گاهی اوقات می توانید کتاب بخوانید، گاهی اوقات نیز به کتاب های مصور نگاه کنید، شعری بخوانید و  یا قصه هایی از فرهنگ خود بگویید.

نوزادان و کودکان خردسال اغلب از کتاب ها، آهنگ ها و قصه هایی که کلمات هم قافیه، ریتم و تکرار دارند بسیار لذت می برند. هر زمان میتواند زمان خوبی برای خواندن یک کتاب یا قصه باشد! سعی کنید هر روز حداقل یک کتاب یا قصه را برای  آنها بخوانید.

اهمیت خواندن کتاب قصه برای نوزادان و کودکان

 خواندن کتاب قصه و یا قصه گویی، صحبت کردن و آواز خواندن به رشد کودک شما کمک می کند.

۸ دلیل برای خواندن کتاب قصه برای کودکانتان

  • به فرزند خود کمک کنید تا صداها، کلمات و زبان را بشناسد و مهارت های سوادآموزی اولیه را تقویت کند.
  • یاد میگیرد تا برای کتاب ها و قصه ها ارزش قائل شود.
  • تخیل و کنجکاوی کودک را تحریک میکند.
  • به رشد مغز، توانایی تمرکز، توجه، مهارت های اجتماعی و مهارت های ارتباطی کودک کمک میکند.
  • به فرزندتان کمک میکند تا تفاوت میان «واقعیت» و «آنچه باور دارد» را بیاموزد.
  • به کودک کمک میکند تا رویدادهای جدید و یا ترسناک و احساسات قوی همراه با آنها را درک کند.
  • به او کمک میکند تا در مورد جهان، فرهنگ خود و سایر فرهنگ ها بیاموزد.
  • قصه گویی برای کودک به این معنا نیست که باید از روی کتاب خوانده شود.

زمانی که با کودک خود کتابی را ورق میزنید و درباره آن صحبت میکنید در واقع او چگونه قصه گفتن و استفاده از زبان و کتاب را می‌تواند از شما بیاموزد. فرزند شما با تماشای شما یاد می‌گیرد چگونه کتابی را به روش صحیح در دست بگیرد و صفحات آن را به آرامی ورق بزند.

خواندن داستان با کودکان برای بزرگسالان نیز فوایدی دارد. زمان خاصی که با هم برای مطالعه می گذرانید باعث ایجاد پیوندی می شود که به ایجاد رابطه شما با فرزندتان کمک می کند.

شما می توانید هر چه زودتر بلند خوانی با کودکتان را شروع کنید، هر چه زودتر بهتر. کودک شما دوست دارد در آغوش شما گرفته شود، به صدای شما گوش دهد، قافیه و ریتم را بشنود و به تصاویر نگاه کند.

قصه گویی و ترانه

خواندن تنها راه کمک به رشد زبان و سواد کودک شما نیست. قصه گویی، آواز خواندن و گفتن قافیه با هم نیز فعالیت‌های موثر برای مهارت‌های سوادآموزی اولیه کودک است و احتمالاً فرزند شما از این فعالیت ها بسیار لذت میبرد. گاهی ممکن است کودک شما از این فعالیت ها بیشتر از خواندن لذت ببرد.

شما و فرزندتان ممکن است دوست داشته باشید قصه های خود را بسازید یا قصه های خانوادگی خود را بگویید. فرزند شما کلمات را یاد می گیرد و مهارت های زبانی خود را با کمک ترانه ها، قصه ها و مکالماتی که با هم دارید، تقویت می‌کند.

خواندن کتاب قصه و داستان دو زبانه و یادگیری زبان دوم

شما می توانید به هر زبانی که صحبت کردن با آن زبان برای شما راحت‌تر است با فرزندتان کتاب قصه، داستان و حتی آواز بخوانید. 

استفاده از زبانی که با آن راحت هستید به شما کمک می کند راحتتر ارتباط برقرار کنید. همچنین کمک می کند تا کتاب قصه و آواز خواندن و داستان گویی برای شما و فرزندتان سرگرم کننده تر شود. فرزند شما همچنان خواهد آموخت که کلمات از حروف، هجاها و صداهای مختلف تشکیل شده اند و کلمات معمولاً با تصاویر صفحه مرتبط هستند.

اگرزبان رسمی منطقه یا کشوری که در ان زندگی می کنید، زبان اول فرزندتان نیست نگران نباشید. دوزبانه بودن در واقع به کودک شما کمک می کند تا هنگام بازی کردن با بچه های دیگر، مهدکودک یا مدرسه، زبان رسمی ان منطقه یا کشور را بیاموزد. زبان دوم می تواند انگلیسی، فرانسه … باشد.

کتاب‌های دو زبانه منبع خوبی هستند و بسیاری از کتاب‌های کودکان به دو زبان منتشر می‌شوند. اگر در خانه به زبانی غیر از زبان رسمی صحبت می کنید، خواندن کتاب های دوزبانه با فرزندتان نیز ممکن است به شما کمک کند تا با زبان رسمی ان منطقه که زبان وم شما می شود، بیشتر آشنا شوید.

گزینه دیگر این است که یک کتاب را با صدای بلند به زبان دوم بخوانید یا به یک کتاب صوتی به زبان دوم گوش دهید و سپس در مورد داستان با کودک خود به هر زبانی که راحت تر است صحبت کنید.

اگر دوست دارید، می توانید به جای خواندن کلمات، در مورد تصاویر کتاب صحبت کنید. آیا شما و فرزندتان می توانید با هم قصه ای بسازید؟ هر کاری که دوست دارید و تا جایی که راحت هستید میتوانید انجام دهید.

زمان مناسب برای خواندن کتاب قصه، داستان و آواز

وقت خواب، زمان حمام، زمان دستشویی، در قطار، اتوبوس، ماشین، پارک، کالسکه، در تختخواب، وقتی در اتاق انتظار پزشک هستید… هر زمانی میتواند زمان خوبی برای قصه گویی باشد! می‌توانید کتاب‌ها را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید، کتاب ها را با خود ببرید تا همه جا از آنها استفاده کنید و لذت ببرید.

دانستن اینکه چه زمانی قصه گویی را متوقف کنید می تواند به همان اندازه مهم باشد که در وهله اول میباست زمانی را برای به قصه گویی پیدا کنید. به واکنش فرزندتان به قصه توجه کنید و اگر فرزندتان از آن لذت نمی برد، ادامه ندهید. همیشه می توانید یک کتاب، آهنگ یا قصه را زمانی دیگر امتحان کنید.

اگر کتابی ندارید و یا نمی توانید قصه ای را در لحظه بسازید، نگران نباشید. راه های زیادی وجود دارد که شما و فرزندتان می توانید راجع به حروف، کلمات و تصاویر صحبت کنید. به عنوان مثال، شما می توانید به به موارد زیر نگاه کنید و راجع به آنها صحبت کنید : 

  • بسته بندی هایی که در خانه یا سوپرمارکت دارید به ویژه بسته بندی مواد غذایی.
  • لباس‌ها، روی تی شرت چه نوشته شده؟ چه رنگی است؟
  • نامه ها و یادداشت ها، روی آنها چه نوشته شده؟ چه کسی آنها را فرستاده است؟
  • تابلوها یا پوسترها در مغازه ها، اتوبوس ها و قطارها، به تابلوهایی که حروفی مشابه نام فرزند شما دارند، اشاره کنید.
  • منوها، برای کودکان بزرگتر دیدن منوها و یافتن آنچه می خواهند بخورند می تواند سرگرم کننده باشد.

کتاب قصه در دست نوزاد

نکاتی که هنگام خواندن کتاب قصه، داستان برای کودکان و نوزادان باید رعایت کرد

  • یک برنامه روتین بسازید و سعی کنید هر روز حداقل یک کتاب قصه را بخوانید. صندلی که در آن هر دو راحت هستید می تواند بخشی از برنامه مطالعه شما باشد.
  • تلویزیون یا رادیو را خاموش کنید، گوشی خود را در حالت بی صدا قرار دهید و مکانی آرام برای خواندن پیدا کنید تا فرزندتان صدای شما را بشنود.
  • هنگام مطالعه کودک را نزدیک خود و یا روی زانو نگه دارید تا کودک بتواند صورت شما و کتاب را ببیند.
  • صداها  متفاوت و صداهای خنده دار را نشان دهید، بازی کنید و لذت ببرید!
  • کودک خود را به صحبت در مورد تصاویر و تکرار کلمات و عبارات آشنا تشویق کنید.
  • اجازه دهید کودک نوپایتان وقتی به اندازه کافی بزرگ شد کتاب‌ها را انتخاب کند، و آماده باشید که کتاب‌های مورد علاقه کودک نوپایتان را بارها و بارها بخوانید!

اگر بچه های بزرگ‌تری دارید، می‌توانند با بچه‌های کوچک‌ترتان کتاب به اشتراک بگذارند، یا می‌توانید همه با هم بخوانید. نوبت گرفتن، سوال پرسیدن و گوش دادن به پاسخ ها همگی مهارت های مهمی هستند که به کودکان در شروع یادگیری نحوه خواندن کتاب قصه و داستان کمک می کند.

چند دقیقه کتاب خواندن نیز مفید است، همیشه لازم نیست کتاب را تمام کنید. همانطور که کودکان رشد می کنند، معمولا می توانند مدت بیشتری گوش کنند.

چه نوع کتاب هایی را با کودک خود بخوانیم؟

به عنوان یک قانون کلی، کودکان خردسال اغلب از کتاب‌ها، آهنگ‌ها و داستان‌هایی که قافیه، ریتم و تکرار دارند، لذت می‌برند. در واقع یکی از راه هایی که کودکان یاد می گیرند تکرار و قافیه است. کتاب‌هایی را انتخاب کنید که اندازه مناسبی برای فرزندتان داشته باشد و با علایق در حال تغییر فرزندتان مطابقت داشته باشد.

همچنین می‌توانید کتاب‌ها و مطالب چاپی را که می‌خوانید تغییر دهید. کتاب های تصویری، کتاب های الکترونیکی، مجلات، کتابچه های راهنما، راهنماهای تلویزیونی و نامه ها همگی می توانند برای کودک شما جالب و جذاب باشند.

اگر به کتاب‌های الکترونیکی علاقه دارید، به دنبال کتاب‌هایی باشید که بازی‌ها یا انیمیشن‌های حواس‌پرتی را ندارند. لذت بردن از کتابهای الکترونیکی با فرزندتان بسیار مهم است، نه اینکه فرزندتان را با یک دستگاه الکترونیکی تنها بگذارید.

اگر می‌خواهید کتاب‌ها یا مجلات جدید را بدون هزینه زیاد امتحان کنید، می‌توانید با دوستانتان یا با والدین دیگر مبادله کنید.

از این صفحه دیدن کنید: خرید کتاب داستان برای کودکان

یک کتابخانه در محل زندگی خود را داشته باشید

کتابخانه ها چیزهای زیادی برای ارائه دارند. آشنایی با کتابخانه محلی شما می تواند بخشی از  روند یادگیری و دوست داشتن کتاب برای کودک شما باشد.

می‌توانید کتاب‌های عالی برای کودکان را به صورت رایگان از کتابخانه محلی خود امانت بگیرید. این بدان معناست که می‌توانید کتاب‌های زیادی در خانه خود داشته باشید تا کودکتان آن را بخوانید و لذت ببرید و این برای شما هیج هزینه ای ندارد.

بردن فرزندتان به کتابخانه و اجازه دادن به او برای انتخاب کتاب هایش می تواند یک ماجراجویی سرگرم کننده نیز باشد. می توانید در مورد رفتن خود به کتابخانه با فرزندتان صحبت کنید و برنامه ریزی کنید و هیجان زده شوید. برای مثال می توانید از فرزندتان بپرسید:

چند کتاب را انتخاب خواهد کرد؟

چند کتاب از نویسنده مورد علاقه خود را می توانید پیدا کنید؟

آیا کتاب هایی را که حیوانات در آنها وجود دارد به امانت می گیرید؟

آیا کتابی را که به آن علاقه دارید را می خواهید دوباره قرض بگیرید؟

بعد از چند روز دوباره به کتابخانه برویم؟

کتابخانه‌ها همچنین زمان‌هایی مختص کودکان و فعالیت‌های قصه گویی برای آنها ارائه می‌کنند. همراهی با این جلسات راهی برای کمک به کودک شما برای آشنایی با کتابخانه، سرگرمی و لذت بردن از کتاب و قصه است. برخی از کتابخانه ها این جلسات را به صورت آنلاین برگزار می کنند.

کتابخانه ها اغلب دارای کتاب های صوتی، کتاب های دو زبانه، کتاب های الکترونیکی و مجلات هستند. همچنین می توانید در ماشین یا به صورت خانوادگی در خانه با هم به کتاب های صوتی گوش دهید.

در آخر

خرید کتاب قصه و داستان و یا هر نوع کتاب دیگری برای نوزادان و کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بهتر است قبل از خرید کتاب در مورد اینکه چه کتابی برای کودک خود میخرید جستجو کنید. برای خرید کتاب قصه و داستان برای کودکان می توانید از فروشگاههای آنلاین کتاب کودک استفاده کنید.

 

 

مترجم: مریم خوشحال پور

منبع:

https://raisingchildren.net.au/babies/play-learning/literacy-reading-stories/reading-storytelling

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
اولین نفری باشید که در این پست دیدگاه می نویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات کتاب هدهد
  • توجه بفرمایید: کتاب هدهد یک فروشگاه آنلاین است. لطفا حضوری مراجعه نکنید.
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه ۷.۳۰ تا ۱۵.۳۰
  • تلفن مشاوره در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه: ۸۸۵۵۳۵۲۸
  • نشانی: تهران، خیابان یوسف آباد، خیابان وفاکیش توحیدی (بیست و سوم)، کوی ۲۳ شایان، پلاک ٢۶، درب سمت چپ، تک زنگ.
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۱: ۰۹۳۶۵۹۴۲۳۲۳
  • شماره تلگرام و واتس‌اپ کارشناس ۲: ۰۹۳۶۵۹۴۲۲۴۵
ورود / ثبت‌ نام سبد خرید علاقمندی ها گروه سنی تماس