سواد شکوفایی – از پژوهش تا عمل – چه‌گونه کودکان با سواد می‌شوند؟

2,800,000 ریال

سواد شکوفایی مجموعه دانش‌های ساده، مهارت‌های گوناگون و اندیشه‌ورزانه و نگرش‌هایی است که کودک از ابتدای تولد تا ورود به پیش‌دبستان فرا‌می‌گیرد. کودکان مفاهیم و رفتارهای در پیوند با سواد را از محیط‌های سرشار از سواد، بدون آموزش رسمی، کشف می‌کنند یا از خانواده فرا‌می‌گیرند. سرانجام این مجموعه مهارت‌ها و تجربه‌ها، پشتیبان و بنیاد سوادآموزی در دبستان خواهد بود.

25 عدد در انبار

- +

25 عدد در انبار

توضیحات

نام‌واژه‌ «سواد شکوفایی» در جهان آموزش و پرورش، واژه‌ای نو و ناشناخته‌ نیست. برابرنهاد واژه‌ لاتین سواد شکوفایی «Emergent Literacy» است. ما این برابرنهاد را به این سبب برگزیده‌ایم که در تعریف به سوادی گفته می‌شود که به‌تدریج پدید می‌آید؛ مهارت‌هایی که به‌تدریج شکوفا می‌شود.

بیش از ۵۰سال است که پژوهش‌گران جهان در نیوزیلند، استرالیا، آمریکای شمالی و اروپا، به‌ویژه کشورهای اسکاندیناوی که در زمینه‌ سوادآموزی کودکان در دوره‌ پیش از دبستان پژوهش می‌کنند و با این نام‌واژه سروکار دارند، آن را تعریف و بازتعریف می‌کنند. در حقیقت سواد شکوفایی برآمده و واکنشی بود به کنکاش‌ها و پژوهش‌هایی که از نخستین دهه‌های سده بیستم درباره‌ دوره‌ آمادگی خواندن و نوشتن انجام گرفته بود. پژوهش‌گران سواد شکوفایی این پژوهش‌ها را به پرسش گرفتند و در نهایت ره‌یافتی نو را در جهان آموزش پایه‌گذاری کردند.

در ایران اگرچه آموزش مهدکودک و پیش‌دبستان نزدیک به صد سال پیشینه دارد، شوربختانه دیدگاه غالب در آموزش مهدکودک و پیش‌دبستان مبتنی بر همان باورهای دهه‌ ۱۹۲۰ اروپا و آمریکا است. پدیده‌ کتاب‌خوانی با نوزاد و نوپا در میان کوشندگان حوزه‌ ادبیات کودکان و حتا والدین تحصیل‌کرده موضوعی ناشناخته نیست، اما پدیده‌ سواد شکوفایی در جامعه‌ ما کم‌وبیش ناشناخته و برای نخستین‌بار است که کتابی جامع درباره‌ سواد شکوفایی در ایران منتشر می‌شود. کتابی که نه‌تنها به دیدگاه‌های نظری درباره‌ سواد شکوفایی می‌پردازد، بلکه تجربه‌های عملی در جهان و ایران را به‌ویژه در چارچوب برنامه‌ «با من بخوان» بازتاب می‌دهد.

این کتاب دوازده فصل دارد که در شش فصل نخست به دیدگاه‌های نظری درباره‌ سواد شکوفایی پرداخته می‌شود: پیشینه و چارچوب سواد شکوفایی و نگرش‌های گوناگون درباره‌ آن، زبان‌آموزی در پیوند با سواد شکوفایی، اجزای سازنده‌ سواد شکوفایی، محیط سرشار از سواد و نقش کتاب‌های تصویری در رشد مهارت‌های سواد شکوفایی و چگونگی سهیم شدن کتاب‌های تصویری با کودکان.

در ادامه‌ این شش فصل، یک فصل (فصل نهم) به تجربه‌های عملی در کشورهای دیگر و پنج فصل به تجربه‌های برنامه «با من بخوان» در ایران پرداخته شده است. آموزش مهارت‌های سواد شکوفایی به کودکان با نیازهای ویژه و هم‌چنین کودکان شیرخوارگاه، از نوزادی تا پیش‌دبستان، یکی از دشوارترین تجربه‌های «با من بخوان» در گستره آموزش مهارت‌های سواد شکوفایی بوده که در این کتاب بازتاب یافته است.

انتشار این کتاب با هدف آشنا کردن جامعه با تعریف، چارچوب و مهارت‌های سواد شکوفایی و ارائه‌ الگویی مناسب برای آموزش این مهارت‌ها گرچه آغاز یک راه است، با مشارکت بیش‌تر آموزگاران، مربیان و کتابداران در این برنامه، بدون شک این مسیر دشوار را می‌توان پشت سر گذاشت و امیدوار بود که شمار هرچه بیش‌تری از کودکان این سرزمین مهارت‌های سواد شکوفایی را فرابگیرند و آینده‌ متفاوت‌تری برای آن‌ها رقم بخورد.

توضیحات تکمیلی
وزن 530 گرم
ابعاد 23 × 16.5 × 1.7 سانتیمتر
نویسنده
طراح جلد

سلیمه باباخان

تعداد صفحه

360 صفحه

سال نشر

ناشر | تولیدکننده

جنس کاغذ

نوع جلد

جلد نرم

شابک

9786226986717

گروه سنی
نقد و بررسی‌ها
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
اولین نفری باشید که در این پست دیدگاه می نویسید.
  1. مرضیه جعفری

    عالی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *